Opslag

Collapse
No announcement yet.

EspressoBar certificering af caféer

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• EspressoBar certificering af caféer

En anden tråd (de fire M'er) udviklede sig til noget aldeles interessant. Nemlig at EspressoBar skulle begynde at certificere caféer som efter vores mening laver tilstrækkelig god kaffe til at vi ville anbefale andre at drikke deres kaffe. Læs endelig diskussionen i ovenstående tråd.

Det er afgjort noget vi vil arbejde på i EspressoBar, men det vil kræve et kæmpe forarbejde og en solid og veldokumenteret procedure inden vi kan gå i gang med sådan noget, så realistisk set, tror jeg ikke det er noget vi kan sætte i gang i løbet af 2008.

Certificeringen vil også vinde større gennemslagskraft efterhånden som EspressoBar bliver mere kendt og ikke mindst anerkendt indenfor de mere etablerede organisationer på markedet.

Men som sagt vil vi helt klart arbejde på det bag kulisserne, og alle input er naturligvis mere end velkomne. Lad os fortsætte den gode idéudveksling fra den anden tråd

Post edited by: MoBak, at: 2007/12/20 09:58
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Re:EspressoBar certificering af caféer

Var i byen her til formiddag for at "shoppe" og kigge på byens juledekorationer med min elskede. Kom sædavnen tro forbi et par caféer og tænkte at jeg ville udvælge mig én hvor vi kunne gå ind og få noget varmt og godt at drikke.

Jeg går og tæller sekunderne - der er i skrivende stund 194.400 sekunder til jeg første gang skal presse mit første forsøg på espresso på min kommende "andendame" (af respekt for min hustru, der bestemt mener hun er "førstedamen", må jeg lidt mod min vilje kalde min kommende Silvia for "andendamen&quot. Medens jeg tæller er jeg jo blevet langt mere opmærksom på espressomaskiner og deres herkomst, også de mere profesionelle, så turen forbi diverse caféer, betød også at jeg noterede mig hvilke maskiner der stod.

Jeg valgte en café med en særdeles velvoksen La Marzocco GB/5 maskine (tre grupper). Kværnen kendte jeg ikke (man er jo dog kun nybegynder), men den forekom at være af samme høje standard (altså intet sparet).

Jeg burde måske have kigget mig lidt bedre for, for første skuffelse kom, da "baristaen" (i anførselstegn, for hun var tilsyneladende ikke specielt uddannet) ikke kunne svare på hvilken kaffe de havde. Hun kiggede uforstående på mig og sagde: "Øhhh - det ved jeg ikke, men de kommer i nogle store brune poser". Hendes håndtering af kværnen viste også med al tydlighed at hun ikke var specielt bekendt med at lave kaffe. Jeg har måske ikke så megen forstand på kaffe, men jeg kunne da se at når hun kun fylder en 14 grams portafilter havt med kaffe til et dobbeltshot, så vil det blive en tynd fornøjelse. Da hun envidere satte portaen direkte op i espressomaskinen (uden at stampe) og jeg på det tidspunkt udstedte et (vist nok højlydt) suk, kiggede hun op på mig med et spørgende udtryk i ansigtet. Helt befippet kom jeg med en eller anden tåbelig bemærkning om, at det da var en ufattelig lækker espressomaskine de havde :huh:

Hun greb nu et lille shotglas, stillede det under portafilteret (det kan umuligt have været forvarmet), og trykkede på knappen.

Jeg behøver vel ikke fortælle at det, der kom ud af portafilteret, for det første kom væltende i samme sekund hun trykkede på knappen, det havde heller ingen farve, var lige så tyndt som vand, og så i det hele taget temmeligt uappetitligt ud. Der var INGEN crema, og jeg må sige at det hele så temmeligt vandet ud.

Glasset blev stiller op på disken, og jeg blev spurgt om jeg ville have mælk til???!!!! :blink:

Igen var jeg så befippet at jeg ikke anede hvad jeg skulle svare, så jeg rystede bare på hovedet, betaltede 76 kroner som kaffen og et kop varm chokolade skulle koste og satte mig hen til det bord, hvor min elskede sad og ventede. Hun må have set udtrykket i mit ansigt og spurgte om der var noget galt. Det skulle hun aldrig have gjort, for nu var hun tvangsindlagt til et mindre foredrag om hvordan man laver kaffe (til trods for at jeg aldrig i mit liv har prøvet at lave en kop ægte espresso, men jeg vidste i det mindste hvad man IKKE skulle gøre). Hun lyttede deltagende, og mens jeg smagte på det "farvede vand" der kun tilnærmelsesvist havde en smag af kaffe, talte hun dog rosende om sin chokolade (varmet mælk og så en pind med chokolade for enden).

Jeg har ALDRIG i dén grad følt mig SÅ alvorligt taget ved næsen - og dem der kender mig vil vide, at jeg bestemt heller ikke er typen der kan holde min kæft. Jeg sad lidt og overvejede hvordan jeg skulle henvende mig til Baristaen, da hun kom over til vort bord. Det viste sig at hun havde hørt HELE min svada - og hun havde faktisk lidt blussende kinder.

