Opslag

Collapse
No announcement yet.

Hvilke espressoblandinger fra Risteriet?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hvilke espressoblandinger fra Risteriet?

Hej.
    Jeg ville bare starte en diskussion/meningsudveksling omkring espressoblandingerne hos risteriet.

Jeg har til dato prøvet 3 af deres blandinger: Miscela Uno, Bacca, og D\'oro. Af de 3 vil jeg klare foretrække Bacca men hvad er jeres mening?
    Er der andre af deres ellers udemærkede blandinger der er anbefalesværdige?

Kasper
    Hjemme:
    ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
    La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
    Mazzer Robur E

Arbejde:
    ECM Michelangelo 2grp
    Mazzer Major

Re:Hvilke espressoblandinger fra Risteriet?

Jeg har drukket Uno og bacca. Af de to kan jeg bedst lide bacca\'en, men med mælk har Uno\'en noget mere styrke. Synes godt bacca kan \"drukne\" lidt i en cappuccino. Den er, som de også siger i butikken, en espresso med større sødme og mindre kant. Jeg synes kaffen går dejlig let som espresso.

Jeg har mest drukket kaffe fra risteriet, da det ligger så dejligt nemt og centralt. Prismæssigt og kvalitetsmæssigt synes jeg det er en større oplevelse at køre ud til TCC (det er jo lidt dyrere, men synes det hænger sammen). Det er også lidt en modsætning til RIsteriets \"hemmelighedskræmmeri\" med deres espressoblends. Synes det er lidt, at gå i mod tiden og specialkaffemiljøet at hemmeligholde hvilke bønner man sælger. Fra mit synspunkt er det virkelig et plus at kende så meget som muligt om bønnen (Morten Vestenaa kalder det meget rigtigt et kriterie for specialkaffe). Men det er en ganske anden diskussion, der måske/måske ikke? hører hjemme i denne tråd.
    Rocket Appartamento (tidl ECM Giotto, Vibiemme Domobar SB)
    Mahlkönig Vario (tidl Mazzer Super Jolly, Ascaso I2)

Comment

Jeg er helt klart mest til deres D\'oro.

men det er også så lang tid siden at jeg har prøvet de andre blandinger, at jeg faktisk slet ikke kan huske hvordan de smager...
      Administator på espressobar
      Izzo Alex Duetto
      Toper Cafemino
      Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
      Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Jeg synes de, efter mins smag, konsekvent rister deres blends for mørkt. Om det så er fordi deres bønner er af en for ringe kvalitet til at de ikke kan bære at blive ristet lysere er jo svært at vide, da de jo netop holder det hemmeligt hvad der er i deres blends.

Af dem jeg har smagt fra dem synes jeg Bacca\'en er bedst.
        Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Jeg drikker mest Uno når det er fra Risteriet. Jeg synes den er rigtig fornuftig særligt i cappa\'er.

Jeg er dog helt enig i, at Risteriet generelt rister alt for mørkt og det er lidt en skam synes jeg. Det ville være lækkert, hvis de forsøgte at variere lidt mere der.

Til espresso er det svært at finde deciderede lyse rist, som er rigtig gode - dog har jeg forsøgt mig med den lyse Idido fra TCC og den er intet mindre end fantastisk som espresso - i hvert fald i mine øjne.
          Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

Søren Wolder wrote:
            Til espresso er det svært at finde deciderede lyse rist, som er rigtig gode - dog har jeg forsøgt mig med den lyse Idido fra TCC og den er intet mindre end fantastisk som espresso - i hvert fald i mine øjne.
            Heh, jeg har super svært ved ikke at få TCC\'s lyse Idido til at blive sur som eddike. Til gengæld har jeg lavet nogle af mine bedste cappa\'er på den.

Jeg har kun prøvet Uno fra Risteriet... den var OK, bedre end noget af det fra Mils/Mokkashop. På den anden side skal man nok ikke tage mine udsagn alt for seriøst, da mine evner nok ikke rækker meget længere end Blå Cirkel.

Comment

Er der ikke nogen af jer der selv rister? Det gør jeg selv og får somregel et glimrende resultat, selvom jeg \'\'bare\'\' har en Imex.
              Det er længe siden at jeg har købt ristet kaffe der så jeg kan ikke udtale mig om hvor mørkt de rister.
              Hjemme:
              ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
              La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
              Mazzer Robur E

Arbejde:
              ECM Michelangelo 2grp
              Mazzer Major

Comment

Den Risteriet espresso jeg bedst har kunne lide som espresso, er Roeds ristning af D\'Oro. Organica har jeg prøvet for lang tid siden, men jeg husker den som den mørkeste af alle de blandinger jeg har fået. Ellers er det Uno og Bacca jeg har prøvet.
                Bacca synes jeg er rigtig god i store fede dobbelte cappuccinoer. Uno synes jeg også har mere oomph end end Bacca. Den er ok i cappuccinoner synes jeg.

