Opslag

Collapse
No announcement yet.

kaffe køleskab

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• kaffe køleskab

For et stykke tid siden bragte jeg idéen om at opbevare kaffe bønne, grønne såvel som ristet, i et vin køleskab.
    Nu har jeg så fået insaleret køleskabet, og har de sidste 14 dages tid forsøgt at lade en omgang ristet bønner ligge i køle skabet samt en tilsvarende omgagne ligge udenfor køleskabet.
    Er der så forskel? Ja det er der faktisk, de bønner jeg har haft liggende har værret Uno fra risteriet samt TCC espressoblend. På TCC\'en er der ikke nogel smagbar forskel (endnu?!), men hos Uno\'en er der stor forskel, det er som den smager af mere den som har ligget på køl (temperauren er sat til 12-14 grader). Jeg er ikke sikker på at jeg helt har forstået teorien bag men eksperimentet forsætter
    Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Re:kaffe køleskab

EPO wrote:
    For et stykke tid siden bragte jeg idéen om at opbevare kaffe bønne, grønne såvel som ristet, i et vin køleskab.
    Nu har jeg så fået insaleret køleskabet, og har de sidste 14 dages tid forsøgt at lade en omgang ristet bønner ligge i køle skabet samt en tilsvarende omgagne ligge udenfor køleskabet.
    Er der så forskel? Ja det er der faktisk, de bønner jeg har haft liggende har værret Uno fra risteriet samt TCC espressoblend. På TCC\'en er der ikke nogel smagbar forskel (endnu?!), men hos Uno\'en er der stor forskel, det er som den smager af mere den som har ligget på køl (temperauren er sat til 12-14 grader). Jeg er ikke sikker på at jeg helt har forstået teorien bag men eksperimentet forsætter
    Spændende. Har bønnerne ligget fast derinde, eller har de været inde og ude i løbet af de 14 dage?
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

jeg har kun haft bønneren meget kortvarigt ude af skabet for at lave et par prøve smagninger undervejs, men det har max. værret 30 sek af gangen
      Michael EPO Rasmussen

Comment

EPO wrote:
        jeg har kun haft bønneren meget kortvarigt ude af skabet for at lave et par prøve smagninger undervejs, men det har max. værret 30 sek af gangen
        Respekt er der så også plads til vinen...hmy:

Comment

jep det er et to-delt skab, den øverste del har plad til 24 flasker og den nederste til 8 flaske. Det er den nedrste del, som jeg har modificeret lidt,jeg bruger til kaffe. Så ja der er også plads til vinen
          Michael EPO Rasmussen

Comment

Det er sgu da spændende...ser frem til at høre nærmere. Kan jo også være det kan forlænge holdbarheden? Men modningsprocessen/smagsforbedringen er jo det mest spændende synes jeg...
            Vibiemme Domobar Inox
            Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Spænende projekt , i hvad opbevarer du iøvrigt bønnerne , poser eller beholder ?
              Fortid
              La Marzocco GS3
              Casadio Macinadosatore Istantaneo
              Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
              Reg Barber 58mm Anodized/Stål
              Pullman/Synesso ridgeless
              Bumper TS
              Motta Knockbox
              Nutid
              Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
              French Press-Bodum 4 cup

Comment

rister bønner er i ventil poser, grønne er i de poser som forhandlerne levere dem i
                Michael EPO Rasmussen

Comment

Så skal jeg godt nok bruge jeres ekspertise ud div. naturvideskabelige disipliner.
                  Nu har jeg forsøgt at ændre måden jeg rister på, dog ikke TCC\'en som jeg syntes nådet nær perfekt som den er nu, men på Uno og Pure.
                  Pure\'en har lige fået sin debut i køle skabte, så det er lidt svært at sige hvad køle skabet gør for den. Men med Uno\'en er det anden rundte og denne gang har jeg forsøgt at riste den lidt lysere end sidste gang, sidste gang ristede jeg til lige knap full city + denne gagn har jeg kund ristet den til full city. Allerede nu er der kæmpe forskel selv om de kun har ligget i 4 dage, der er smags nuancer som jeg ikke havde forstillet mig var i Uno. Normalt ville jeg beskrive Uno som en kaffe med god sødme og moderat krydret. Denne rist har en meget mere komplex sødme og masser af kryderi, det er helt fantastisk!! :woohoo: .
                  Alt i alt er jeg super godt tilfreds med eksperimentet og specielt med resultatet, men mit problem er at jeg ikke har nogen idé om hvorfor udfaldet er som det :blush: er og det er her jeg håber i kan hjælpe. Jeg kan huske at MoBak og Peter D havde en snak og en masse fin teori i en anden tråd så det kan værre i kan hjælpe
                  Michael EPO Rasmussen