Hun spurgte om jeg ville have pengene tilbage for kaffen, og inden jeg nåede at svare, spurgte hun om jeg måske heller selv kunne tænke mig at lave et dobbeltshot.:woohoo:

Se - NU blev jeg fristet... jeg havde aldrig prøvet at lave kaffe på en rigtig espressomaskine, havde glædet mig til at jeg juleaften skulle prøve det for første gang... men det var sgu for fristende til at jeg kunne sige nej. Jeg skyndte mig at understrege at jeg bestemt ikke var ekspert, men at jeg da havde set andre lave god espresso (dette er en sandhed med modifikationer, for jeg har kun set det på her på espressobar.dk og på youtube, men det vidste hun jo ikke, og på nettet kan man jo heller ikke SMAGE om det der bliver lavet er godt eller ej). Men hun smilte bare og trådte til side...

De næste minutter står stadig helt klart for mig. Jeg gik hen til maskinen, greb et rent shotglas, og hældte lidt varmt vand i (der var en knap mærket med "Te", så det var ikke svært at gætte). Greb portafilteret, bankede det ud i den knock-box de havde under maskinen, skyllede det i vand fra mskinen, tørrede det af med et stykke køkkenrulle, fyldte det med kaffe under grinderen (med top), fordelte kaffen med et "swirl" med pege og tommelfinger, mens jeg roterede portafilteret (har kun set dette gjort på nettet, og aner ikke engang hvad teknikken hedder), bad om en tamper (som "Baristaen" lige skulle lede efter), lagde an til at trykke med højre hånd, huskede et eller andet med en lodret underarm, pressede let til, slog på siden af portafilteret med tamperen for at slå den løse kaffe ned, og lagde an til endnu et tryk. Blev helt overrasket over at høre et tydeligt klik fra tamperen, kom i tanke om at have læst et eller andet sted at man kan købe tampere der "klikker" når et bestemt tryk opnås, så jeg stoppede med at trykke. Huskede også lige at lave den sidste polish.

Nu satte jeg portafilteret op i maskinen, tømte shotglasset for vand og satte det ind under portafilteret og trykkede på knappen og kiggede på armbåndsuret. :blink:

Jeg var nu rædselsslagen... der gik hvad der syntes som timer, men efter ca. 8 sekunder kom der tykkeste og mørkeste sirupsagtige masse ud af portafilteres tappe, og hurtigt blev den blandet med lysere striber af dejlig crema. :woohoo:

Jeg jublede indvendigt, kiggede på uret og så at der var gået 20 sekunder. Gik TOTALT i panik, for jeg anede faktisk ikke hvor slukknappen sad, og mens mine øjne skøjtede hen over knapperne, slukkede maskinen helt af sig selv. :whistle:

Jeg må have lignet en million, og sikekrt også selt lidt fjoget ud for "Baristaen" kiggede på mig med et undrende smil, og sagde så: "Det har du da prøvet før hva?". Jeg kunne ikke få mig selv til at fortælle hende at det var min første kop kaffe, så jeg smilte bare tilbage til hende, greb glasset, fjernede portafilteret, bankede pucken ud, skyllede det, tørrede det med et stykke køkkenrulle og satte det på plads. Derefter greb jeg min kaffe og satte mig tilbage til min hustru.

Smagen - den vil jeg slet ikke udtale mig om, andet end den var HIMMELSK! Og det så fanstastisk ud. Min hustru var tydeligt imponeret, og jeg var glad.

Nu ved jeg godt at min kommende "andendame" slet ikke tilnærmelsesvist er en maskine af samme kaliber, men jeg har VIRKELIG fået blod på tanden, for kan jeg lære at lave kaffe der bare er en tiendel så god som den jeg lavede på den café, så vil jeg være lykkelig!

Jeg ved GODT det var rent held - men hvilket held, og sikke en julegave at få her lige får selve dagen! :cheer: :lol: :laugh:
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Edit: Dobbeltpost

Post edited by: Hobzon, at: 2007/12/22 16:47
      Østerbro

La Marzocco GS3
      Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Det fan'me iorden det der ... godt gået Hobzon.

Har du så bestilet en GB5 .. :whistle: ??
        Administrator på EspressoBar
        Nuova Simonelli Appia 1.GR.
        Mazzer Kony Electronic

Comment

det er f... go' stil Hobzon, tillykke med dit første "barista-hack"
          Dit eneste prblem er at du nu har prøvet at lave odenlig espresso på en La Marz' så fra nu af vil du værre fanget i et næsten uendeligt opgrade race ind til den dag du selv får din egen La Marz'inch:
          Jeg er selv fanget i samme knibe, jeg er iøjeblikket på jagt efter en brugt singel gruppe linea, men det er prisen for at værre "barista-hacker" :P