Når det er sagt synes jeg, og det er vel efterhånden også velkendt, at Risteriet rister alt for mørkt.

Generelt virker det som om, at Risteriet er eksponent for et mere klassisk format (end f.eks. TCC, som må siges at være state og the art): De rister mørkere end det jeg oplever som normen efterhånden, og deres blandinger er hemmelige. - Og her er jeg helt enig med Ole og Morten Vestenaa. I en moderne specialkaffe forståelse er det et væsentligt aspekt, at er man som kunde kan være med helt tilbage til møllen og bonden.
                Personligt synes jeg det forstærker glæden ved kaffen; at historien bag kaffen, nærmest kan starte ved planten, og at man har et kendskab til hvordan kaffen er tørret osv.
                Men derudover synes jeg også, og det er måske det vigtigste, at der i at give et kendskab til møllen og bonden, også ligger en tilkendegivelse af respekt for deres del af håndværket.
                Mvh Morten

--------------------
                Lelit Bianca
                Mazzer Major Electronic
                Mahlkönig Vario
                Hario V60
                Hario 3 kops Siphon
                Hario Skerton

Comment

Gunde wrote:
                  Når det er sagt synes jeg, og det er vel efterhånden også velkendt, at Risteriet rister alt for mørkt.

Generelt virker det som om, at Risteriet er eksponent for et mere klassisk format (end f.eks. TCC, som må siges at være state og the art): De rister mørkere end det jeg oplever som normen efterhånden, og deres blandinger er hemmelige. - Og her er jeg helt enig med Ole og Morten Vestenaa. I en moderne specialkaffe forståelse er det et væsentligt aspekt, at er man som kunde kan være med helt tilbage til møllen og bonden.
                  Personligt synes jeg det forstærker glæden ved kaffen; at historien bag kaffen, nærmest kan starte ved planten, og at man har et kendskab til hvordan kaffen er tørret osv.
                  Men derudover synes jeg også, og det er måske det vigtigste, at der i at give et kendskab til møllen og bonden, også ligger en tilkendegivelse af respekt for deres del af håndværket.
                  Gode pointer, Morten.

Gad vide om Risteriet nogensinde læser med herinde. Så var det jo nok oplagt for dem, at imødekomme kunderne lidt ved at forsøge sig med nogle lysere rist.
                  Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Ja måske? Men steder som Stumptown Coffee Roasters i USA har jo også ry for at riste meget mørk (mørkere end de skandinaviske specialristerier), men alligevel formår de at sælge bønne frem for ristningen, om man så må sige.
                    Netop Stumptown var et af de første steder i USA, der var en del af \"den tredje bølje\", hvor netop historien i bønnen, og dennes ophav er ekstremt vigtigt for den kaffe der sælges. I sandhed et risterie med fokus på bønnen/bonden. (Bruger også samme model som TCC, direct trade).
                    Derfor var det måske i højere grad en kendskab til kaffeblandingen, der mangler, før Risteriet lever op til at være et
                    specialkaffe-risteri?

Comment

Ole wrote:

Ja måske? Men steder som Stumptown Coffee Roasters i USA har jo også ry for at riste meget mørk (mørkere end de skandinaviske specialristerier), men alligevel formår de at sælge bønne frem for ristningen, om man så må sige.
                      Netop Stumptown var et af de første steder i USA, der var en del af \"den tredje bølje\", hvor netop historien i bønnen, og dennes ophav er ekstremt vigtigt for den kaffe der sælges. I sandhed et risterie med fokus på bønnen/bonden. (Bruger også samme model som TCC, direct trade).
                      God pointe. Det er mit indtryk at man i den amerikanske tradition, i særdeleshed Portland, rister mørkere end man gør i skandinavien. Ellere rettere, at det er den skandinaviske (og måske nu også UK) tradition, der afviger fra resten af verden. Min anke mod Risteriets ristninger, er uden tvivl også et spørgsmål smag. Jeg har dog haft nogle oplevelser med Bacca, hvor den få dage efter rist, har haft betydelige olie udtræk. - Her er jeg tilbøjelig til at sige, at det er objektivt for mørkt.

