Opslag

Collapse
No announcement yet.

Opstart af Mikroristeri?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Opstart af Mikroristeri?

Hej EB. Jeg har nogle spørgsmål til regsnskabmæssige ting angående opstart af Mikroristeri.

Jeg er med på, at man skal fødevaregodkendes. Der er vidst ingen tvivl om, at det letteste er at starte en enkeltmandsvirksomhed, men der hæfter man også med egen formue. Jeg har ikke den store erfaring inden for jura og forsikring, men er primært nervøs for, hvordan en erhvervsforsikring skulle dække, hvis der er problemer med produktansvar. Er der nogen herinde, der ved om der overhoved er nogen sundhedsrisiko ved at riste kaffe for forbrugeren? Og om en evt forsikring vil dække det tilstrækkeligt til at jeg ikke lige pludselig står med en personlig konkurs? Det er lidt et worst case scenario.

Jo, der er ricisi. Find nogle risterier og læs deres smiley rapporter, så vil du se hvad fødevaremyndighederne checker og lægger vægt på ved deres besøg. Tal med en erhvervsforsikringsmægler om hvilke forsikringer du har behov for - en ansvarsforsikring er typisk en del af pakken.

Kaffe er ikke den mest komplekse fødevare at have med at gøre, så det er nok ikke fra forbrugeren du skal frygte erstatningskrav som ruinerer dig, jeg vil tro der er større risiko for at du brænder bygningen ned hvis du ikke har styr på hvad du laver - eller du ansætter en medhjælp som brækker ryggen på at løfte kaffesække fordi du ikke har sikre arbejdsforhold.

Comment

Mht. produktansvar, så er det næppe ift. fødevaresikkerhed du skal være bekymret - det er svært at blive dårlig af ristet kaffe. Men der er et punkt hvor produktansvar kan komme på tale, og det er fremmedlegemer i de færdigristede bønner. En sten f.eks. vil kunne ødelægge en kværn og formodentlig kunne medføre produktansvar, så du skal arbejde med screening og destoning.

Jeg har set sten, træstumper og specielt plastic i færdigristet kaffe - og det er noget forbrugerne ikke bryder sig om.

Comment

Working...
      X