Comment

EPO wrote:
                    Jeg kan huske at MoBak og Peter D havde en snak og en masse fin teori i en anden tråd så det kan værre i kan hjælpe
                    Det er nok Peter (eller andre professionelle ristere) vi skal have på banen har for en rigtig god forklaring. Jeg hælder meget til SweetMarias \"A Rough Pictorial Guide to the Roast Process\". I forhold til denne kunne det lyde til, at du har ramt en rist omkring city + (hørte du 2. knæk?):

In terms of cup qualities, at this stage and the light Full City below you will have the best chance to sense the Origin Character of the coffee, although this style of roast might not appeal to your palate. In fact, at this degree of caramelization you have (perhaps) caramelized 50% of the sugars. Non-caramelized sugars cup sweeter than the bittersweet-bitter caramelized ones, so here you have a compliment of the presence of both, lending dimension to the cup character. The roast temperature window of 400-425 represents the \"peak of flavor\" roast temperatures.
                    Af dette fremgår det også, at karameliseringen af sukkerindholdet har en del at sige for smagen.

La Marzocco GS/3
                    Baratza Forté
                    Bestmax filter

Comment

MoBak wrote:
                      EPO wrote:
                      Jeg kan huske at MoBak og Peter D havde en snak og en masse fin teori i en anden tråd så det kan værre i kan hjælpe
                      Det er nok Peter (eller andre professionelle ristere) vi skal have på banen har for en rigtig god forklaring. Jeg hælder meget til SweetMarias \"A Rough Pictorial Guide to the Roast Process\". I forhold til denne kunne det lyde til, at du har ramt en rist omkring city + (hørte du 2. knæk?):
                      Jeg er 100% sikker på at det Full City, dels fordi jeg hørte 2. knæk og dels pga temperaturen. Jeg har selv haft kig på artiklen, som iørigt er super fed men jeg er altså helt sikker på risteprofilen så det er ikke hele forklaringen på smags ændringen. Det sjove er også at de bønner (fra samme rist) som ikke er i køleskabet ikke har samme smag.
                      Michael EPO Rasmussen

Comment

EPO wrote:
                        Jeg er 100% sikker på at det Full City, dels fordi jeg hørte 2. knæk og dels pga temperaturen. Jeg har selv haft kig på artiklen, som iørigt er super fed men jeg er altså helt sikker på risteprofilen så det er ikke hele forklaringen på smags ændringen. Det sjove er også at de bønner (fra samme rist) som ikke er i køleskabet ikke har samme smag.
                        Hmm, interessant.

La Marzocco GS/3
                        Baratza Forté
                        Bestmax filter

Comment

MoBak wrote:
                          EPO wrote:
                          Hmm, interessant.
                          Ja det syntes jeg også og som sagt har ingen idé om hvad det er der sker. Men kunne da være sjovt at finde ud af.
                          Michael EPO Rasmussen

Comment

EPO wrote:
                            MoBak wrote:
                            EPO wrote:
                            Hmm, interessant.
                            Ja det syntes jeg også og som sagt har ingen idé om hvad det er der sker. Men kunne da være sjovt at finde ud af.
                            Lige for at få det skåret ud i pap: Forskellen er - grundet din sikkerhed på ristegraden qua måling af bønnetemperatur samt det faktum at du har opbevaret bønner fra samme rist på de to måder - skåret ned til helt sikkert (hvis noget kan være dét) at komme fra opbevaringen?

Sikker en knudret sætning :blush:

La Marzocco GS/3
                            Baratza Forté
                            Bestmax filter

Comment

Jeg fandt ud af at der skete noget mærkeligt i nat, da jeg lige skullle ha mig en kop nat kaffe.
                              Men jeg havde desværre ikke tid til at eksperimenter mere da jeg skulle nå et fly. Jeg har dog taget en \"håndfuld\" af bønnerne med mig, så jeg glæder mig til at se hvordan de smager når de ikke længere er i køleskabet, jeg vender tilbage senere på dagen med resultatet.
                              Michael EPO Rasmussen

Comment

Working...
                              X