Opslag

Collapse
No announcement yet.

Må man afkalke ? ?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Må man afkalke ? ?

Hej.

Nu sad jeg lige og læste tråden vedrørende kildevand, og så meldte følgende spørgsmål sig.

Hvis nu en eller anden håbløs Amatør (ingen nævnt) ikke var klar over disse ting, og har brugt postevand i hans nye maskine bør han så afkalke den, og i så fald med hvad.

For fremover kommer der kun\'s kildevand i omtalte maskine.

Just mee.

------------------------

Nyt d. 13/9

Som svar på spørgsmål om maskin type:

Maskinen (vil jo næsten ikke afsløre det, da den er til salg andetsteds på siden) er en Innova dream.

og der er ikke brygget meget mer end 25 kopper på den, før jeg begyndte med kildevand.

Post edited by: Amatøren, at: 2007/09/13 16:38

Re:Må man afkalke ? ?

Jeg må indrømme, at jeg ikke selv har læst den igennem, men jeg tror at denne tråd indeholder al den information (og mere til), som du søger. Der er også en anden tråd enten på Home-Barista eller CoffeeGeek, som omtaler emnet. Jeg skal nok lige se om jeg kan finde den.

Tråden jeg henviser til omhandler HX maskiner, men jeg har læst et sted (sikker i ovenstående omtale tråd) at samme metode gælder for single-boiler maskiner.
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

nu kan jeg ikke lige se hvilken maskine du har - og du skriver heller ikke hvor længe du har brugt postevand .. men jeg tror nu ikke skaden kan være så stor med
      mindre det er noget der har stået på længe (læs: 3-4 måneder ..) ..

men derudover er det nu alligevel ikke nogen dårlig ide at afkalke - hellere forebygge end reparere

iøvrigt så læste jeg på risteriet.dk at de ikke mener det er nogen god ide at afkalke HX maskiner da det kan efterlade afkalkningsmiddel i kedlerne - hvilket giver god mening hvis man ikke skyller sit system ordentlig igennem bagefter - men derudover er det efter min mening noget bavl! selvfølgelig skal man afkalke sin HX maskine .. jeg tror iøvrigt heller ikke at fabriks garantien gælder hvis maskinen går i stykker pga tilkalkning?
      you may think you can fly, but you better not try ...

IZZO VIVI | MACAP MC4 | ZASSENHAUS 156 | GENE CAFE | MOCCAMASTER | SWISSGOLD | BØNNER, KOPPER OSV

Comment

bogner wrote:
        nu kan jeg ikke lige se hvilken maskine du har - og du skriver heller ikke hvor længe du har brugt postevand .. men jeg tror nu ikke skaden kan være så stor med
        mindre det er noget der har stået på længe (læs: 3-4 måneder ..) ..
        Alt afhængig af hvor man bor, er jeg bange for at skaden hurtigt kan være mærkbar. Jeg bor i Østjylland og jeg kan se efter meget få (under 10) kogninger med postevand i min elkogekedel, at der kommer kalkaflejringer.

Men ja, det er da interessant lige at høre, hvilken maskine og hvilken landsdel, der er tale om ...

La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter

Comment

Da jeg købte min Silvia, fik jeg at vide af forhandleren at jeg skulle huske at afkalke den hver anden/tredje måned, afhængig af hvor meget man brugte den.

Jeg har købt noget der hedder Saeco Entkalker, har dog ikke fået det brugt endnu :dry:

Vadmann

Post edited by: Vadmann, at: 2007/09/10 13:47
          Izzo Alex Duetto
          Rancilio Rocky
          Reg. Barber 58 mm messing base. Sort Håndtag
          Xpressivo Luce stamper 58 mm
          Pisa Knock-box
          Masser af kaffe

