Opslag

Collapse
No announcement yet.

Kaffegrums, hvad bruger i det til?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Kaffegrums, hvad bruger i det til?

Hej alle.

Nu hvor jeg har lavet en smule kaffe, kan jeg ikke lade være med at tænke på, om der ikke er noget fornuftigt man kan stille op med al den brugte kaffegrums man jo producerer i løbet af en uge.

Smider i det bare ud, eller kan man bruge det som gødning i potteplanter eller lignende. Jeg har læst engang, at kaffegrums på jorden omkring roser, kan modvirke lus og andet skidt i roserne - er dette rigtigt?

Hvad gør i med jeres brugte kaffe?
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Re:Kaffegrums, hvad bruger i det til?

Hehe, jeg har haft præcis samme tanke:

http://www.espressobar.dk/index.php?...38&catid=4

Jeg har også hørt den med roserne, men har nu ikke praktiseret det (mest fordu jeg har én rose i haven og den har ikke haft problemer med lus.
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Jeg får det meste til at ligge på bordet, da jeg for sjælpent tømmer min knockbox.
      Konen bliver så sur på mig (igen) og tømmer knockboxen i skraldespanden, og gør bordet rent. Virker fint for mig :silly:

Nogle bruger grumset som gødning i haven, men i de her dræbersnegl tider, skal I være opmærksome på at sneglene bliver tiltrukket af grumset... Har jeg ialtfald hørt???

Edit: Stavebøf...

Post edited by: Roed, at: 2008/01/11 15:27
      Administator på espressobar
      Izzo Alex Duetto
      Toper Cafemino
      Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
      Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Jeg har hørt, at det er godt at bruge som gødning ved planter, der godt kan lide let syrlig jord. Hvilke planter det så er ved jeg ikke. Flere kaffebarer har givet den brugte kaffe væk så folk kunne ta dem med hjem som gødning. Men jeg tror nu nok folk selv nemt kan producere det kaffegrums de har behov for.
        Prøv for øvrigt at vaske hænder i det. No kidding. Det virker eksfolierende (fjerner det gamle hudlag) så man får meget bløde hænder. Husk dog en god lotion bagefter, da det også kan udtørre huden.
        Klaus Thomsen
        World Barista Champion 2006
        Kig ind på vores Blog her
        The Coffee Collective

Comment

Den er god nok :P Jeg har prøvet at bruge den brugte kaffe til at pleje mine hænder i vinterperioden - det var ok nok, men mest sjovt at bruge kaffen all the way B)
          / nuova simonelli musica / mazzer kony / mazzer jolly DR / aeropress, hario V60 m.m. /

Comment

klaus wrote:
            Jeg har hørt, at det er godt at bruge som gødning ved planter, der godt kan lide let syrlig jord. Hvilke planter det så er ved jeg ikke. Flere kaffebarer har givet den brugte kaffe væk så folk kunne ta dem med hjem som gødning. Men jeg tror nu nok folk selv nemt kan producere det kaffegrums de har behov for.
            Prøv for øvrigt at vaske hænder i det. No kidding. Det virker eksfolierende (fjerner det gamle hudlag) så man får meget bløde hænder. Husk dog en god lotion bagefter, da det også kan udtørre huden.
            Det var vist også det eneste brugbare råd der kom ud af det sidst vi havde det oppe ar vende. Det er tilmed fantastisk til at fjerne olie fra hænderne, hvis man har være ude at rode med cykel eller lignende.

La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter

Comment

Til at spå i:S

-Såden næste kan espresso bliver bedre
              :whistle: :whistle:
              Expobar Brewtus II
              Macap MC4 stepless
              Gaggia MDF
              Heartware Precision
              Izzo tamper custom made konveks 58,4mm

Comment

nicolai.norrid wrote:
                Til at spå i:S

-Såden næste kan espresso bliver bedre
                :whistle: :whistle:
                LOL - Jeg troede kun det var "Abaraberne" (Per Stig Møller fortalelse i P3 ) der spåede i kaffegrums

La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter

Comment

Hvis man har kompostbeholder skulle det være ok at putte heri, fremfor direkte som gødning ...

Det skal dog nok ikke være den dominerende del af komposten ... som min kone sagde fornylig da jeg dumpede endnu en fyldt box: "Hmmm ... ormenene virker meget livlige derude, de har vist fået kaffe nok ..."

Post edited by: micki, at: 2008/01/11 19:52
                  Kim

Comment

klaus wrote:
                    Se det lærte jeg også som barn, men så læste jeg i (og ja nu ved jeg godt hvad i tænker) Ole "crem kongen" Henriksens bog at det sammenmed puder sukker og raps olie skulle være rigtig godt med forskellige hudproblemer.
                    Jeg har i næsten 15 år haft problemer med psoriasis, så jeg tænke at hvis Ole siger at det kan hjælpe så skal det da prøves. Det virker!!! min hudlæge er så imponeret over det at han er begyndt at anbefale det til andre patienter med psoriasis.
                    Så det bruger jeg det til.

Post edited by: EPO, at: 2008/01/11 23:03
                    Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

FEDT!! B)

Tænk at et sådan "simpelt" råd kan hjælpe personer med psoriasis.

Er kaffens verden da ikke bare fed??
                      Administator på espressobar
                      Izzo Alex Duetto
                      Toper Cafemino
                      Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                      Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

micki wrote:
                        Hvis man har kompostbeholder skulle det være ok at putte heri, fremfor direkte som gødning ...
                        Det skal dog nok ikke være den dominerende del af komposten ... som min kone sagde fornylig da jeg dumpede endnu en fyldt box: "Hmmm ... ormenene virker meget livlige derude, de har vist fået kaffe nok ..."
                        Da jeg for en del år siden var pædagogmedhjælper i en børnehave, formåede pædagogernes overdrevne forbruge af billig filterkaffe at dræbe deres kompost fuldstændig. Ikke engang alle 100 børns æbleskrog, agurkerester og gulerodsskræller kunne formå at balancere al den kaffe. Alt med måde, ikke.
                        Klaus Thomsen
                        World Barista Champion 2006
                        Kig ind på vores Blog her
                        The Coffee Collective

Comment

klaus wrote:
                          Da jeg for en del år siden var pædagogmedhjælper i en børnehave, formåede pædagogernes overdrevne forbruge af billig filterkaffe at dræbe deres kompost fuldstændig. Ikke engang alle 100 børns æbleskrog, agurkerester og gulerodsskræller kunne formå at balancere al den kaffe. Alt med måde, ikke.
                          Jeg frygter for, at der sker noget lignende inde i mig d. 26 januar til vores arrangement :huh:

La Marzocco GS/3
                          Baratza Forté
                          Bestmax filter

Comment

Working...
                          X