Opslag

Collapse
No announcement yet.

MAD & venner - TCC

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• MAD & venner - TCC

Sidder lige med det nyeste nummer af MAD & venner og er lige blevet færdig med at læse artiklem om og med Coffee Collective drengne.
    Hvor der det en fed artikel!!!
    Jeg kan kun sige tillykke til TCC for den fine omtale, det er sjældent at jeg har læst en artikel i det blad, hvor de i den grad overgiver sig så betingelsesløst som de gør her.
    Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Re:MAD & venner - TCC

Tak for tippet. Jeg måtte jo selvfølgelig ud og købe bladet. Det er åbenbart populært at læse om kaffe, for først i den 5. butik havde de stadig bladet

Og ud fra artiklen kan vi så konkludere at vi er en del af en \"underverden\" B)

Rigtig god artikel. Bestemt anbefalelsesværdig.

Tillykke med den TCC
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Bladet findes åbenbart ikke i \"syden\" :dry: :dry:

Kan en eller anden ikke gafle et eksemplar til mig?
      Administator på espressobar
      Izzo Alex Duetto
      Toper Cafemino
      Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
      Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Roed wrote:
        Bladet findes åbenbart ikke i \"syden\" :dry: :dry:

Kan en eller anden ikke gafle et eksemplar til mig?
        det kan også skyldes at bladet ikke er nået til syden endnu, det er febuar udgaven af bladet, så kan jo godt værre at man i syd danmark har den holdening at febuar udgave af et blad først skal værre i butikkerne når der rent faktisk står febuar på kalenderen
        Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Så fandt jeg bladet. Glæder mig til at læse artiklen :-)
          Izzo Alex Duetto
          Toper Cafemino

Comment

Roed wrote:
            Så fandt jeg bladet. Glæder mig til at læse artiklen :-)
            Du nåede det så lige, inden du kunne læse den hér

La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter

Comment

Hvor fedt er det da... ??

Øv smed lige kr. 59,95 efter bladet af den ene grund...
              Izzo Alex Duetto
              Toper Cafemino

Comment

Tak tak for det. Vi er super glade for omtalen. Især fordi artiklen er virkelig godt skrevet og har fået de vigtige ting med. Det er jo en ret kompliceret kaffeverden vi befinder os i, så det er flot klaret af journalisten at hun har kunnet holde så fint rede i det hele.

Som Mobak skrev kan man altså nu læse artiklen på vores blog, men jeg vil da stadig anbefale at købe bladet
                Klaus Thomsen
                World Barista Champion 2006
                Kig ind på vores Blog her
                The Coffee Collective

Comment

klaus wrote:
                  Tak tak for det. Vi er super glade for omtalen. Især fordi artiklen er virkelig godt skrevet og har fået de vigtige ting med. Det er jo en ret kompliceret kaffeverden vi befinder os i, så det er flot klaret af journalisten at hun har kunnet holde så fint rede i det hele.

Som Mobak skrev kan man altså nu læse artiklen på vores blog, men jeg vil da stadig anbefale at købe bladet
                  Klaus, jeg tænkte også på da jeg læste artiklen, at den gav præcis det billede, som jeg i forvejen havde. Både af jer og af kaffebranchen som helhed. Det er godt gået i et blad som skal spænde over alt indenfor mad og drikke. Ofte bliver dybdegående artikler i den slags blade ikke så dybdegående, at de bringer værdi for dem, som ved lidt mere end gennemsnittet om det aktuelle emne. Men denne artikel er glimrende og giver et rigtig godt billede...

EDIT: Jeg kan da også anbefale bladet. Jeg har abonneret på det engang, og synes generelt det er et godt blad. Jeg har dog endnu ikke fået læst andet end TCC artiklen i dette nummer

La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter

Comment

Super artikel.

Og det er nu federe at sidde i sofaen med magasinet end med et print :-)
                    Izzo Alex Duetto
                    Toper Cafemino

Comment

Jeg har nu fået købt bladet, og læst artiklen, og lad mig starte med at ønske Coffee Collective tillykke med den flotte omtale. Artiklen rejser også et væsenligt spørgsmål, som jeg godt kunne tænke mig at debattere.
                      \"Man skal holde sig fra espresso i hjemmet, det tror jeg, vi alle sammen er enige om. Brug pengene på en stempelkande og en god kværn i stedet!\", siger Casper Engel Rasmussen, og Klaus Thomsen uddyber: \"Man skal ville, at der er en masse grums på køkkenbordet, man skal ville håndværket - ikke bare have en smart maskine. Og det behøver altså ikke være noget espresso-agtigt for at være en rigtigt god kaffeoplevelse.\"
                      Jeg kan sagtens forstå argumentet: At det med en espressomaskine ikke behøver være kriteriet for den gode kaffeoplevelse. Men hvis jeg skal være helt ærlig, så tror jeg også det er en voldsom forenkling. The Coffee Collective gør sig i artiklen til talsmand for, at kaffeoplevelsen er et ansvar der deles mellem både bonden, risteren og baristaen. Heri er jeg personligt helt enig. Men jeg synes det er synd, når man anbefaler forbrugeren, at begrænse sig til \'noget de kan finde ud af\'. Hvorfor begrænse sig?