Post edited by: EPO, at: 2007/12/22 18:14
          Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Fed historie Hobzon Så må man håbe at hun efterfølgende prøvede at efterligne dig
            Sort som en panter, sort som slanter
            Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
            Sort som piloten I en Tie Fighter
            Sort som pletterne på Pongo
            Sort som alle andre end Tintin I Congo
            Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

I øvrigt: På Christianshavn ligger en lille cafe med navnet Sweet Treat - De kan til nød lave fin kaffe (nogle af dem der arbejder der). Nu har jeg så lige erfaret at de er blevet solgt til en... Vi har en firmaaftale med dem, og den første tanke var "Pis, nu går det ned ad bakke". Indtil vores direktør møder manden som har købt caféen tilfældigt på caféen... Det viser sig at han åbenbart har en form for samarbejde med Kontra Coffee, og at Sweet Treat i starten af næste år bliver den første café med Kontra Coffee som "private label", og de vil senere også sælge Kontra Coffee-udstyr (altså det samme som de sælger hos KC)... Ikke nok med det, så kommer der en [tidligere?] baristaverdensmester og oplærer personalet!
              Jeg glæder mig selvsagt! Og nu håber jeg, at jeg kun skal gå 4 minutter for købe bønner, grønne eller ej :-D

Post edited by: ordo.dk, at: 2007/12/22 19:24
              Sort som en panter, sort som slanter
              Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
              Sort som piloten I en Tie Fighter
              Sort som pletterne på Pongo
              Sort som alle andre end Tintin I Congo
              Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

ordo.dk wrote:
                Jeg glæder mig selvsagt! Og nu håber jeg, at jeg kun skal gå 4 minutter for købe bønner, grønne eller ej :-D
                Damm det gad jeg godt :woohoo: Jeg er kun lidt missundelig :dry:
                Michael EPO Rasmussen

Comment

Jeg glemte at tilføge hele årsagen til denne lange tråd - caféen ville være endnu et emne blandt mange til oplæring og certificering.

Og så var det jeg tænkte... findes der en egentlig Barista-uddannelse (certificeret eller på anden vis anerkendt)?

Hvis man nu antager at flere forskellige aktive og erfarne folk fra espresso.dk fik en sådan certificering (om ikke andet kan vi jo lave vor egen), så kunne en del af en certificering af caféerne jo også indebære at deres personale blev uddannet af en af espresso.dk certificeret barista. De kunne jo ende med at blive en pæn lille nebengeshäft for disse af espresso.dk certificerede baristaer. Vi uddanner deres personale, og med denne uddannelse fulgte der et lille klistermærke, de kunne placere i vinduet eller på menu-kortet.
                  Østerbro

La Marzocco GS3
                  Mahlkönig K30 Vario

Comment

Hobzon wrote:
                    ... Vi uddanner deres personale...
                    Vil lige pointere: Når jeg nu skriver "vi", så inkluderer jeg ikke nødvendigvis mig selv i denne gruppe :blush:
                    Østerbro

La Marzocco GS3
                    Mahlkönig K30 Vario

Comment

jeg ved ikke om der findes en officiel uddanelse men copenhagen coffee academy laver da nogle kurser

Michael EPO Rasmussen

Comment

Du er for sej Hobzon!!! B) Jeg gad godt at have været 'en flue på væggen'
                        - La Spaziale S1 Dream
                        - Bestmax S
                        - Ceado E37S
                        - Rancilio Rocky SD
                        - Hottop B

Comment

Hvor er det en genial historie, Hobzon. Du har scoret så mange plusser i flere bøger:

- Din kæreste må være imponeret og meget mere begejstret for din julegave, nu hun har set hvad du kan udrette med den

- "Baristaen" ved nu hvordan en kop espresso skal se ud - og lidt mere om hvordan den skal laves.

- Espressobars brugere har set endnu et eksempel på, hvordan man kan takle en dårlig kop kaffe på en café

Respekt!! B)
                          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                          Baratza Forté
                          Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

MoBak wrote:
                            Espressobars brugere har set endnu et eksempel på, hvordan man kan takle en dårlig kop kaffe på en café

Respekt!! B)
                            Vi kan snart starte en hel "La Marzocco liberation army" :silly: hvis primære opgave er at befrie de stakkels La Mraz' maskiner for ukvalificeret betjening, kom frisk og gå ud i verdenen og vis de stakels mennesker som dag ud og dag ind, af ren og skær uvidenhed, står mishandler de stakels maskiner hvodan det skal gøres
                            Michael EPO Rasmussen

Comment

MoBak wrote:
                              Din kæreste må være imponeret
                              Min hustru kender mig - og véd det var et såkaldt "lucky shot" :whistle: Hun håber nok nærmere at jeg kan gentage det.

Respekt!!
                              Jeg takker for de pæne ord MoBak - men føler ikke helt jeg har fortjent dem. Jeg var bare heldig :blush: - men jeg erkender blankt - det var en ret fed fornemmelse at ramme rigtigt (eller rimeligt tæt på) i første skud :P
                              Østerbro

La Marzocco GS3
                              Mahlkönig K30 Vario

Comment

Working...
                              X