Opslag

Collapse
No announcement yet.

Indkøb etc.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Indkøb etc.

Hejsa,

Så er der netop afsendt en pakke fra Kaffe-agenterne som jeg gerne skulle have i morgen, indkøbet består af:

1 x Grupperens - til espressomaskinen
    1 x Boiler/kedel-rens til espressomaskinen
    1 x Blindfilter
    1 x Xpressivo Presso Barista 58mm
    1 x Espressobar Blend 2008 - ristet
    - Vægt: 225 gram
    - Formalingsgrad: Espresso
    1 x Espresso Latte Blend - ristet
    - Vægt: 225 gram
    - Formalingsgrad: Espresso

Glæder mig til at modtage kaffen som gerne skulle være malet til min Silvia B) og glæder mig også til at benytte den formentlig noget bedre stamper ..

Jeg vil desuden lige høre hvor tit jeg skal foretage backflush samt afkalkning af maskinen?

// Lars
    Med venlig hilsen

Lars Ravnholdt Frederiksen

- Izzo Vivi PID IV
    - Mito istantaneo 75
    - BestMax filter

Re:Indkøb etc.

Afkalkning ved jeg ikke meget om, men det ved jeg at der er andre herinde der kan svare på.

Jeg ville backflushe med vand hver dag, og med rens én til to gange om ugen.
    Alt efter hvor meget du bruger maskinen selvfølgelig...
    Administator på espressobar
    Izzo Alex Duetto
    Toper Cafemino
    Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
    Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Herlig liste du har dig - altid en fornøjelse af modtage sådan en pakke. :-)

Mht. backflushing så gør jeg det ca hver eller hver anden uge med grupperens. Har prøvet at backglushe et par gange om aftenen bare med vand. Men der kommer da ingen skidt ud der - så jeg gør det ikke dagligt. Jeg laver 2-3 dobbeltskud pr. dag.

Afkalkning vil jeg gøre hver anden måned, når jeg også skifter filter på min vandkande (den fra risteriet)
      Vibiemme Domobar Inox
      Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Nydelig indkøbsliste med hensyn til Xpressivo Presso Barista 58mm da har jeg en magen til , og må sige det er noget lækkert værktøj at arbejde med , den blive du glad for.

Se evt. her med hensyn til backflush o.a

Fortid
        La Marzocco GS3
        Casadio Macinadosatore Istantaneo
        Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
        Reg Barber 58mm Anodized/Stål
        Pullman/Synesso ridgeless
        Bumper TS
        Motta Knockbox
        Nutid
        Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
        French Press-Bodum 4 cup

Comment

Herlige sager... det er jo ligesom om det var juleaften :-)

Hvad angår dine spørgsmål, så har jeg selv lavet et par justeringen hen ad vejen.

Jeg backflusher med vand HVER gang jeg har lavet espresso. Laver jeg mere end et skud i træk, venter jeg dog med at backflushe til efter det sidste skud. Før jeg backflusher skrubber jeg dog diffusionsfilteret, og slutter af med en \"wiggle\" (tænder for pumpen med blindfilteret i bryghåndtaget som til en backflush, men lige som der opbygges tryk, løsner jeg bryghåndtaget, og der \"spules\" grundigt i kanten af bryghovedet omkring pakningen).

En gang om ugen backflusher jeg med rensemiddel - i denne forbindelse adskiller jeg også diffusionsfilteret (der sidder opppe under bryghovedet), og lægger alle dele herfra i blød i rensemiddel.

En gang hver anden måned får maskinen en gang afkalkning. Jeg KUNNE sikkert slippe med at gøre dette lidt sjældnere, fordi jeg KUN bruger kildevand, og også har et kalkfilter liggende i min vandtank, men det skader jo ikke maskinen at afkalke den, så derfor gør jeg det hver anden måned.

Hvis du bruger postevand, eller kildevand uden kalkfilter, kan du overveje at afkalke maskinen lidt oftere.
          Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
          Østerbro

La Marzocco GS3
          Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