For noget tid siden postede jeg nogle billeder i en tråd på CoffeeGeek af lidt modifikationer, jeg har lavet på min Domobar. Formålet med mod'en var at reducere noget af al den vibrationsstøj, som maskinen havde, når pumpen kørte.
Nu er der jo flere herinde der også har Domobar, så jeg synes lige jeg ville dele med jer. Meget af det, kan sikkert også bruges på mange andre maskiner. Til formålet har jeg ikke brugt andet end noget isolerbånd og 4 små gummidutter, som jeg har skåret i tynde skiver og placeret på strategiske steder.
Én af de kraftigste kilder til vibrationsstøj var drypbakken så jeg startede med dén. Som billedet viser, limede jeg 2 skiver af gummidutterne på hver side af maskinens drypbakke-holder samt to i bunden i hver side:

For at sikre helt adskildelse mellem drypbakken og maskinen, satte jeg også et par skiver i hver side på bagsiden af drypbakkens frontplade:

Nu var turen kommet til låget/kopholderen. Da denne hviler på smalle kanter, valgte jeg at bruge isolerbånd i stedet for at forsøge, at lime gummidutter fast. Det er i øvrigt heller ikke meget ekstra plads her. Først tapede jeg et par lag isolerbånd på de to kanter, som låget hviler på:

Derefter satte jeg en stribe sort isolerbånd rundt på indersiden af kabinettet ud for hvor låget ligger. Dette har både den effekt, at det reducerer støj, men som det kan ses på billedet, skåner det også mod ridser:

Endelig har jeg sat isolerbånd hele vejen rundt om den plade, som vandtanken står på. Denne står på nogle fjedre (som har til formål at stoppe pumpen inden tanken er tom) og står derfor også og vibrerer mod indersiden af kabinettet. Jeg har dog ikke lige noget billede af dette.
Resultater af operationen er, at jeg pludselig kan høre maskinens pumpe. Før kunn ejeg stort set kun høre vibrationsstøj, men kun er det stprt set kun lyden fra pumpen der går igennem.
Low tech? JA, Men effektivt B)
EDIT: Billeder fikset :blush:
Post edited by: MoBak, at: 2007/11/28 09:47