Opslag

Collapse
No announcement yet.

Hvidløgskaffe

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hvidløgskaffe

Ja - jeg var også ved at få kaffen galt i halsen da jeg læste om dette - men det viser sig rent faktisk at der er mennesker der rent proffessionelt forsøger sig med at sammensætte to råvarer, der normalt ikke menes at passe sammen. Dette kaldes Flavour Profile Pairing, og der er rent faktisk nogen der har forsøgt sig med kaffe og hvidløg, og mener det smager godt!

Personligt synes jeg det lyder ubegribeligt utiltalende, men hvad ved jeg om noget som helst når det kommer til stykket :X

Men det er et seriøst gastronomisk forskningsområde kaldet Molekylær gastronomi, som man kan læse om i denne artikel fra Information, eller denne artikel fra Illustreret Videnskab.

Er der nogen hér der har prøvet kaffe med hvidløg, eller andre afsindige sammensætninger, der har med kaffe at gøre?
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Re:Hvidløgskaffe

:X :X :X det er en syg verden vi lever i.

Jeg har prøvet chockolade og kaffe, det er ok :silly:
    Administator på espressobar
    Izzo Alex Duetto
    Toper Cafemino
    Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
    Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Nope har ikke prøvet hvidløgskaffe ... men har engang været på en hvidløgsresturant ... der var hvidløg i ALT ... osse øllet, medmindre man specifikt sagde fra ... syntes at \"alt med måde\" bør være reglen ... selvom jeg ikke følger det så godt selv.:blush:
      Administrator på EspressoBar
      Nuova Simonelli Appia 1.GR.
      Mazzer Kony Electronic

Comment

ChrZacho wrote:
        syntes at \"alt med måde\" bør være reglen ... selvom jeg ikke følger det så godt selv.:blush:
        Næhhh - jeg skulle lige til at spørge... hvis det er alt med måde.... også kaffe... hvor mange skud må man så få om dagen? :whistle:
        Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
        Østerbro

La Marzocco GS3
        Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Hobzon wrote:
          Næhhh - jeg skulle lige til at spørge... hvis det er alt med måde.... også kaffe... hvor mange skud må man så få om dagen? :whistle:
          Nu er jeg jo nærmest buddist på det område ... sår\'n helt minimalistisk ... så max 20 cappa om dagen.
          Administrator på EspressoBar
          Nuova Simonelli Appia 1.GR.
          Mazzer Kony Electronic

Comment

Hobzon wrote:
            syntes at \"alt med måde\" bør være reglen ... selvom jeg ikke følger det så godt selv.:blush:
            Jeg har det sådan, at når duften af kaffe får min mave til at tvinge mig på toilettet, så er det nok for den dag. :whistle:
            Administator på espressobar
            Izzo Alex Duetto
            Toper Cafemino
            Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
            Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Mikrogastronomi er meget ubredt i branchen, eller det at parre to aromaer med hinanden, der ikke lige udmiddelbart passer sammen. Har dog ikke før smagt hvidløgskaffe eller des lige, men kaffe er jo udbredt som smagsgiver i andre sammenhænge, snaps, kage, krydderi. Men det at tilsætte kaffe en anden smag er næsten, i mine øjne absurd, og så igen er der steder i Italien hvor de blander fx vanille, chokolade, eller caramel i deres kaffe, FØR de kværner den, sikkert for at fremhæve disse aromaer...
              \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

-Er det såfremt hver andet shot f.eks. er med hvidløg hva Hobzon?

he-he
                Expobar Brewtus II
                Macap MC4 stepless
                Gaggia MDF
                Heartware Precision
                Izzo tamper custom made konveks 58,4mm

Comment

Jg har faktisk prøvet med vanille, det var faktisk OK.
                  Expobar Brewtus II
                  Macap MC4 stepless
                  Gaggia MDF
                  Heartware Precision
                  Izzo tamper custom made konveks 58,4mm

Comment

Jeg har tidligere snakket med Bo Beck fra Restaurant Paustian, en af Danmarks bedste molekylære gastronomer, om kafffe og molekylær pairing. Det var i de tidlige dage af forberedelsen til VM. Hvidløg og kaffe kom op, da det netop på det tidspunkt var populært på et par restauranter i England. Men jeg synes ikke om selve idéen - det er lidt for langt ude, selv for mig. Vi snakkede også om julesalat, hvos jeg prøvede at juice den, koge den ind til en tyk sirup, blande det med mælk og lave en skum. Det var skægt, men jeg fik det aldrig til at lykkes.
                    I konkurrencerne ser man efterhånden mange der har læst noget om molekylær gastronomi og som prøver nogle ting af. Nogle gange er det godt, men oftest fungerer det slet ikke. De glemmer tit om det faktisk smager godt. Man skal ikke glemme at de bedste molekylære gastronomer ofte har været dygtige klassiske kokke inden de kaster sig ud i det mere videnskabelige køkken.
                    Klaus Thomsen
                    World Barista Champion 2006
                    Kig ind på vores Blog her
                    The Coffee Collective

Comment

Ja hvis man nu ikke er så vild med hvidløg i kaffen , så kan man jo skænke det til de kære dyr i haven

http://jp.dk/udland/article1013590.ece
                      Fortid
                      La Marzocco GS3
                      Casadio Macinadosatore Istantaneo
                      Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
                      Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                      Pullman/Synesso ridgeless
                      Bumper TS
                      Motta Knockbox
                      Nutid
                      Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                      French Press-Bodum 4 cup

Comment

Men hvad nu hvis kombinationen af kaffe og hvidløg er gourmetmad for snegle!?! ;-)
                        Klaus Thomsen
                        World Barista Champion 2006
                        Kig ind på vores Blog her
                        The Coffee Collective

Comment

Tja så er der kun en vej tilbage , SPIS dem:blink:

http://www.bt.dk/article/20070826/nyheder/108260712/
                          Fortid
                          La Marzocco GS3
                          Hottop KN8828-P

Bumper TS
                          Motta Knockbox
                          Nutid
                          French Press-Bodum 4 cup

Comment

Altså kaffe og hvidløg havde jeg aldrig selv overvejet at kombinere - og nu hvor det også viser sig at denne kombination er lig sneglegift er lysten ikke blevet større:laugh: - og at der er nogen der er begyndt at spise de kryb, var vel lige hvad der manglede. I den sidste artikel skriver de sgu også at man kan lave kaffe af kattelort.:blink:

...jeg tror bare jeg nøjes med bønnerne fra SM, Risteriet eller agenterne...B)
                            Vibiemme Domobar Inox
                            Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Ja kattelort til 240 spir koppen:S

http://www.bt.dk/article/20070819/nyheder/70819017/
                              Fortid
                              La Marzocco GS3
                              Hottop KN8828-P

Bumper TS
                              Motta Knockbox
                              Nutid
                              French Press-Bodum 4 cup

Comment

Working...
                              X