Opslag

Collapse
No announcement yet.

... og så blev der shoppet

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• ... og så blev der shoppet

Synes lige jeg ville delagtiggøre jer andre i min seneste shoppingtur til Risteriet i København.

Et bundløst bryghåndtag, en 18-grams filterkurv, en børste til at rengøre, et blindfilter til backflushing, pulver til backflushing, pulver til afkalkning, Schomers legendariske bog om espresso, 6 store cappucinokopper, en gummimåtte til at stampe (min bedre halvdel var ikke tilfreds med mærkerne i spækbrædderne), samt hele kaffebønner såvel som formalet kaffe - det var hvad jeg kom hjem med fra et besøg i Risteriet, hvor jeg blev venligt og proffesionelt betjent af Jesper.

Jeg fik også lov at smage et formidabelt dobbeltshot espresso.

Så nu venter jeg bare spændt på min grinder, der gerne skulle ankomme fredag aften.

Jeg glæder mig til at se de dyrebare dråber flyde fra mit bundløse bryghåndtag. Jeg har allerede nydt det første skud espresso og det var i sandhed en fornøjelse. Jeg er klar over at meget af aromaen forsvinder i den formalede kaffe inden fredag, men manglen på aroma og smag vil med sikkerhed blive kompenseret i kraft af en langt bedre crema, og en lidt større filterkurv.

Ser nu frem til at begrave mig selv i Schomers bog med en god kop kaffe her til aften.
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Re:... og så blev der shoppet

Det er en udsøgt fornøjelse at (for)shoppe sig derinde

Sidst kom jeg derfra med noget mere kaffe end jeg havde regnet med :whistle:

/Peter
    Rancilio Silvia - PID
    Macap MC4 Stepless
    Behmor 1600
    Xpressivo Presso Barista

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery

Comment

Det kan jo bestemt ikke være en dårlig ting :-)
      Østerbro

La Marzocco GS3
      Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Shotmaker wrote:
        Det er en udsøgt fornøjelse at (for)shoppe sig derinde

Sidst kom jeg derfra med noget mere kaffe end jeg havde regnet med :whistle:

/Peter
        Det kan ske for selv den bedste
        Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Ja - jeg må erkende at det er let at lade sig friste. Jeg kan så glæde mig over at pungen vejede lidt mindre på hjemvejen. Der er jo ikke noget der er så skidt at det ikke også er godt for noget :blink:
          Østerbro

La Marzocco GS3
          Mahlkönig K30 Vario

Comment

Hvis du bliver hidsig på din bundløse filterholder fordi det sviner pga channeling og det bare ikke rigtig virker så prøv den der tampingteknik jeg ikke kan huske hvad hedder :silly:

Det er noget med en papkop. Et lille søm til at rode rundt i filterkurven efter kaffen er doseret, og en pind til at jævne toppen. Det lyder måske mærkeligt men det virker!! Papkoppen kan udelades

Comment

Kasper wrote:
              Hvis du bliver hidsig på din bundløse filterholder fordi det sviner pga channeling og det bare ikke rigtig virker så prøv den der tampingteknik jeg ikke kan huske hvad hedder :silly:

Det er noget med en papkop. Et lille søm til at rode rundt i filterkurven efter kaffen er doseret, og en pind til at jævne toppen. Det lyder måske mærkeligt men det virker!! Papkoppen kan udelades
              WDT - Weiss Distribution Technique
              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Lige nøjagtig MoBak

Selvfølgelig skal man helst kunne lave et jævnt og godt skud uden hjælpemidler men jeg har sgu svært ved det. Og det ses tydeligt med et bottomless PF. Er her er denne teknik altså ski'go'

Comment

Vær omhyggelig
                  Vær omhyggelig
                  Vær omhyggelig
                  Vær omhyggelig
                  Vær hele tiden omhyggelig - lige så snart jeg sjusker det mindste :blush: bliver jeg straffet med channeling og på anden vis dårlig espressoer

/Peter
                  Rancilio Silvia - PID
                  Macap MC4 Stepless
                  Behmor 1600
                  Xpressivo Presso Barista

