Opslag

Collapse
No announcement yet.

Sukker i Espressoen ?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Sukker i Espressoen ?

Det er muligvis et meget naivt spørgsmål - men:
    Putter i sukker i jeres Espresso, og i så fald hvor meget ?

Da jeg blev introduceret for espresso i Italien for ca. 4 år siden, begyndte jeg bare at drikke løs, indtil jeg fik af vide: \" nej, nej , nej - du skal have sukker i for at opnå den gode fornemmelse/ smag af det bitre og det søde. - Så blev der puttet lidt sukker i, og fra da af var jeg hooked på espresso. I dag bruger jeg en lille teskefuld rørsukker hver gang. Det er blevet sådan en vane, og jeg syntes det giver den bedste smag.
    - Men drikker i den ren, og syntes i ikke at den bliver for bitter så :blink:
    (så en gammel italiener sidste år, som bare tog den ren, og må indrømme at jeg tænkte: okayy - hardcore dér, men han har jo heller ikke så mange smagsløg :unsure: . )
    Coff

Izzo Alex Duetto
    Ascaso I-mini
    Iroast2
    Xpressivo Presso Barista

Solis Maestro Plus

Handpresso

En dobbelt Espresso i hånden, er bedre end to hænder i Espressoen !!!

Re:Sukker i Espressoen ?

Jeg bruger aldrig sukker i espressoen. Jeg bryder mig egentlig slet ikke om smagen. Til gengæld bruger jeg til tider sukker i mine caps - særligt om morgenen når jeg lige skal vågne stille og roligt.
    Udstyr
    Rancilio Silvia
    Mahlkönig Vario

Comment

Når jeg laver shots hjemme, så er jeg for det meste nød til at bruge sukker. Hvis jeg derimod får shots steder hvor der er rigtig dygtige baristi, så behøver jeg ikke. F.eks. behøver jeg ikke hos TCC. Jeg oplevede i går at lave et shot, hvor jeg ikke behøvede at bruge sukker, men det var også det bedste shot jeg nogensinde har lavet på min lille Silvia. - I dag har alle min shots været håbløse.

Jeg synes hovedreglen bør være at hvis man godt kan lide lidt sukker i shots, så har man \"lov\" til at putte det i. - Ens egen smag bør være styrende, og det er ærligt at bruge espresso til at \"få hår på brystet\" hvis man egentlig ikke er så meget for shots uden sukker. Jeg drikker espresso med og uden sukker fordi jeg godt kan lide det, og får hår på brystet af at lave fuld kontakt karate

Og så kan jeg ikke lade være med at tænke på at salt og sukker i madlavning fungerer som smagsforstærker, og at dette vel også kan være tilfældet i kaffedrikning. Jeg oplever ofte at jeg med sukker i kaffen oplever nogle smagsnoter, jeg ellers ikke havde bemærket. F.eks. når jeg drikker cortatoder (som jeg ikke søder med andet end mælk) med TCC espressoblandingen, oplever at marzipan noten, træder meget tydligere frem, end i det rene shot.
      Men i forvejen tror jeg at det især med espresso er metodisk svært, fordi der er så mangle variable der påvirker smagen, at smage en ren, uforvrænget, espresso.

Så mit råd til dig vil være at tage ned et sted hvor du ved at de laver rigtige shots, så du har et sammenligningsgrundlag med dine egene shots.

Iøvrigt er det mit indtryk at man italien laver espressoer mere bitre end i norden. Italienske blandinger indeholder ofte robusta sorten, som er meget koffeinholdig (og koffein er pisse bitter), og rister også mørkere, hvilket bidrager til bitterheden.
      Mvh Morten

--------------------
      Lelit Bianca
      Mazzer Major Electronic
      Mahlkönig Vario
      Hario V60
      Hario 3 kops Siphon
      Hario Skerton

Comment

Gunde wrote:
        Iøvrigt er det mit indtryk at man italien laver espressoer mere bitre end i norden. Italienske blandinger indeholder ofte robusta sorten, som er meget koffeinholdig (og koffein er pisse bitter), og rister også mørkere, hvilket bidrager til bitterheden.
        Det kommer meget an på hvor i italien man er, der er rigtigt at man i syditalien har en forkærlighed for robusta.
        Men jeg er iøvrig het enig i at man skal gå efter hvad man godt kan lide, der jo ikke meget mening i at drikke kaffe man grundlæggende ikke bryder sig om.
        Personligt bryder jeg mig ikke om kobinationen sukker og kaffe så jeg drikker min espresso ren.
        Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Jeg bruger aldrig sukker i min espresso. Når jeg laver ordentlige skud, er de søde nok Er bønnen (/blandingen) lidt krads, så \"søder\" jeg den med en smule steamet mælk (macchiato) - Min kone bruger sukker i sin latte, men jeg bryder mig ikke så meget om smagen - Jeg synes den er sød nok pga. mælken
          Men \"to each his/her own\", man skal naturligvis drikke den som man kan lide den - Jeg kender en der bruger et par teskefulde sukker og et par sødetabletter :S
          Sort som en panter, sort som slanter
          Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
          Sort som piloten I en Tie Fighter
          Sort som pletterne på Pongo
          Sort som alle andre end Tintin I Congo
          Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Jeg bruger aldrig sukker i mine espressi, jeg bliver \"flæsket\" nok at alt den sødmælk jeg drikker...

Mht. smagen, så kan en smule sukker sagtens gøre en skidt kop mindre skidt. Så nej ingen sukker i min kaffe, tak.

Men jeg kender en på Djursland der bruger 1kg sukker pr 1kg kaffe... :X
            Administator på espressobar
            Izzo Alex Duetto
            Toper Cafemino
            Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
            Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Ahemm, vil det sige at jeg er dårligere til at lave espresso end jeg tør tænke på:blink: , eller er det et sprgs. om vane ?
              Det tætteste jeg kom på en espresso uden sukker, var KA\'s Espresso pure, ristet på min gamle profil, med min orginale I-roast modstand.
              Coff

Izzo Alex Duetto
              Ascaso I-mini
              Iroast2
              Xpressivo Presso Barista

Solis Maestro Plus

Handpresso

En dobbelt Espresso i hånden, er bedre end to hænder i Espressoen !!!

Comment

Coff wrote:
                Ahemm, vil det sige at jeg er dårligere til at lave espresso end jeg tør tænke på:blink:
                Det vil jeg helst ikke udtale mig om :lol: :silly: :lol:
                Men smag og behag er jo forskellige, nogle kan lide datteren andre moderen. Men hvis ens espressi generelt er for sure/bitre, kunne man måske prøve at skifte til en anden blend.

Jeg bruger meget af Risteriets d\'Oro, den syns mine smagsløg utroligt godt om.

Nå ja, selvfølgelig også vores egen blend; EspressobarBlend 2008.
                Administator på espressobar
                Izzo Alex Duetto
                Toper Cafemino
                Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Working...
                X