Derfor var det måske i højere grad en kendskab til kaffeblandingen, der mangler, før Risteriet lever op til at være et
                      specialkaffe-risteri?
                      Det har du vel egentlig ret i. Jeg synes blot, at deres mørke ristninger og hemmelighedskræmmeri tilsammen giver mig et indtryk af en mere traditionel tilgang til espresso.
                      Mvh Morten

--------------------
                      Lelit Bianca
                      Mazzer Major Electronic
                      Mahlkönig Vario
                      Hario V60
                      Hario 3 kops Siphon
                      Hario Skerton

Comment

Ja jeg synes også godt man kan sige, at Risteriet i højere grad er traditionelle. Men det handler jo også lidt om luksus, når nu man skal sammenligne med steder som TCC, der jo er toppen af kransekagen (og ikke bare i Danmark).
                        Når alt dette er sagt, vil jeg blot holde fast i, at jeg altså stadig har fået rigtig lækre espressi ud af Risteriets blends. Diskussionen er nok bare, hvorvidt dette i højere grad kunne nærme sig et ønskested Der placering giver jo virkelig en fordel til forskel fra f.eks. Coffee Collective og Kontra.

Comment

Ole wrote:
                          Diskussionen er nok bare, hvorvidt dette i højere grad kunne nærme sig et ønskested Der placering giver jo virkelig en fordel til forskel fra f.eks. Coffee Collective og Kontra.

[/quote]

Jeg vil til enhver tid foretrække Kbh. N eller Ø fremfor Studiestræde og nu St. Kongensgade. Det er da i høj grad subjektivt hvor ens ønskested ligger.

Kan Admin fjerne min forrige post, please?

//Tim
                          Dalla Corte Super Mini
                          Mazzer Major E
                          Mahlkönig Encore

Comment

Du har ret. Min vej går bare tit gennem indre by, og tror også stederne derinde er lidt mere befærdede end på Jægersborggade? Men ja, helt subjektivt.

Comment

Jeg synes også at TCC ligger rigtig godt i forhold til min bopæl, så jeg synes også det ligger rigtig godt.

Det er rigtigt at gennemstrømningen af mennesker inde i Studiestræde er væsentlig større, men når det er sagt, så er det min vurdering, at TCC ligger rigtig godt i forhold til deres kunder.
                              Jeg tror næsten ikke de kunne ligge bedre. Jægersborggade er smack i midten af Café Latte-segmentets højborg på et sted hvor universitetsstuderende og den unge del af den kreative klasse bor.
                              Hvis man samtidig ser på de andre butikker i gaden, så er det ligesom TCC små butikker drevet af folk som virkelig brænder for deres produkter og har kvaliteten i fokus.
                              - Så nok er der gennemstrømningen af mennesker på Jægersborggade uden tvivl langt mindre end på Studiestræde, men jeg tror at langt flere af de \"strømmende mennesker\" på Jægersborggade, smutter ind for at få en kop kaffe, end de \"strømmende mennesker\" på Studiestræde gør hos Risteriet (hvor der også er konkurrence fra andre caféer (så vidt jeg husker).

- Jeg skal ærligt indrømme, at jeg er stor fan af TCC og helt sikkert er biased :-). Jeg synes de gør alt rigtigt (Ja, måske med undtagelse af butikken i Roskilde), både hvad angår design (som er befriende fri for diverse brune nuancer og kliché-kaffe-symbolik som mange andre danske, og ellers fine steder som Kent Kaffe, Kaffe Agenterne og Kaffe Mekka, gør brug af), placering og kaffen.

Du har ret i at TCC er luksus og jeg har bestemt også fået gode espressi af Risteriet kaffe (og når det kommer til en enkelt capp, foretrækker jeg nok Uno fra for TCC espresso), men som nørd, er det den standard som TCC har sat, jeg helst ser de andre mikroristerier stræbe efter, og hvor jeg synes at Risteriet falder lidt bagefter. De var måske i toppen tilbage i 2002 (sammen med Estate og Kontra(?)), men siden da er der sket meget med specialkaffe både i Danmark og på verdensplan, og der synes jeg ikke helt at Risteriet har været så gode til at følge med. - Jeg kunne f.eks. godt tænke mig at se en single origin espresso fra Estate af en spændende kaffe de har fundet. - På samme måde som TCC og Estate har gjort.
                              Mvh Morten

--------------------
                              Lelit Bianca
                              Mazzer Major Electronic
                              Mahlkönig Vario
                              Hario V60
                              Hario 3 kops Siphon
                              Hario Skerton

Comment

Working...
                              X