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery

Comment

teknikken har været omtalt her på siden tidligere (se
                    Macap M4D - klumpmonster?)
                    i den tråd blev følgende klips vist; http://youtube.com/watch?v=vgEsWqG3Z...eature=related
                    Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Hobzon wrote:
                      Synes lige jeg ville delagtiggøre jer andre i min seneste shoppingtur til Risteriet i København.
                      ... en 18-grams filterkurv
                      Hmm ... hvis det er den samme 18-grams filterkurv jeg fik for nylig, så er den liidt større end 18 gram ... snarere 23 eller 24 gram, bare du lige er opmærksom på det

God fornøjelse med udstyret -- glæd dig til du får kværnen

Post edited by: micki, at: 2008/01/08 16:09
                      Kim

Comment

Jeps....og det værste er sgu at det virker

Jeg bruger en afart af tekniken, idet jeg har skåret et 21 cl. plasticbæger over ca på midten
                        (så passer det ned i PF).

Der kværner jeg så kaffen ned i og rører samtidig eventuelle klumper ud med en spisepind
                        (total raketvidenskab her).

min relativ korte erfaring hermed siger at det giver en bedre espresso.

Og igen...vær Meget omhyggelig med din tamping.

Jeg har fået specialfremstillet en tamper som kun har 0,6 mm mindre diameter i det indvendige mål i filterkurven, og hvis ikke jeg stamper ordentligt så kommer straffen.......stænkende ud over maskinen i slutningen af et shot.

inch: :evil: :whistle: :whistle:

-Og Tillykke med det nye setup iøvrigt Hobzon....
                        Expobar Brewtus II
                        Macap MC4 stepless
                        Gaggia MDF
                        Heartware Precision
                        Izzo tamper custom made konveks 58,4mm

Comment

Hobzon wrote:
                          Synes lige jeg ville delagtiggøre jer andre i min seneste shoppingtur til Risteriet i København...hvor jeg blev venligt og proffesionelt betjent af Jesper.
                          Det er altid en fornøjelse at handle hos Risteriet, man skal bare huske sit dankort, det kan være farligt at gå rundt med så mange kontanter... :whistle:
                          Administator på espressobar
                          Izzo Alex Duetto
                          Toper Cafemino
                          Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                          Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Nu er der så opstået et helt andet problem...

Min elskede hustru er ved at blive lidt knotten over hvor meget jeg pludselig "fylder" i køkkenet. Ikke mit korpus (selvom det bestem heller ikke hører til de mindte), men mere mit udstyr. Latte-glas, espresso- og cappuccino-kopper, shotglas, diverse rengøringsremedier, tomme kildevandsflasker, for slet ikke at tale om flere forskellige slags kaffebønner. Jeg har efterhånden fået tiltusket mig en hel hylde i et af overskabene - og det er bestemt ikke populært :whistle:

Men når hun så ser mit fjogede fjæs, mit halvdumme grin og min barnlige glæde, når jeg nu står der og laver kaffe, så kan hun næsten ikke nænne at brokke sig. Men tro mig - jeg fornemmer at det ligger lige under overfladen og ulmer, og jeg tror ikke der skal købes mere lige foreløbig. :huh:

Jeg er nu i gang med at lave mine første skud med mit bundløse bryghåndtag. Nu synes hun jeg er en TOTALT of fuldstændig lallende idiot, når jeg ligger der på knæ foran Miss Silvia og fotograferer mine skud, som de kommer ud af filterkurven.

Resultatet... døm selv - det er ikke perfekt, men jeg er heller ikke HELT utilfreds :unsure: :

... der tændes for pumpen

... de første dråber kommer til syne

... så er der gang i tingene

... jeg kan se at jeg ikke fik stampet nok

... lige før jeg slukker, man kan se lidt channeling,
                            der er gået 20 sekunder

Samlet brygtid - 21 sekunder.

Ja - jeg fik ikke stampet helt så hårdt som jeg ville - men det forrige skud var alt for hårdt... man skal jo lige finde det rigtige tryk. Men distributionen så rimelig ud, og jeg fik da en anelse tigerstriber.
                            Østerbro

La Marzocco GS3
                            Mahlkönig K30 Vario

Comment

Masser af crema ... lidt svært at vurderer farven ... men ummidelbart virker den lidt for lys i det.

Ser ellers godt ud ...

Mht konen ... så er det vist en balancegang, der kræver øvelse ,erfaring og billige triks(interflora). .. :laugh:
                              Administrator på EspressoBar
                              Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                              Mazzer Kony Electronic

Comment

Working...
                              X