Opslag

Collapse
No announcement yet.

sukker eller . .

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• sukker eller . .

Hejsa,

Vil lige høre om det er ren blasfami at benytte sukker i en Espresso ?

// Frederiksen
    Med venlig hilsen

Lars Ravnholdt Frederiksen

- Izzo Vivi PID IV
    - Mito istantaneo 75
    - BestMax filter

Re:sukker eller . .

Det mener jeg ikke det er ... det er ene og alene din egen smag der bestemmer.

PS. Jeg bruger selv sukker ... MEGET .. :whistle:
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

Comment

ChrZacho wrote:
      Det mener jeg ikke det er ... det er ene og alene din egen smag der bestemmer.

PS. Jeg bruger selv sukker ... MEGET .. :whistle:
      Det vil jeg ikke mene det er. Du skal drikke espressoen sådan som den smager dig bedst. Du skal bare passe på, at du ikke "gemmer" en masse fejl bag sukkeret. Jeg mener, hvis du i stedet for at komme sukker i, kunne købe en anden blanding, som du bedre kan lide, eller den blanding du bruger måske smager bedre, ved at ændre lidt på nogle parametre, så er det jo bedre end bare pr. automatik, at komme sukker i.

Så selvom du foretrækker at have sukker i, så smag på dine espressoer ind imellem uden, så du kan smage, om du laver dem optimalt
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Dette er vel i og for sig et meget individuelt spørgsmål om smag og behage. Derfor skal følgende ikke opfattes som et forsøg på at fortælle dig hvordan du skal drikke din kaffe, men nærmere på at forklare, hvorfor jeg drikker min kaffe som jeg gør.

Jeg har - indtil jeg fik en espressomaskine - altid brugt sukker i kaffen, men det har også irriteret mig en smule. Jeg har nemlig aldrig tidligere tænkt over hvorfor, men er nu kommet frem til den konklusion at det må have været for at dulme den lidt bitre smag.

Men med min nye espressomaskine er jeg begyndt at lære at man delvist (gennem dosering, distribution, stampning og temperatur-styring) kan regulere graden af bitterhed og aciditet, og at kaffebønnens naturlige sødme netop kommer til udtryk ved at regulere den naturlige bitterhed der er i kaffen. Jeg er så småt begyndt at lære, at kaffens bitterhed er en væsentlig "formidler" for kaffens aroma og smagsstoffer og at jeg derfor, netop ved at bruge meget sukker, også forhindrer mig selv i at rent faktisk at smage hvad kaffen har at byde på.

Det er lidt det samme som med en god flaske vin. En lille smule aciditet er med til formidle smag og aroma - og jeg kunne aldrig drømme om at hælde sukker i en god flaske vin. Det er netop derfor at søde vine ikke udvikler sig på samme måde i mundhulen som mere tørre vine.

Når jeg har smagt kaffe de sidste 3 dage (og jeg er alt andet lige en ren amatør i forhold til de mange erfarne mennesker her på espressobar.dk), så har det været friskmalede bønner, og det har måske mere end noget andet været den store øjenåbner for mig. Jeg er klar over, at der må ligge ENDNU mere gemt i også at bruge friskristede bønner, for det er i de karameliserede olier man finder bønnernes naturlige "sødme" (læs: kaffens evne til at temperere bitterhed). I friskristet kaffe, er denne egenskab bedst bevaret, omend den over tid vil "fordampe" lige så stille. Disse stoffer forekommer mig at blive frigivet når kaffe kværnes, så hvis man bruger kaffe der er malet for flere uger (eller måneder) siden, så er der ikke meget tilbage at komme efter. Jeg tror det må være derfor de fleste kaffekendere ikke blot foretrække selv at male kaffen men også selv helst vil riste den.

Så for mig - helt personligt, så foretrække jeg nu at drikke min kaffe uden sukker. Jeg synes jeg snyder mig selv for en potentielt stor oplevelse, når alle variabler omkring det at brygge en god kop espresso går op i en højere enhed... og jeg er ikke engang begyndt endnu. Tænk hvor meget bedre det KAN blive når jeg engang "vokser" op og bliver god til at lave espresso - konsistent, hver eneste gang.

Man kan måske vælge at prøve andre blandinger af kaffe der forekommer mindre bitre (jeg kan sagtens smage forskel på de 3-4 blandinger jeg selv har haft stående de sidste par dage), og har blandt dem allerede valgt min favorit :whistle:
        Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
        Østerbro

La Marzocco GS3
        Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

ChrZacho wrote:
          Jeg bruger selv sukker ... MEGET .. :whistle:
          Ja, det du drikker kan vel nærmest betegnes som en zuccherocino :silly:
          Administator på espressobar
          Izzo Alex Duetto
          Toper Cafemino
          Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
          Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Working...
          X