Opslag

Collapse
No announcement yet.

CoffeeCollective har startet salget af deres kaffe

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• CoffeeCollective har startet salget af deres kaffe

Ja, som overskriften siger, er Klaus thomsen og de andre gutter fra CoffeeCollective gået i luften med deres webshop og salg til private i går (10. okt. 2007).

Jeg må indrømme at jeg blev temmelig chokket over at se deres priser. 84 kr. for 250 gr. espressobønner! Jeg vil ikke her sige om det er rimeligt eller ej, for jeg har jo ikke smagt kaffen (hvilket jeg ellers vældigt gerne ville :P ).

Men jeg synes da, det kunne være interessant at høre, hvordan folk generelt vurderer sådan en pris? Kan det lade sig gøre at tage en så høj premium price for et produkt som kaffe? Jeg har selv en mening, men den venter jeg lige med

Tag i øvrigt et kig både på CoffeeCollectives website, blog og webshop. Det ser vældig interessant ud!

http://www.coffeecollective.dk/
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Re:CoffeeCollective har startet salget af deres kaffe

Der er i altfald ingen tvivl om at så er kaffen også betalt...

Risteriet tager omregnet kr.67,50 for 250g ristet d'Oro. Nu skal jeg selvfølgelig ikke sige om CC's espresso er bedre end Risteriets, men 84,- er sq dyrt.
    Administator på espressobar
    Izzo Alex Duetto
    Toper Cafemino
    Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
    Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Umiddelbart synes jeg også 84 kr. lyder som lige i overkanten. Ikke at jeg kan forholde mig til, om det er rimeligt eller ej - har ikke smagt kaffen.

Med mit kaffeforbrug ville det nu være en betydelig post på budgettet at smide 84 kr. efter 250g bønner.

Hvis jeg tænker på Risteriets og KaffeMekkas kaffe (som er mine favoritter), så skal det godt nok være fantastisk førend jeg vil betale merprisen.
      Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

Søren Wolder wrote:
        Med mit kaffeforbrug ville det nu være en betydelig post på budgettet at smide 84 kr. efter 250g bønner.
        Ja, det ville da koste mig 150-200 kr. om ugen i kaffe! Det er jeg nok ikke villig til at ofre uanset, hvor god den er. Men hvis den er rigtig god, kunne det da godt ske man ville købe en pose en sjælden gang imellem.

Er der i øvrigt nogen der har prøvet den endnu?

La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter

Comment

Ingen der har smagt den?

Vi må have en staffet i Kbh. der kan lægge vejen forbi og lave en test.

Ellers melder jeg mig - jeg er i Kbh, igen om en uge.

Så i øvrigt, at 250g Illy's koster 64 kr. i Kvickly :S Nogen der har sammenlignet Illy's med fx. Risteriets eller KaffeMekkas kaffe?

Black coffee rules...

Comment

Hvor er I forsigtige i jeres udmeldinger!
            84 kr. er da en fuldstændig vanvittig pris for 250 g kaffe!!! hmy:

I forvejen ligger Risteriet og Kontra i overkanten med deres priser i omegnen af 60-65 kr.

Godt man kan købe grønne bønner og riste selv. Har lige købt 2 kg Miscela Giusto fra Risteriet til kr. 170 (svarende til 21,25 pr. 250 g). Selvom man tager højde for at vægten reduceres lidt ved ristning, snakker vi om en pris der kun er lidt over 1/4 af hvad coffeecollective beder om for deres ristede kaffe...

De må helt klart sigte mod den del af markedet der har penge nok og er ligeglade med hvad det koster. Og det er de selvfølgelig i deres gode ret til at gøre - men det bliver uden mig på kundelisten.

APK
            La Marzocco GS/3
            Casadio Istantaneo
            Gene Café
            Aeropress
            Hario V60

Comment

APK wrote:
              De må helt klart sigte mod den del af markedet der har penge nok og er ligeglade med hvad det koster. Og det er de selvfølgelig i deres gode ret til at gøre...
              Mon ikke de hovedsageligt sigter mod at ramme caféer, som i forvejen må have et ret godt dækningsbidrag, når de sælger en cappuccino til 35 kr. og måske derfor kan bære en højere indkøbspris på bønner. En indkøbspris som man må forvente er noget lavere end 84 kr./250 gr., hvis de køber ind i de mængder, som man bruger sådan et sted. Og hvis de (caféen) så samtidig kan reklamere med at de bruger en kaffe, som er markedets klart dyreste, så kan det måske i sig selv tiltrække nogle kunder.

De får nok heller ikke mig som fast kunde, men jeg kunne stadig godt finde på at købe en pakke for at smage, og hvis den virkelig er bedre end alle andre, måske købe en pakke engang imellem. Ligesom jeg normalt køber vin til højst 50-60 kr. flasken, men indimellem køber en noget dyrere flaske for at prøve noget andet og mere spændende.

