Opslag

Collapse
No announcement yet.

Gourmetkaffe - IByen/Politiken

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Gourmetkaffe - IByen/Politiken

faldt over følgende artikel her til morgen - hvilket egentlig er ganske interessant læsning .. indtil jeg kom til de sidste par linier i artiklen, hvor en fyr ved navn Jacob Andersen udtaler sig om at man i fremtiden formentlig vil se at man kan sidde ved bordene i restauranter og riste sin egen kaffe ..

nu er jeg fra det mørke Jylland - hvor en spade er en spade - og ham her er da tydeligvis én af slagsen .. hvem har lyst til at sidde i en restaurant i røgen fra en mørk rist - og hvad de nu rister ved nabobordet - og derefter vente 48 timer på af kaffen afgasser - uanset udviklingen så tror jeg ikke det ændrer på at kaffen skal hvile lidt ..

men det er nok bare mig - automatkaffe på job gir ikke ligefrem den bedste start på dagen
    you may think you can fly, but you better not try ...

IZZO VIVI | MACAP MC4 | ZASSENHAUS 156 | GENE CAFE | MOCCAMASTER | SWISSGOLD | BØNNER, KOPPER OSV

Re:Gourmetkaffe - IByen/Politiken

Der står vel strengt taget ikke, at gæsterne skal riste kaffen ved bordet...

Der står blot at restauranterne måske får bordristere (som en Hot Top/Gene Cafe eller lignende) og dermed kan riste sin egen kaffe for altid at kunne servere frisk kaffe, (naturligvis efter at den har afgasset i et par dage (eller 16 hvis man foretrækker det!)).

APK
    La Marzocco GS/3
    Casadio Istantaneo
    Gene Café
    Aeropress
    Hario V60

Comment

ah det er selvfølgelig osse en måde at læse den på - synes sgu osse det lød lige lovligt langt ude :laugh:

nå, men jeg pakker stille og roligt mit shit igen, og bakker videre ..
      you may think you can fly, but you better not try ...

IZZO VIVI | MACAP MC4 | ZASSENHAUS 156 | GENE CAFE | MOCCAMASTER | SWISSGOLD | BØNNER, KOPPER OSV

Comment

Jeg tror også APK har fat i den lange ende med sin tolkning. Men bortset fra det, så tak for linket. Det er en interessant artikel og ikke mindst linkes der til masser af andre kaffe-artikler, som jeg ikke har set før.

EDIT: I øvrigt tror jeg nu mere på en anden udvikling i forhold til friskristet kaffe på restaurationer. Der er ved at være så mange lokale mikroristerier (i hvert fald i de største byer), at jeg tror mere på, at restauranterne, caféerne osv. søger derhen, hvis de vil prioritere deres kaffe. De vil nemt kunne få leveret friskristet kaffe flere gange om ugen, og i så fald vil den være ristet af en ekspert, som lever af netop at riste kaffe.

Selv hos Behag din Smag har Lene, som selvfølgelig må betragtes som kaffe-ekspert, anerkendt at hun ikke er ekspert i at riste. Det er der andre, der er bedre til og derfor køber hun sine bønner dér - i øvrigt efter at have udviklet sin egen blend i samarbejde med risteriet.

Jeg ved så ikke, om hun nu er ved at skifte til at bruge The CoffeeCollectives kaffe? Hun har i hvert fald skrevet om den på hendes blog Måske hun selv kan svar på det, hvis hun ser denne tråd.

Post edited by: MoBak, at: 2007/11/15 10:43
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Jacob Andersen er kaffebogsforfatter og stifter af Coffeeroad. Jeg kan virkelig anbefale hans bog Livet er ikke det værste man har, som er en sjov beretning om kaffens indtog og udbredelse i Danmark. Jeg har samarbejde med hans firma Coffeeroad om foredrag, men det er altså ikke derfor, jeg synes bogen er god.

Jeg studsede nu også over idéen med at riste ved bordet i en restaurant. Når man tager i betragtning at praktisk talt ingen restauranter er villige til at ofre tid og ressourcer på at træne personalet til at lave ordentlig espresso, tror jeg der er langt til at de vil lære om ristning. Jeg synes også, man skal passe på ikke at devaluere det håndværk, der ligger i at riste kaffe. Vi er mange der længe har prøvet at råbe restauranterne op, men jeg er næsten af den opfattelse at mange af dem burde droppe espresso totalt og i stedet satse på rigtig god, friskristet stempelkaffe i stedet - der er lang færre faktorer som kan gå galt.

Nåmen til de interesserede kan jeg lige sige at I skal købe Politiken i morgen og se iByen B)
          Klaus Thomsen
          World Barista Champion 2006
          Kig ind på vores Blog her
          The Coffee Collective

Comment

klaus wrote:
            Nåmen til de interesserede kan jeg lige sige at I skal købe Politiken i morgen og se iByen B)
            Jeg går ud fra, at det var denne artikel du henviste til?