Det er måske rigtigt, at der står rigtig mange espressomaskiner rundt i de små hjem, der enten bruges helt forkert eller slet ikke bruges (fordi man ikke kan finde ud af at bruge dem). Men var det ikke bedre at uddanne og informere fremfor at gå efter mindste fællesnævner? Dermed ikke sagt at stempelkaffe er inferiør i forhold til espresso, for den diskussion mener jeg slet ikke man behøver gå ind på. Men når Casper siger: \"Man skal holde sig fra espresso i hjemmet, det tror jeg, vi alle sammen er enige om...\", så skurrer det en anelse i mine øren.

Naturligvis bør man, når man skal være fortaler for kaffen og den enorme kulinariske oplevelse, kaffe kan rumme, justere sine anbefalinger i henhold til målgruppen. Hvis man står overfor en person, for hvem dagens højdepunkt er en kop brændt og sveden kaffe lavet udfra opskriften: \"kog et kilo bønner i en slat vand og smid en femmer ned i koppen. Hvis femmeren synker til bunds er kaffen for tynd\", så er det måske meget klogt at starte med det grundlæggende, og forklare lidt om smagsolier, hvordan de kan blive harske, og om hvordan kaffens smag og aroma faktisk er en flygtig størrelse. Står man på den anden side overfor en gourmet, for hvem kulinariske oplevelser og godt håndværk med gode råvarer går op i en højere enhed - så mener jeg ikke man behøver begrænse sig.

Personlig ville jeg nok blive lidt fornærmet, hvis jeg fik at vide: \"Du er sgu for dum til en espressomaskine, tag du heller og køb en stempelkande i stedet\". Nu er jeg naturligvis godt klar over, at dette SLET ikke er hvad Carsten og Klaus har sagt, men på den anden side, så kan man godt VÆLGE at læse det på den måde. Gør man det, så må jeg jo også sige at de naturligvis har ret, for jeg er tydeligvis en amatør, der ender med at grise mit køkkenbord til hver gang jeg laver en \"hobzon\" (strinter), som ikke kan finde ud af at lave ordentlig Latte Art, og som stadig tumler med at skumme min mælk. Men for mig er det faktisk lige præcist dét jeg holder af ved mit kaffeeventyr. Det er en rejse mod kaffens Nirvana. Jeg ved, det ikke er perfekt endnu, og jeg ved også, at det nok ikke bliver i min livstid jeg opnår at lave det perfekte skud hver gang, men jeg oplever det da ind imellem, og jeg tror jeg vil komme til at opleve det med stadig stigende frekvens.

Ovenstående er på INGEN MÅDE et udtryk for uenighed med de udtalelser The Coffee Collective kommer med i artiklen, for jeg er naturligvis enig i bund og grund - jeg mener bare, det måske er en oversimplificering at sige: \"Man skal holde sig fra espresso i hjemmet...\" for jeg er faktisk enormt glad for den espresso jeg lige har drukket, og som blev lavet, af alle steder... i hjemmet :woohoo:
                      Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                      Østerbro

La Marzocco GS3
                      Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Jeg måtte osse læse den kommentar to gange ... tror det mest er udslag af en uheldig formulering.
                        Administrator på EspressoBar
                        Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                        Mazzer Kony Electronic

Comment

Hobzon har helt ret - det er en forenkling når vi siger, at man skal holde sig fra espresso i hjemmet! Og den er måske også lidt uheldigt formuleret!

Og med fare for at lyde lidt fedtende, så er det citat fra Casper slet ikke møntet på læsere af dette forum! Det er rettet mod de mange danskere der har købt dyre espressomaskiner til hjemmet og dermed tror de har sikret sig altid at få \'gourmetkaffe\' derhjemme uden at skele til hvordan man egentlig bruger en espessomaskine! Og det er netop der forskellen ligger for os - folk der er inde og læse her på siderne er jo interesserede i at blive klogere på kaffens mysterier og brygnings kunst og det har vi den største respekt for og anerkendelse af (interesserde er jo egentlig også bare det vi er). Det er lige præcist det der skal til for at kunne lave god kaffe på espressomaskiner derhjemme - at man går op i det!

