Opslag

Collapse
No announcement yet.

Problemer med backflushing

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Problemer med backflushing

Hey

Jeg har den seneste tid haft lidt besvær med at backflushe. Den boblende lyd maskinen gerne skal sige efter man har lukket for vandet (jeg kan ikke rigtig beskrive den bedre, men i ved nok hvad jeg mener) er ofte fraværende og i bedste fald relativt kort. Jeg synes dette forkommer uanset hvor længe jeg lader pumpen køre. Er det fordi maskinen trænger til afkalkning eller?
    Udstyr
    Rancilio Silvia
    Mahlkönig Vario

Re:Problemer med backflushing

Afkalkning eller en gang kemisk backflush (cafiza eller lign.) - Min gør det af og til, men efter cafiza er den normal igen
    Sort som en panter, sort som slanter
    Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
    Sort som piloten I en Tie Fighter
    Sort som pletterne på Pongo
    Sort som alle andre end Tintin I Congo
    Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Cafiza? Jeg kan se det vist nok er nogle tabletter, men ellers kender jeg ikke produktet. Fungerer de på samme måde som det grupperens man ellers bruger til kemisk backflushing?
      Udstyr
      Rancilio Silvia
      Mahlkönig Vario

Comment

Et andet bud kunne være at du har ændret i din rutine, så du nu backflusher maskinen med koldere vand end tidligere. Hvis du f.eks. tidligere har backflushet efter at have steamet mælk hvor temperaturen i keddelen er væsentlig højere end ved brygning og dermed \'koger\' under backflush.... bare et gæt....Jeg har faktisk selv haft en Silvia, men har fulstændig glemt hvordan den opførte sig
        - La Spaziale S1 Dream
        - Bestmax S
        - Ceado E37S
        - Rancilio Rocky SD
        - Hottop B

Comment

Kunne et bud være at du backflusher mere end 1 gang med samme blindfilter ? dvs. anden gang du starter pumpen er der så vand/snavs i blindfilteret fra første backflush og derved får du ikke opbygget samme tryk/backwush , kunne det være det der snyder lidt?? men ellers skulle det være nok og lade pumpen kører/opbygge trykket 3-4 sekunder .
          Fortid
          La Marzocco GS3
          Casadio Macinadosatore Istantaneo
          Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
          Reg Barber 58mm Anodized/Stål
          Pullman/Synesso ridgeless
          Bumper TS
          Motta Knockbox
          Nutid
          Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
          French Press-Bodum 4 cup

Comment

rsbrix wrote:
            Cafiza? Jeg kan se det vist nok er nogle tabletter, men ellers kender jeg ikke produktet. Fungerer de på samme måde som det grupperens man ellers bruger til kemisk backflushing?
            Cafiza er et godt espressorensemiddel i pulverform. Der findes en del kemisk rensemiddel til espressomaskiner, men min erfaring er at Cafiza virker bedre end en del andre. Det skummer simpelthen mere op og gør bedre rent.
            Klaus Thomsen
            World Barista Champion 2006
            Kig ind på vores Blog her
            The Coffee Collective

Comment

Wolff wrote:
              Kunne et bud være at du backflusher mere end 1 gang med samme blindfilter ? dvs. anden gang du starter pumpen er der så vand/snavs i blindfilteret fra første backflush og derved får du ikke opbygget samme tryk/backwush , kunne det være det der snyder lidt?? men ellers skulle det være nok og lade pumpen kører/opbygge trykket 3-4 sekunder .
              Problemet gælder også ved første flush, og jeg tømmer altid blindfilteret mellem flush. Jeg gav den en ORDENLIG omgang backflush igår, hvor jeg brugte en del mere grupperens end jeg normalt gør. Dette hjalp lidt. I hvert fald kan jeg nu fremkalde en smule boblende lyd.

Klaus wrote:
              Cafiza er et godt espressorensemiddel i pulverform. Der findes en del kemisk rensemiddel til espressomaskiner, men min erfaring er at Cafiza virker bedre end en del andre. Det skummer simpelthen mere op og gør bedre rent.
              Hmm... kunne det være, at mit backflush middel ikke er helt godt nok, for jeg har backflushet både grundigt og regelmæssigt?? Måske jeg skulle få fat i lidt cafiza. Desværre kan jeg ikke lige se, at det skulle kunne købes i Aarhus, og prisen på 200kr + 200kr i fragt fra Moccalounge virker noget pebret i mine øjne.
              Udstyr
              Rancilio Silvia
              Mahlkönig Vario

Comment

Sikkert et dumpt spørgsmål - men bare for lige at være sikker:

Du SKILLER da diffusionsfilteret ad ind imellem, fjerner pakningen, og lader tingene (uden gummipakningen) ligge i blød i espressorens ind imellem ikke?

Jeg ville også checke pakningen (den store tykke gummiring oppe i gruppehovedet) om den er blevet lidt slidt. Jeg gætter (og det er faktisk kun et gæt) på - at hvis pakningen bliver slidt, så kan den godt blive lidt tyndere (bryghåndtaget skal spændes lidt mere), og det kunne muligvis resultere i at der ikke er så meget komprimeret luft OVER vandet, når du pumpen kører med blindfilteret. Hvis brughåndtaget sidder så dybt i gruppehovedet, at vandspejlet står OVER diffusionsfilteret, så ville der vel heller ikke komme boblene lyde - ville der?
                Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                Østerbro

La Marzocco GS3
                Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Working...
                X