Opslag

Collapse
No announcement yet.

Opbevaring af bønner ?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Opbevaring af bønner ?

Hvor stor en effekt har UV lys og ilt for bønnerne?

En rockykværn har eks. UV filter, men betyder det at man roligt kan hælde bønnerne i hopperen og så lade dem stå i al evighed?
    Personligt står mine bønner i et skab og luften bliver minutiøst trykket ud af posen efter brug. Men er der reelt behov for det?

Hvordan opbevarer I jeres bønner?
    (og er der nogen der har erfaring på området?)

Re:Opbevaring af bønner ?

Lidt i bønnebeholderen, resten i poser med ventil i køkkenskabet!

Hilsen Henrik
    Henrik Palshøj

Comment

Mja - der er jeg nu ikke helt enig.
      Jeg har fået at vide at køleskabet køler den olie der er i bønnerne ned til \"fedt\", som kan blive harskt.

Så jeg vælger at tro på at køleskabet ikke er vejen frem (uden reelt at ane mere end det)

Comment

Helt rigtigt og køleskabet er kilde til fugt i dine kaffeposer. Meeen der var nu heller ingen der havde nævnt køleskabet som opbevaringskilde
        La Marzocco GS/3 AV
        Mahlkönig K30 Vario
        Mahlkönig Vario Home m/stålknive
        La Pavoni Professional
        Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
        BLOG

Comment

Natsort kaffe wrote:
          Mja - der er jeg nu ikke helt enig.
          Jeg har fået at vide at køleskabet køler den olie der er i bønnerne ned til \"fedt\", som kan blive harskt.

Så jeg vælger at tro på at køleskabet ikke er vejen frem (uden reelt at ane mere end det)
          Jeg er igang med at lave et større stykke kemisk analyse arb. (som jeg desvære ike helt er færdig med endnu) hvor jeg prøver at kortlægge hvad der sker med de forskeleige fedt syre i kaffe under forskellige forhold.
          En af de ting jeg dog har fundet ud af at man skal være lidt forsigtig med at bruge køleskabet som opbevarings sted for sin kaffe. Det er nemlig ikke helt forkert (men heller ikke helt rigtig) at olierne i kaffen bliver til \"fedt\" som harsker når de opbevares under 10 grader celcius. Det er sker at hexan og octan syrene i kaffen reagere med den CO2 som bliver frigivet og bliver til palmaitin (palmeolie) og starin syre.
          Det er disse fedtsyre som krystaliser og harsker, der ud over har starin syre en talgagtig lugt, som ikke spiller så godt i kaffe .
          Det interesante er så at det sammen sker når temperaturen kommer over 21 grader celcius, så det med at have kaffen køligt er ikke nogen dum idé, det skal bare ikke være for køligt.
          Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Indenfor bagerfaget, opbevares solsikkekerner, græskarkerner og dets lige tit i køleskabet, for netop at undgå harskning. Ligeledes sænker de lave temperaturer i køleskabet enzym aktiviteten. Men de kolde grader i køleskabet, forsager dog en fortykning af de olier der er i bønnerne. Hvis ønsket er at stoppe al udvikling inde i bønnerne tror jeg det i teorien godt kan lade sig gøre, at opbevare dem koldt, men jeg er ikke sikker på at vi ønsker at stoppe den udvikling.
            Hertil skal det lægges, at man ikke bør købe mere kaffe ind, end man kan nå at bruge på 1-2uger, efter min mening, på denne tid burde de ristede bønner ikke blive for gamle, ved opbevaring ved alm. stue-/køkken-temperatur.

Jeg har i snart 1½måned haft nogle ristede bønner liggende, som ikke har olieudtræk og som smager fantastisk i espresso og cappuccino. De er selvfølgelig ikke ristet super mørkt og hvis man er vant til det, synes jeg man skulle prøve nogle kaffer der ikke er blevet så mishandlede og se om det ikke faldt i ens smag.
            \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

BaristaDK wrote:
              Indenfor bagerfaget, opbevares solsikkekerner, græskarkerner og dets lige tit i køleskabet, for netop at undgå harskning. Ligeledes sænker de lave temperaturer i køleskabet enzym aktiviteten. Men de kolde grader i køleskabet, forsager dog en fortykning af de olier der er i bønnerne. Hvis ønsket er at stoppe al udvikling inde i bønnerne tror jeg det i teorien godt kan lade sig gøre, at opbevare dem koldt, men jeg er ikke sikker på at vi ønsker at stoppe den udvikling.
              Der har du fadt i noget meget vigtigt, jeg tør godt sige at jeg ikke er interesseret i at stoppe udviklingen i bønnerne.
              Men et for lavt enzym aktivitets niveau (under 10 grader) er netop en af årsagerne til at haskninge accelereres, så det handler om at inde det rette aktivites niveau.

