Opslag

Collapse
No announcement yet.

Ikke alle kan imponeres

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Ikke alle kan imponeres

I julen har store dele af familien været på besøg, mange har fået kaffe og alle har været imponeret og kommet med udtryk som: \"Det er den bedste Cappuchino jeg nogensinde har fået\", \"Tænk at stempelkaffe kan smage så godt\", \"Det er meget bedre end det man får på cafeérne\" o.s.v.

Forleden kom min nabo så forbi med frisk kogte klejner, og for første gang bød jeg ham en kop kaffe (vi har ikke boet her så lang tid).

Jeg bor i en lille landsby mellem Hobro og Hadsund. Det er langt ude på landet. Min nabo er 79 Han er hjemmefødning, bor i sit barndomshjem, en gård som han har overtaget fra sine forældre. Han har sidst været i København da han var soldat. Han er en meget rar og omgængelig mand som har oplevet adskillige finanskriser og endda en verdenskrig.

Han kigger lidt på udstyret og udbryder: \"Nåå ja, du er jo kaffeekspert.\". Jeg spørger: \"Skal jeg ikke lave en Cappuchino til dig\".. \"Jo, det vil jeg da gerne prøve\".

Lidt senere (jeg har en Silvia med enkeltkedel, så det tog lidt tid), sidder vi om bordet med de friskkogte klejner. Jeg er spændt på hans reaktion på kaffen. Det er det sorte Jylland, så jeg forventer noget i stil med: \"Det er godt nok\" eller måske endda \"Det er da en dejlig kaffe\"..

Han kigger på koppen med mikroskum og latteart på toppen..

Han sipper af koppen.. Øjene bliver store...

Jeg sidder lidt, der er stilhed i stuen, sipper til min.. ahh. den er perfekt, mælken har sødet kaffen tilpas, skummet har den helt rigtige konsistens. Kaffen komplementerer mælken på en lækker cremet måde...

\"Nå.. hvad synes du så om kaffen?\"...

\".. Jo.... Man skal jo nok lige vænne sig til det.\"!!!

Ja Ja, træerne vokser ikke ind i himlen her i kron-jylland.

God søndag.

/Hans-Henrik
    ---
    Nuova Simonelli Musica
    Mazzer Mini kværn
    En utrættelig kaffetørst

Re:Ikke alle kan imponeres

Haha, godt skrevet. Jeg har selv haft flere lignende oplevelser her hvor jeg bor. Folk på landet lader sig ikke sådan lige imponere af den slags.
    Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

He He. Kender det.

Min svigerfar foretrækker stadig cirkelkaffen frem for en stempelkandekaffe eller espressodrik. Jeg har ellers prøvet at servere adskillige forskellige slags stempelkandekaffe for ham men intet hjælper. Underligt.

Comment

He he he, ja det kan jeg godt genkende. Men lad os håbe han vænner sig til det :-)

Jeg selv havde en super oplevelse i sommers da jeg lavede kaffe på mion GS3\'er til min mors 60 års fødselsdag for omkring 50 naboer ude på landet tæt på Lemvig i Vestjylland. Det fedeste var en af naboerne, rigtig vestjyde, gammel tømrer, som i starten virkede lidt skeptisk overfor hele det der hurlumhej med stor maskine osv. Han synes espressoen var lidt lille da jeg serverede den, men kom tilbage tre gange for at få en mere, da han synes den smagte så godt. Det tog godt nok fusen på mig!
        Klaus Thomsen
        World Barista Champion 2006
        Kig ind på vores Blog her
        The Coffee Collective

Comment

Hehe mine svigerforældre er også fra landet, og det vil sq heller ikke have min kaffe, vi køber en pose bki kaffe som så ligger i skabet i et års tid inden den bliver brugt. Og vi skal altid bruge 3 strøget ske\'er til 12 kopper.
          8270 Højbjerg

Pour over - The Second Best Use for Your Right Hand

Nuova Simonelli Musica, Casadio , Mahlkönig Guatemala , Hottop Analog
          og de fleste manuelle brygmetoder www.thybo.org

Comment

Thybo wrote:
            Hehe mine svigerforældre er også fra landet, og det vil sq heller ikke have min kaffe, vi køber en pose bki kaffe som så ligger i skabet i et års tid inden den bliver brugt. Og vi skal altid bruge 3 strøget ske\'er til 12 kopper.
            Hehe. Det kan jeg godt huske at du har fortalt. Men det er da også et meget specifikt ønske. Det er vel ikke noget de kræver alle steder de kommer?
            Mvh Morten

--------------------
            Lelit Bianca
            Mazzer Major Electronic
            Mahlkönig Vario
            Hario V60
            Hario 3 kops Siphon
            Hario Skerton

Comment

FEDE historier...

Nogle burde samle alle de bedste kaffehistorier sammen til en bog - det ville blive en bestseller blandt kaffefolket :-)
              Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
              Østerbro

La Marzocco GS3
              Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Thybo wrote:
                Godtnok har vi gratis kaffe på mit job:cheer: Og Godtnok er det IKKE 1 år gammel inden det bliver brugt. Men det er altså BKI kaffe og for pokker hvor jeg hader smagen af det efterhånden:woohoo:
                Astoria Sibilla
                Bestmax Filter
                Mazzer Major Electronic
                JURA X9

Comment

Working...
                X