Opslag

Collapse
No announcement yet.

Flaskevand til espressomaskine

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Flaskevand til espressomaskine

jeg har hørt at man kan bruge flaskevand,

hvordan kontrollerer man om der er kalk i det vand man køber på flaske?

Nogen anbefalinger?

Vh Bo
    SCAE certificeret kafferister & medejer af:
    https://holybean.dk Holy Bean coffeeroasters
    Cederfeldsgade 18A
    5560 Aarup (Fyn)

Re:Flaskevand til espressomaskine

Tjahh..så skal man bruge en papirstrip eller andet, der kan måle det.

Jeg bruger Mimers Brønd, som sælges i Aldi til en rimelig pris. Det har jeg fået anbefalet af Niels fra Kaffemekka, som siger, at dets kemiske sammensætning passer rigtig godt til espresso, dvs lavt kalkindhold.

Comment

Jeg brugte engang flaskevand fra Netto - men en kalkstrip viste at der var næsten lige så meget kalk i som fra hanen (næsten 4 streger på strips). Så det er ikke alt flaskevand der kan bruges.
      Vibiemme Domobar Inox
      Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Ok, jeg har nemli hældt sådan en flaske mimers brønd i min maskine da brita kanden var løbet tør for filtre.

Tak for hurtige svar
        SCAE certificeret kafferister & medejer af:
        https://holybean.dk Holy Bean coffeeroasters
        Cederfeldsgade 18A
        5560 Aarup (Fyn)

Comment

Hårdheden i Fakta\'s Denice-flaskevand er iflg. etiketten 6 i modsætning til postevandets hårdhed på 18. Jeg bruger det til Oscar\'en i sommerhuset.
          Dalla Corte Super Mini
          Mazzer Major E
          Mahlkönig Encore

Comment

Har vandet noget at betyde for smagen eller er det kun for kalken/ maskinens skyld.

Her tænker jeg lidt på, eks. i kbh er der jo en del mere klor i vandet end i Helsingør hvor jeg kommer fra.
            Er kaffe bare kaffe ?

Comment

Nopanic wrote:
              Har vandet noget at betyde for smagen eller er det kun for kalken/ maskinens skyld.

Her tænker jeg lidt på, eks. i kbh er der jo en del mere klor i vandet end i Helsingør hvor jeg kommer fra.
              Ja, det har det bestemt. Kalkproblemet er altoverskyggende, størstedelen af alle maskiner der dør, dør pga. kalk.

Det betyder dog også noget for smagen. Tænk på hvor stor en procentdelen af espressoen der består af vand. Så hvis man har vand der smager af klor eller på anden måde ikke smager godt, så vil det også smage igennem i kaffen.
              Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Ja det giver selvfølgelig god mening
                Kunne være sjovt at lave et skud med flakse vand og et men postevand, og se om forskellen var meget markant.
                Er kaffe bare kaffe ?

Comment

Nopanic wrote:
                  Tingene kan jo ændre sig over tid http://www.espressobar.dk/index.php?...=20755&catid=4

Comment

Hvad er jeres erfaringer med hensyn til kalk?

Er flaskevand (med lav kalkindhold) eller filterkanderne at foretrække? Ændre filterkanderne også vandets hårdhed... hmm
                    Rancilio Silvia
                    Rancilio Rocky SD
                    Reg Barber 58mm convex
                    Behmor 1600
                    AeroPress

Comment

Jeg kan med sikkerhed sige at Britakanden nedsætter kalkindholdet i vandet. Har en Phillips Cafe Gourmet kaffemaskine. Den har en gennemsigtig kogebeholder hvor vandet koges inden det slippes ned over bønnerne. Vores vand har en hårdhed på 15, og jeg kan se kalkslør efter 4-5 gange. Når jeg bruger vandet filtreret gennem Britakanden går der meget lang tid inden der er kalkspor. Hvor jeg normalt ville afkalke efter ca 1 måned er det nu ca hver 6. måned.
                      Vibiemme Domobar
                      Mahlkönig Vario
                      Gene Café

Comment

Working...
                      X