OT: Har i egentlig ikke en hulens masse kemi i bageruddannelsen?!
              Michael EPO Rasmussen

Comment

EPO wrote:
                BaristaDK wrote:

OT: Har i egentlig ikke en hulens masse kemi i bageruddannelsen?!
                Nu er jeg kun lige startet, men jo, på hovedforløbet for bager er der ret meget kemi, men nu skal jeg heller ikke være bager, så det er begrænset hvad jeg har af kemi indtil videre
                \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Nu vi snakker om olier og udtræk, opdaget jeg lige en lille ting!!!

Jeg havde ristet nogle Brasilien Fazenda Rainha Yellow Bourbon ret mørkt, vel nærmest Full City +, dem havde jeg valgt at opbevare i en dåse, med ventil, her en uge efter ville jeg lige se til dem, og pludselig var de glinsende og fedtet, de har været opbevaret i et overskab ved omkring 19-20 grader C.

Hvad skaber det olieudtræk?

Hilsen Henrik
                  Henrik Palshøj

Comment

Rent kemisk tør jeg ikke lige udtale mig, men har du ristet kaffen lidt for mørkt, vil olierne og gasserne inde i kaffen hurtigere nå ud til overfladen og smagen vil hurtigere forsvinde og du vil stå tilbage med kaffe der smager bitter, flad og brændt

Comment

HenrikP wrote:
                      Nu vi snakker om olier og udtræk, opdaget jeg lige en lille ting!!!

Jeg havde ristet nogle Brasilien Fazenda Rainha Yellow Bourbon ret mørkt, vel nærmest Full City +, dem havde jeg valgt at opbevare i en dåse, med ventil, her en uge efter ville jeg lige se til dem, og pludselig var de glinsende og fedtet, de har været opbevaret i et overskab ved omkring 19-20 grader C.

Hvad skaber det olieudtræk?

Hilsen Henrik
                      Dammm den her tråd stikker da helt af :laugh: :laugh:
                      Nåe du nu siger at du opbevare bønnerne i en dåse, med ventil så er der liiiige en anden lille ting man skal have med i ligningen, ud over temperatur, nemlig tryk.
                      Differende mellem det indre tryk i bønneren og det omgivende tryk er nemlig ikke helt ligegyldigt.
                      Hvis du så, som Daniel skriver, har riste meget mørkt vil bønnerne være mere porøse og der med afgasse, og olierne vil hurtigere begynde at arbejde.
                      Håber det giver mening?!
                      Michael EPO Rasmussen

Comment

Det giver fint mening, og nu ved jeg lidt mere.. Så dagen har ikke været spildt
                        Henrik Palshøj

Comment

Differende mellem det indre tryk i bønneren og det omgivende tryk er nemlig ikke helt ligegyldigt.
                          Vil det med andre ord sige at en vacumbeholder suger aromaen ud af kaffen :S
                          Izzo Alex Duetto
                          Casadio

Comment

DAV wrote:
                            Vil det med andre ord sige at en vacumbeholder suger aromaen ud af kaffen :S
                            Hvis beholderen ikke er helt fyldt så i princippet ja. Det smarte ved ventil poser er jo netop at man kan presse alt luft ud af dem (så skal ventilen nok sørge for at de gasser som bønnerne afgiver komme ud) det samme trick er lidt svært ved en beholder af hård plast.

OT: super fedt at du har fået lov til at stille op til DM!!
                            Michael EPO Rasmussen

Comment

EPO wrote:
                              Hvis beholderen ikke er helt fyldt så i princippet ja. Det smarte ved ventil poser er jo netop at man kan presse alt luft ud af dem (så skal ventilen nok sørge for at de gasser som bønnerne afgiver komme ud) det samme trick er lidt svært ved en beholder af hård plast.!
                              Men nu er der så sådan en ventil i bunden på min kaffe dåse...
                              Henrik Palshøj

Comment

Working...
                              X