Ikke fordi jeg vil skabe tvivl om dine testresultater, men tror du ikke baristaerne lige giver den en ekstra skalle, når de skal servere kaffe for lige netop dig? Vel at mærke dem som ved hvem du er - hvilket nok typisk vil være dem på de små kaffebarer.

Din beskrivelse af kaffen på Starbucks lyder godt nok ikke rar!! Endda noget ringere end den på Baresso. Men til gengæld lyder den præcis som en cappuccino jeg har fået på selvsamme kæde i lufthavnen i Zürich! Baristaen sang og dansede mens han "steamede" mælk - uden at kigge en eneste gang ned i kanden :angry:

Mht. Baresso er det sjovt nok også i lufthavnen i Kbh. jeg har fået den klart ringeste kaffe. Jeg ved ikke, hvorfor man tilsyneladende ikke skal kunne lave god kaffe i en lufthavn!

La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter

Comment

Hej igen.
              Ja, det var den artikel. Det er dog ikke mig der har skrevet den, som de vist er kommet til at skrive. Det er en journalist ved navn Gudrun Marie Schmidt.

Jeg var helt åben overfor Politiken og sagde, at nogle måske ville genkende mig på de forskellige caféer - det er jo en lille branche. De mente ikke, det var noget problem, da vi netop sørgede for at journalisten bestilte alle drikkene, og jeg holdt mig i baggrunden. Vi besluttede også at bedømme ud fra WBC (barista mesterskabs) reglerne, så der var en fast standard for bedømmelserne. Journalisten var faktisk ret god til at bedømme også. Og så var det kun en bedømmelse af, hvad vi fik serveret netop den dag - altså tog vi ikke med, om vi vidste de kunne gøre det bedre. Som vi siger "Man er aldrig bedre end den sidste kop man har serveret".

Mht lufthavne, så se dette billede, som også er fra Zurich lufthavn (dog ikke Starbucks).
              Klaus Thomsen
              The Coffee Collective

Comment

Nu kan det godt værre jeg er helt blank :unsure:
                Men hvor kan jeg finde de WBC regler som i bedømte ud fra? Det kunne da værre lidt sjovt at se hvordan jeg selv klare mig i forhold til dem :whistle:
                Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

EPO wrote:
                  Nu kan det godt værre jeg er helt blank :unsure:
                  Men hvor kan jeg finde de WBC regler som i bedømte ud fra? Det kunne da værre lidt sjovt at se hvordan jeg selv klare mig i forhold til dem :whistle:
                  Det tror jeg ikke sådan lige du kan med mindre du kan lokke en uddannet/certificeret dommer til at komme forbi dit hjem. Der er en grad af subjektivitet i bedømmelsen og dommerne har en uddannelse i, hvorledes de skal dømme ud fra et pointskema.

Det er i hvert fald min forståelse :silly:

La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter

Comment

Du kan finde score sheets her:
                    Sensory Score Sheet
                    Technical Score Sheet
                    Rules and Regulation
                    Judges Manual
                    Competitors Guide

Dommerne gennemgår en certificering, hvor de også skal bestå en teknisk smagsprøve. Derudover skal man for at forblive WBC dommer komme til gen-certificering ved WBC og kalibrering inden hver konkurrence. Dommerskemaerne er forsøgt at gøre så objektive, som muligt, og der er også en overdommer til at tjekke at ingen stikker for meget ud fra retningslinierne. Men til syvende og sidst er det jo subjektivt ud fra objektive kriterier :blink: Derfor er der også fire smagsdommere, så man kan sige det er et gennemsnit af fire personers bedømmelse i konkurrencen. Til testen var vi dog kun to.

Dommerskemaerne skal læses i forbindelse med manualen, men der er stadig meget som først står klart når man har været til en dommercertificering. Jeg kan dog godt anbefale at kigge på dem og se hvordan man selv synes man klarer sig. Og måske have dem i hovedet næste gang i besøger en café/kaffebar.
                    Klaus Thomsen
                    The Coffee Collective

Comment

Jeg var godt klar over at man ikke bare blev WBC dommer men hold da op en manual!!
                      Men det er sjovt at se hvordan reglerne ser ud, om ikke andet så kan det da værre med til at hæve ens kaffe nørd score, på den fede måde, at ha' disse dokumenter liggende
                      Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Ja, de hjalp i hvert fald mig meget dengang jeg startede med en lille Oscar og grinta kværn i køkkenet for år tilbage
                        Klaus Thomsen
                        The Coffee Collective

Comment

Working...
                        X