Opslag

Collapse
No announcement yet.

Opbevaring af de dyrebare bønner

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Opbevaring af de dyrebare bønner

Hej

Vi sidder og arbejder med vores emballage og naturligvis er vores første prioritet at beskytte de dyrebare bønner mod ilt, sol og varme. Men vi kunne godt tænke os at vide lidt om hvad i gør ved jeres bønner når de nu lander i hjemmet og om der er nogle ting vi kan gøre ved emballagen for en mere optimalt opbevaring og håndtering. Altså det vi søger er erfaring og evt. forslag til forbedringer. Er lynlåse stækt overvuderet? Omhældes der til vakum beholdere eller andet. Skal poserne være bredere, smallere, tykkeree, tyndere, runde eller firkantet eller noget helt andet. Kommer i dem i fryseren osv.

Hvad er mest irriterende og hvad er best.

Håber at der nogen der frisk på et svar.

Hej fra Søren
    Kaffe & Co - rendyrket kaffe idealisme

Re:Opbevaring af de dyrebare bønner

Hej!
    Når jeg køber grønne bønner, kan jeg rigtig godt lide fornemmelsen af, at de er i papirposer. Det giver en rar æstetisk følelse :cheer: Frem for når de kommer i f.eks. plastikposer. Det eneste minus ved papirposerne er, at de ikke har lynlåsen, som de fleste plastikposer har. Så hvis de to kan kombineres, ville det være perfekt for mig. Posens udformning er ligegyldig for mig. Jeg har ofte rigtig mange forskellige bønner liggende i deres respektive poser i en stor beholder - derfor synes jeg lynlåsen er vigtig.
    Hvis jeg en sjælden gang køber ristede bønner, ville jeg foretrække, at det var en pose med ventil og lynlås (selvom de ofte bliver drukket så hurtigt, at det nærmest kan være ligegyldigt:blush

Comment

Den er noteret :-D

Kan god se at lyn poser får en helt anden betydning som i væk som et lyn :-D

Tak for dit indspark

Comment

personligt er jeg lidt træt af poserne(dem med lynlås og ventil) De fungerer jo sådan set fint, ingen tvivl om det, det irriterer mig bare at have poser stående rundt om i køkkenet.
        Det ærgrede mig da plastik poserne (med ventil og lynlås) gik ud af produktion, for jeg kunne godt lidt at se mine bønner. Måske en foliepose med vindue ?!

Lige nu er jeg til de her dåser http://moccashop.dk/product.asp?product=1278
        de koster kun 50kr, men ventilen sidder underligt nok i bunden, så man skal stille dem på hovedet, når bønnerne afgasser ! En firkantet dåse ville heller ikke være dårligt !

Jeg sætter ikke ristede bønner i hverken køleskab eller fryser :S
        Filip
        Mazzer Mini Electronic A
        TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
        Gene Café kafferister
        Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
        Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Comment

Tak for for dine erfaringer - de er lageret :-)

Vi er gået helt væk fra klare poser da disse ikke har nogen barriere egenskaber mod ilten. Faktisk er vi meget overrasket over hvor meget ilt der kan trænge igennem. Men det gør jo nok ikke så meget når der først er taget hul eller til opbevaring af egen ristninger da der jo også sker iltning når man tager af kaffen.

Men super betragtninger :-)

Comment

Jeg synes det kunne være fedt at kunne købe bønnerne i dåser med ventil - ligesom Illy dåserne. Så kan man også bruge dem igen til egne ristninger. Og så er der ikke andre mikroristerier der gør det

Dette vil jo nok være lidt dyrere, så måske kunne man så lave to emballageløsninger, som man kan vælge imellem.
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Det er en af de første løsninger vi havde i tankerne, men hold da op sådanne alu kasser er dyre, medmindre man altså køber en mængde der svarer til at kunne bygge en velvoksen katamaran i aluminium :-D

Men mon ikke det lykkes for os senere - det kunne nemlig være konge til alle hjemmeristerne.

Tak for dit input.

/Søren

Comment

KaffeCo wrote:
                Hej

Vi sidder og arbejder med vores emballage
                Gør i stadig det, eller hvor langt er i ?

/Wolff
                Fortid
                La Marzocco GS3
                Casadio Macinadosatore Istantaneo
                Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
                Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                Pullman/Synesso ridgeless
                Bumper TS
                Motta Knockbox
                Nutid
                Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                French Press-Bodum 4 cup

Comment

Det begynder at hjælpe - men det er en sej kamp :-)

Comment

Working...
                  X