Opslag

Collapse
No announcement yet.

Grums i bunden af koppen..

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Grums i bunden af koppen..

Ja det lyder jo umiddelbart som et stempelkande-fænomen, men ikke desto mindre er det noget jeg oplever med mine espressi. Problemet er sådan set identificeret, det er nogle få små partikler som kommer med ud af filterets huller. Det skal lige siges at det jo ikke er ret meget.

Det forekommer både med mit std. rancilio dobbelt filter samt mit Synesso 14 g. filter.

Jeg er klar over at det jo så er min kværn som producerer de små partikler, omend det ikke er ret mange.

Er det noget i andre også oplever ? og er det noget man bare må leve med ?
    /Emil Malling

Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
    ... Og en ønskeseddel såå lang

Re:Grums i bunden af koppen..

Jeg tror det er meget normalt, det sker også for mig, og sidst jeg var hos sigfreds kaffe var der også støv i bunden, faktisk alle de steder jeg har været har jeg oplevet det, så jeg tror ikke du helt kan undgå det.

Hilsen Henrik
    Henrik Palshøj

Comment

Okay... Det tænkte jeg nok, men det er fint at få bekræftet
      /Emil Malling

Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

Comment

Jeg ville forsøge mig med en lidt grovere maling af bønnerne, og så tampe lidt kraftigere for at opnå samme gennemløbshastighed.
        Har ikke selv noget grums i bunden..... altså af koppen
        Hilsen Andreas

Diverse....

Comment

Bebeto wrote:
          Jeg ville forsøge mig med en lidt grovere maling af bønnerne, og så tampe lidt kraftigere for at opnå samme gennemløbshastighed.
          Har ikke selv noget grums i bunden..... altså af koppen
          Må man spørge hvilken kværn du har? og hvilket filter du bruger?
          Jeg synes ikke jeg kan undgå grums i koppen hvis espresso\'en skal løbe bare tilnærmelsesvis langsomt nok. Jeg bruger 19 g. kaffe i mit 14g. Synesso filter, så det er ikke rigtig en mulighed at dosere mere for at øge gennemløbstiden på den måde.

Er der nogen med en Casadio Istantaneo, som vil dele deres erfaringer med dette? Vil det kunne afhjælpe med et sæt nye kværnblade?
          /Emil Malling

Comment

jeg tror ikke man kan undgå det, jeg har i hvert fald haft problematikken med allle de kværne jeg har haft.

Men jeg ser det nu ikke som et problem.

Der er også lidt grums tilbage i koppen, når jeg drikker kaffe steder med dyrere kværne end min.
            Mazzer Mini Electronic A
            TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
            Gene Café kafferister
            Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
            Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Comment

Jamen bruger skam et standart FAEMA 58mm filter, min kværn er en Mazzer SJ fra 05´og maskinen er en Futurmat Rimini. Det kan være at der til tider kommer et par korn med i koppen, men ikke noget jeg har set ofte. Men prøver altid at kværne så groft om muligt, det skal forståes på den måde at mit tamp og dose så jævnt som muligt og så just gennemløbstiden med kværnen. Men da jeg ikke vejer kaffen kan jeg ikke hjælpe meget, der er dog ikke meget over kanten før jeg tamper.

Anyway så har du vel helt styr på teknikken, evt en lidt mindre dose og lidt hårdere tamp?!?

men igen hvis du har ramt smagen som du ønsker, så er der vel ikke meget at ændre

God weekend!

ps. hvis det ikke giver mening, så giver jeg hermed skylden til en lille Amarone hmy:
              Hilsen Andreas

Diverse....

Comment

Hvor har du købt det der Synesso filter, og hvad gav du for det?
                Mvh Morten

--------------------
                Lelit Bianca
                Mazzer Major Electronic
                Mahlkönig Vario
                Hario V60
                Hario 3 kops Siphon
                Hario Skerton

Comment

Du kan købe det hos Agenterne til 99 spir

Hilsen Henrik
                  Henrik Palshøj

Comment

Bebeto. Prøv at kværne to helt ens mængder på samme formalingsgrad og tamp den ene blødt og den anden hårdt. Tror du vil blive overrasket over hvor ekstremt lidt du kan justere på gennemløbstiden ved at tampe mere eller mindre hårdt.
                    Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Hej Anders!

Tak for tippet, men det var nu lige det råd jeg ville give Ejlemos som oprettede tråden
                      Hilsen Andreas

Diverse....

Comment

For at puste lidt til gløderne vedr. dette emne om grums i koppen, så vil jeg høre om det i kan opleve, også kan være i disse mængder?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Comment

Det der ligner, at du trænger til at rense din spout godt og grundigt. Jeg har skiftet min til en mere åben type af sammen årsag. Kaffen sad og hobede sig op, størknede i den varme spout, og på et tidspunkt begyndte det at frigive sig i klumper/flager. Da jeg ikke kunne komme til at gøre ordentligt rent helt nede i knækket af spounte, skiftede jeg som sagt til en mere åben type.

Oprindeligt indsendt af Bøvling Se indlæg
                          For at puste lidt til gløderne vedr. dette emne om grums i koppen, så vil jeg høre om det i kan opleve, også kan være i disse mængder?

Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                          Baratza Forté
                          Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Oprindeligt indsendt af MoBak Se indlæg
                            Det der ligner, at du trænger til at rense din spout godt og grundigt. Jeg har skiftet min til en mere åben type af sammen årsag. Kaffen sad og hobede sig op, størknede i den varme spout, og på et tidspunkt begyndte det at frigive sig i klumper/flager. Da jeg ikke kunne komme til at gøre ordentligt rent helt nede i knækket af spounte, skiftede jeg som sagt til en mere åben type.
                            Tak for svar MoBak!
                            Har renset og renset - synes bare ikke det ændre noget
                            Må prøve at gå over til mit PF med enkelt spout i en periode og se hvad det ændre!

Kan det virkelig være (så godt som) umuligt at rense sig ud af det...!?!

Comment

Har du prøvet at iblødsætte dit portafilter i cafiza? Efter en nat er det fuldstændigt rent.

Comment

Working...
                              X