Opslag

Collapse
No announcement yet.

Hvilken temp.??

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hvilken temp.??

Haløjsuppe

Lige et spørgsmål omkring brygtemperaturens indvirkning på smagen..

Jeg er så heldig at eje en espressomaskine der kan indstilles med 1 grads celsius interval. Fra 91 til og med 97 grader. B)

Jeg havde den sat til 94 grader igår og havde ikke meget glæde af mit hjemmeristede EBB 09. Idag prøvede jeg at sætte den ned til 92 grader og, haløj, pludselig var det en helt anden smag jeg fik frem.. Bum bum.. Nu var den langt mere \'\'parfumeret\'\' istedet for lidt besk og brændt..

Er der nogen retningslinier for indstilling af tempreaturen?? Altså skal man gi mørke rist lav temp. og lyse rist høj.. eller hvordan??

Venligst Kasper
    Hjemme:
    ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
    La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
    Mazzer Robur E

Arbejde:
    ECM Michelangelo 2grp
    Mazzer Major

Re:Hvilken temp.??

hehe tja det er ihvertfald et udgangspunkt mange bruger, men som du lige selv har erfaret, er det bedst at smage sig frem
    \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Hej..

En lille Tommelfingerregel er at:

Jo højere temperatur, jo mere bitterhed
      Jo lavere temperatur, jo mere syrlighed

Når jeg starter med en ny bønne, starter jeg på 93 eller 94 grader..
      Hvis jeg så syntes den er for syrlig, prøver jeg og hæve temperaturen..
      Og omvendt hvis den er for bitter sænker jeg temperaturen..
      Hilsen Johnny

Faema Legend S1
      Faema MD3000 Touch
      Mahlkoenig Vario
      Jura Ena 9 OneTouch

Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

Comment

Husk i øvrigt at de grader du indstiller der er temperaturen på brygkedlen. Så der kan være et fald i temperaturen før vandet når pucken. (synes dog at være minimalt, da jeg også brygger mest på 93 grader).

Som du også siger så er det helt vildt hvor stor forskel bare én enkelt grads forskel kan gøre. Brygger jeg TCC\'s Espresso blend (den gamle blend) på 94 mister den alt det lækre frygtige fra Ididoen - én grad ned og så sidder den lige i skabet.
        Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Working...
        X