Når vi kommer med den lidt provokerende påstand er det jo fordi der står i titusinder af espressomaskiner hjemme hos folk som ikke har sat sig ind i hvordan man udnytter dem godt. I mange tilfælde skyldes det jo at espressomaskiner mange steder bliver solgt som om de nærmest af sig selv sikrer god kaffe i hjemmet. Og ja påstanden kan misforståes som snobbet, men det er ment som et forsøg på at tale for barista håndværket generelt (underordnet om det er hjemme eller ude) og imod de sælgere af espressomaskiner, der prøver at bilde folk på ærmet at hvis de blot køber deres dyre espressomaskiner, så er de sikret \'gourmetkaffe\' i hjemmet. Nu ved jeg ikke helt hvormange læsere der egentlig er herinde (?), men jeg tvivler på vi kommer i nærheden af det antal espressomaskiner der står rundt omkring i hjemmene og det er jo et eksempel (omend lidt tyndt på at mange ikke interesserer sig for at blive klogere på hvordan de brygger god espresso.

Jeg vil give Hobzon helt ret i at det ville være federe at nå ud til disse folk med information og uddannelse (en passende udfordring for nogle herinde?;-). Og vi prøver da også generelt at gøre vores til det, men vores indtryk er bare at rigtig mange enten ikke orker, har lyst eller tiden til at gå op i baristahåndværket (måske fordi informationerne ikke er let tilgængelige for dem?) og så ville de kvalitetsmæssigt være langt bedre stillet ved at holde sig til stempelkande for der er ikke så meget at sætte sig ind i. Men hvis der var mere tilgængelig information som dette forum eller andet så ville det nok kunne hjælpe på det!

Og for at det skal være sagt helt klart så synes vi også espresso i hjemmet sagtens kan være mindst lige så fantastisk som på de bedste steder ude i byen! Og hvis man ser espressobrygingen i hjemmet som et kaffeeventyr, så er det da lige præcis det det drejer sig om!

Vi er jo generelt meget stolte af artiklen, men der er da nogle \'forenklinger\' indimellem. Jeg vil da også gerne lige uddybe at når jeg bliver citeret for at vores projekt ikke går ud på at redde stakkels fattige bønder, så er det jo også
                          en forenkling. Vi håber jo faktisk at Direct Trade- modellen kan være med til at sikre bedre betaling til bønder i lande med et lavt BNP, hvor de kaffedyrkende områder ofte befolkes af de fattigste i landene. Men forenklingen her har til sigte provokere lidt ift alle de store firmaer der siger at de arbejder for at redde de stakkels bønder. Der er jo store firmaer hvor deres etiske profil bliver lavet i marketingsafdelingen og foreksempel resulterer i at et firma som Neslé køber et par containere Fair Trade kaffe og så siger de er blevet Fair Trade som om det gjaldt dem generelt!

Vi er kommet med disse forenklinger da vi håber at de kan provokere lidt til eftertanke og er derfor som sådan også rigtig glade for at det bliver taget op herinde!

Mht espresso så plejer jeg at sige at jeg hellere vil have en espresso af en jævn bønne brygget på en jævn maskine fra en barista der går op i hvad han/hun(?) laver end en espresso på en rigtig god bønne og en rigtig god maskine brygget af en barista der ikke bekymrer sig om hvad han laver. Og så er det helt ligegyldigt om det er hjemme eller ude Her må jeg indrømme at jeg ikke kender så meget til hjemmebrygningsudstyr konkret så det er ikke min mening at hentyde til det når jeg sige en \'jævn maskine\' for der findes sikkert mindst ligeså mange \'jævne\' og gode maskiner ude som hjemme!?
                          Peter Dupont
                          Ristemester
                          Probat L12
                          www.coffeecollective.dk

Bonde-Rister-Barista

Comment

Jeg må sige at jeg nu også var faldet over formuleringen i artiklen.

Tak for din forklaring Peter, det er fedt at I giver Jer tid til at svare på de spørgsmål (nogle gange kristiske) vi måtte stille.
                            Izzo Alex Duetto
                            Toper Cafemino

Comment

det var så lidt! vi er jo bare glade for at have mulighed for at uddybe vores ideer!
                              Peter Dupont
                              Ristemester
                              Probat L12
                              www.coffeecollective.dk

Bonde-Rister-Barista

Comment

Working...
                              X