Comment

MoBak wrote:
            Jeg bor i Østjylland og jeg kan se efter meget få (under 10) kogninger med postevand i min elkogekedel, at der kommer kalkaflejringer.
            damn det var hurtigt! var godt nok ved at købe en brugt Isomac af en fyr i Randers for et par år siden, hans kedel var stået helt af fordi han havde brugt postevand og ikke afkalket .. det er noget hårdt vand I har derude

jeg afkalker selv min Izzo Vivi hvert halve år selvom jeg osse bruger det famøse Denice vand

IZZO VIVI | MACAP MC4 | ZASSENHAUS 156 | GENE CAFE | MOCCAMASTER | SWISSGOLD | BØNNER, KOPPER OSV

Comment

bogner wrote:
              det er noget hårdt vand I har derude
              Ja, det er meget hårdt! Prøv at tjekke denne måling (næstsidste besked i denne tråd)som Thomas fra Kaffe-Agenterne, Århjus N. har lavet.

La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter

Comment

Hmmm .. det gode gamle spøgelse .. afkalkning ....

Som jeg har fattet det BØR man afholde sig fra at afkalke HX maskiner, kalk flager i tank og og i de små rør der løber rundt i dyret, kan sætte sig fast.

Skal en HX\'er afkalkes er det fat i værktøjer og adskille den i atomer og afkalke delene hver for sig .... (så kan man jo osse få nye pakninger i) .... specielt tanken som må forventes at indeholde mest kalk ... well ... det er hvad jeg havde tænkt mig at gøre når tiden oprinder.
                Administrator på EspressoBar
                Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                Mazzer Kony Electronic

Comment

ChrZacho wrote:
                  Hmmm .. det gode gamle spøgelse .. afkalkning ....

Som jeg har fattet det BØR man afholde sig fra at afkalke HX maskiner, kalk flager i tank og og i de små rør der løber rundt i dyret, kan sætte sig fast.

Skal en HX\'er afkalkes er det fat i værktøjer og adskille den i atomer og afkalke delene hver for sig .... (så kan man jo osse få nye pakninger i) .... specielt tanken som må forventes at indeholde mest kalk ... well ... det er hvad jeg havde tænkt mig at gøre når tiden oprinder.
                  Ellers skal man jo sørge for at afkalke så ofte, at der ikke skabes flager

La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter

Comment

Lige mit besyv med - jeg må altså tilslutte mig risteriet\'s anvisninger vedrørende afkalkning af HX-maskiner. Det skal man holde sig fra - vand (og syre når der afkalkes) kommer ind i kedlen, men kommer kun ud som damp.....altså kan der efterlades kalkrester og hvad værre er - muligvis syre/kemikalierester i kedlen. Afkalkning af HX-maskiner bør ske ved at adskille den som ChrZacho skriver....

Single-boiler maskiner kan blot afkalkes som kaffemaskiner....
                    /Thomas
                    kaffeagenterne.dk - onlinesalg af rå og ristet kaffe samt udstyr.

[img size=300]http://www.kaffe-agenterne.dk/images/kaffeagenterne-logo_lille.gif[/img]

Comment

der fulgte en fin beskrivelse med til afkalkning af min maskine da jeg købte den, den har jeg fulgt 3 gange nu .. en simpel smagstest af vandet efter det er gjort afslører jo hurtigt om der er kemikalier tilbage i kedlen ..

jeg fortsætter ihvertfald ufortrødent med at afkalke hvert halve år - har ikke ligefrem mod på at skille mit (næst)kæreste eje i atomer før det er pine-død nødvendigt

Comment

Jeg afkalker nu også min maskine hver 3. måned i henhold til Bellabarista.co.uk \'s \"Getting the best from you AndrejaPremium\" manual der fulgte med maskinen. Afkalknings afsnittet i denne maual beskriver med 14 punkter hvordan man afkalker en Andreja og sikkert også andre HX maskiner.

Jeg tømmer boileren for \'antikalk\' igennem varmtvandshanen og altså ikke kun igennem damphanen.

/Kim
                        - La Spaziale S1 Dream
                        - Bestmax S
                        - Ceado E37S
                        - Rancilio Rocky SD
                        - Hottop B

Comment

Working...
                        X