Og ja, jeg er enig med APK. Jeg synes også at priser på over 60 kr. er for meget for 250 gr. ristet kaffe. KaffeMekka sælger fx deres Super Crema og Super Aroma til hhv. 39,95 og 44,95 og det er glimrende espressoblandinger!!! Og de bliver endda et hak billigere, hvis man køber bare 500 gr. ad gangen

Post edited by: MoBak, at: 2007/10/30 09:49

La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter

Comment

Søren Wolder wrote:

Så i øvrigt, at 250g Illy's koster 64 kr. i Kvickly :S Nogen der har sammenlignet Illy's med fx. Risteriets eller KaffeMekkas kaffe?[/quote]

Det har jeg!
                Min VBM Domobar ankom fra KaffeMekka i dag. Efter opstilling og opvarmning gik jeg i "træningslejr".Jeg havde selv Illy fra Kvickly stående, og Niels havde medsendt en omgang Super Aroma.
                Illy´en er efter min mening mere blød og rund i smagen (lidt "tøset&quot og SA er kraftig, aromatisk og med lidt "bid".
                Indtil videre vil jeg have begge i huset. SA må være fin efter et godt måltid og til at blive vågen på, og Illy er fin, når trangen lige melder sig.
                Jeg havde dog et lille "problem", som nok skyldes ukendskab: Pukken var tør ved brug af Illy, men ret fugtig ved brug af SA. Trykket lå fint på 9 bar ved dem begge, og begge så rimeligt ensartede ud i det bundløse filter.
                Begge sorter var malede bønner, måske SA bliver mindre fugtig, når jeg får min kværn og kværner selv?

Men SA smagen er altså fortrinlig.

For øvrigt har det været en fornøjelse at handle med Niels i KaffeMekka. Gode priser, super service og stor hjælpsomhed, så hvis man ikke har prøvet ham allerede, skulle man måske gøre det næste gang.

Nu vil jeg lige snuppe en Illy inden sengetid.

Mvh
                Georg
                Vibiemme Domobar
                Gaggia MDF

Comment

Der kan være flere årsager til, at den ene puck var våd, mens den anden ikke var. Formalingsgraden har noget at sige, samt hvor hårdt du har tampet.

Hvordan er cremaen på Illys?

Jeg synes bare de der 64 kr. lyder dyrt...

Black coffee rules...

Comment

Jeg har startet en ny tråd med de emner som er OT i forhold til denne tråd. Kommentarer til Illy bønner, KaffeMekka, Domobar osv. kan fortsætte dér.

Kommentarer til CoffeeCollective er selvfølglig fortsat velkomne her

Post edited by: MoBak, at: 2007/11/02 09:06

La Marzocco GS/3
                    Baratza Forté
                    Bestmax filter

Comment

MoBak wrote:
                      Mon ikke de hovedsageligt sigter mod at ramme caféer, som i forvejen må have et ret godt dækningsbidrag, når de sælger en cappuccino til 35 kr. og måske derfor kan bære en højere indkøbspris på bønner. En indkøbspris som man må forvente er noget lavere end 84 kr./250 gr., hvis de køber ind i de mængder, som man bruger sådan et sted. Og hvis de (caféen) så samtidig kan reklamere med at de bruger en kaffe, som er markedets klart dyreste, så kan det måske i sig selv tiltrække nogle kunder.
                      Hej allesammen.

Jeg er glad for at kunne deltage i debatten her.

MoBak, du har fat i det helt rigtige. Vores projekt med The Coffee Collective udspringer af vores fundamentale holdning til det paradoksale i at samtidig med at priserne for en Caffe Latte i byerne i Danmark stiger og stiger (op mod 47 kr i KBH) har kaffebønderne fået en lavere og lavere pris. Vores målsætning og vores Direct Trade model gør op med dette. Når man sammenligner priser, mener jeg det kan være godt at have i baghovedet, hvor meget af den pris der er gået tilbage til bonden - ja, helt ud til den enkelte ansatte plukker.

Jeg håber, at vi, når vi vokser, kan få vores egne omkostninger skåret ned, men vi har valgt at starte med at betale en høj pris til de kaffeproducenter, vi samarbejder med. Samtidig er det, for at vende tilbage til MoBak's pointe, jo ikke meget dyrere per kop kaffe om man betaler 65 eller 80 kroner per 250 g. Og så er det selvfølgelig super frisk ristet af Peter Dupont

Glæder mig meget til at høre hvad I ellers synes om kaffen og vores projekt. Vi er rigtig glade for feedback fra kaffeentusiaster.

