Opslag

Collapse
No announcement yet.

Moccakande?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Moccakande?

Hej jeg har en kammerat der gerne vil ha en moccakande og naturligt nok henvendte han sig til mig for råd. Jeg ved bare ikke en disse om dem og det er så her at I, kære Espressobar brugere, kommer ind i billedet.
    Hva er skidt og hva er kanel inden for moccakander?

Jeg fortalte ham naturligvis at en god kværn var alfa omega for at brygge go kaffe, men jeg ved ikke hvor fint/groft det skal males til maccakander. Snakker vi espressofint eller stempelkande perlegrus groft??

Hvis han nu ville investere i en kværn og en moccakande hvor \'\'billigt\'\' ville det kunne gøres uden at gå alt for meget på kompromis med kvaliteten??

Der kommer sikkert flere spørgsmål men kan ikke komme i tanke om flere på stående fod.

Kasper
    Hjemme:
    ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
    La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
    Mazzer Robur E

Arbejde:
    ECM Michelangelo 2grp
    Mazzer Major

Re:Moccakande?

Hej!

Har selv en lille 2 kops Bialetti, denne har jeg været rigtig glad for når jeg ikke lige har haft mulighed for at brygge espresso, men den skal have en lidt grovere bønne i forhold til espressomaskinen, men kun et par klik (på en ECM CASA kværn). man kan dog vælge en lidt grovere kaffe, men så skal den stampes hårdere (og har ikke selv fået så gode resultater med dette).

Denne model: http://www.risteriet.dk/produkter/Mo...e_-_2_kop.html, fin kvalietet, dog er gasblus et stort +.

Hilsen A
    Hilsen Andreas

Diverse....

Comment

Hej Falkmand,

Jeg bruger James Hoffmanns teknik, som jeg har skrevet om her, hvor jeg også linker til videoen.
      http://www.espressobar.dk/index.php?...&catid=3#19743

Og vær opmærksom på, at James Hoffmann groft, er rigtig rigtig groft, så hans mellem groft, er nok tættere på andres groft.

Man skal ikke forvente kaffe, der er tilnærmelsesvis som espresso.

Ellers skal man være opmærksom på at købe en stålkande. Alu kander afgiver smag.
      Mvh Morten

--------------------
      Lelit Bianca
      Mazzer Major Electronic
      Mahlkönig Vario
      Hario V60
      Hario 3 kops Siphon
      Hario Skerton

Comment

Så vidt jeg husker er det noget med samme formaling som til filter, måske lidt finere.
        Tampes? Så vidt jeg er orienteret tamper man _IKKE_ en mokkakande.

Det vigtigste er i virkeligheden at bruge forvarmet vand, altså lige at varme vandet op i en elkedel først, ellers bliver det noget rod.
        Nuova Simonelli Oscar - Stempelkande - Aeropress
        Mahlkönig \\\"DDR\\\" Guatemala - Compak K3 Chrome

Comment

Så vidt jeg husker er det noget med samme formaling som til filter, måske lidt finere.
          Jeg har gode erfaringer med at kværne groft - inspireret af James Hoffmann. Jeg når det kommer til mokkakande, så skal man droppe alle forestillinger man måtte have, og gribe den anderledes an.

Tampes? Så vidt jeg er orienteret tamper man _IKKE_ en mokkakande.
          Nej, det ville jeg bestemt heller ikke gøre.

Det vigtigste er i virkeligheden at bruge forvarmet vand, altså lige at varme vandet op i en elkedel først, ellers bliver det noget rod.
          Ja, det er vigtigt.
          Og så synes jeg også, jf. hvad jeg skrev ovenfor, at man skal undlade at se mokkakande som en slags espresso eller et alternativ, men se den som endnu en brygmetode. Det betyder også, at espressoblandinger eller kaffe ristet til espresso ikke er et krav, på samme måde, som det heller ikke er det til stempel og aeropress.
          Mvh Morten

--------------------
          Lelit Bianca
          Mazzer Major Electronic
          Mahlkönig Vario
          Hario V60
          Hario 3 kops Siphon
          Hario Skerton

Comment

Working...
          X