Vh Klaus Thomsen
                      Klaus Thomsen
                      World Barista Champion 2006
                      Kig ind på vores Blog her
                      The Coffee Collective

Comment

Hej Klaus og velkommen til

Det er en sympatisk filosofi i lægger bag, og det har jo naturligvis en betydning for prisen. Jeg er helt enig med dig i, at det ikke har det store at sige for café markedet, hvor man betaler i dyre domme for en kop kaffe.

Hvis jeg stod på en café og havde valget mellem en "traditionel" kaffe og en af jeres, ville jeg da helt sikkert vælge jeres.

Til mit hjemmebrug mener jeg nu stadig prisen er så høj, at jeg ikke helt kan følge med. Men som tidligere sagt skal jeg da have prøvet den, og kommer forbi og henter en pakke en af dagene

Black coffee rules...

Comment

Jeg har netop tilmeldt mig et arrangement hos Behag din Smag, hvor Peter Dupont og Casper Engel fra CoffeeCollective kommer og fortæller om (og viser) ristning og der vil være en cupping. Jeg glæder mig rigtig meget til at møde disse folk og forhåbentlig lære en masse - og ikke mindst endelig smage CoffeeCollectives kaffe.

La Marzocco GS/3
                          Baratza Forté
                          Bestmax filter

Comment

Nu har jeg så fået fingre i noget kaffe fra CoffeeCollective. Jeg sidder netop og drikker en kop af deres Kenya AA Top - lavet på stempelkande. Og ja - det er helt sikkert den mest spændende kop stempelkaffe, jeg har fået. Jeg er ikke ret god til det, men jeg vli prøve at beskrive, hvordan jeg oplever den. Duften er meget frugtig og som TCC selv beskriver, træder duften af vindruer frem. Duften får mig til at tænke på et glas mørkt, kraftigt rødvin.

Indrømmet, mit sammenligningsgrundlag er ringe. Det er længe siden, jeg har drukket en kop Kenya kaffe og jeg har aldrig før lavet en stempelkande ud fra de retningslinier som jeg har lavet denne. Dvs. 60g kaffe pr. liter vand (både kaffe og vand afmålt på vægt).

Vil jeg give 80 kr. for 250 gr. af denne kaffe!? :unsure:

Nok ikke til daglig, men jeg tror bestemt, at jeg vil købe den ind imellem. Som jeg har argumenteret for tidligere, køber jeg ikke normalt vin til flere hundrede kroner, for jeg kan få udmærket vin til en 50'er. Men ind imellem er det fedt at smage noget, som er en klasse bedre. Det samme argument kan bruges om øl, kød osv. Og jeg ser denne kaffe på samme måde. Bestemt anbefalelsesværdig!

Jeg skal nok lige give besked, når jeg har prøvet espressoen også :P

La Marzocco GS/3
                            Baratza Forté
                            Bestmax filter

Comment

Så har jeg (desværre) tømt espressoblandingen. Igen har jeg KUN ros til overs for disse bønner.

Den første espresso jeg lavede med dem lørdag formiddag, forventede jeg mig ikke det store. Jeg havde lige kværnet bønner til stempelkanden i min kværn og stillet den tilbage til ca. indstilling for espresso. Det plejer lige at tage et skud eller to at få den stillet perfekt ind. Og nu var det tilmed nogle bønner som jeg ikke kendte. Men shottet blev forberedt efter bedste evner og resultatet så godt ud fra starten. Helt ensartet udtræk fra hele filteret (i mit naked PF) og hele skuddet løb flot fra midten. Efter 26-28 sek. var min espressokop fyldt, så jeg stoppede skuddet. Den var egentlig ikke begyndt at blonde noget særligt, så jeg kunne nok godt have trukket en ekstra cl. eller to ud af den, men var jo nødt til at stoppe, da koppen var fyldt.

Espressoen havde en lækker mørk crema og så virkelig lækker ud. Jeg startede selvfølgelig med at dufte til den og det første der slog mig var "jul" :cheer: Jeg ved ikke helt præcist, hvad der gav mig de associationer, men måske nogle aromaer af noget krydderi i stil med kardemomme (TCC: Stop mig endelig, hvis jeg er for langt ude eller helt galt på den). Jeg bad min kæreste dufte til den og hun sagde straks, at den duftede af nødder. Det er jo også lidt juleagtigt, så måske var det det samme, jeg duftede. Jeg synes bare det var en mere markant aroma end nødder.

Smagen var fænomenal. Ingen ubehagelig syrlighed overhovedet, men en meget kraftig og balanceret krop med masser af sødme. Simpelthen verdensklasse og klart det bedste shot jeg selv nogensinde har lavet.

Jeg ved, at det måske lige for tiden lyder som om, vi er betalt eller bestukket af TCC eller at jeg prøvet at fedte for dem. Dette er dog slet ikke tilfældet. Jeg er bare godt gammeldags imponeret! :P

La Marzocco GS/3
                              Baratza Forté
                              Bestmax filter

Comment

Working...
                              X