Opslag

Collapse
No announcement yet.

Forening for hjemmebaristaer

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Forening for hjemmebaristaer

Hej alle.

Ja - nu har jeg altså gået og vendt og drejet denne idé i hovedet i nogen tid, og nu kan jeg ikke længere komme i tanke om et argument til IKKE at høre, hvad i andre mener om ideen:

Hvorfor stifter vi ikke en forening for hjemmebaristaer?

Formålet skulle være erfaringsudveksling - men at tage tingene et skridt længere, end det er muligt i et online Internetbasseret forum.

Man kunne forestille sig følgende:

[ul][li]Foreningens formål kunne være at dygtiggøre hjemmebaristaer gennem erfaringsudveksling og udvide deres videnbase om kaffe[/li][li]Foreningen kunne have lokale underafdelinger rundt om i landet (København, Odense, Århus, Aalborg, etc.)[/li][li]Hver lokalafdeling kan vælge at etablere et fælleslokale (f.eks. i en gammel kælderforretning eller lignende), der kunne indeholde bl.a. følgende:[/li][ol][li]Professionel espressomaskine (kan evt. købes brugt og medlemmerne kunne selv istandsætte denne)[/li][li]Værksted (arbejdsbord) og værktøj, til \"tuning\" og \"modding\" af vore egne espressomaskiner, herunder temperaturprober og trykmålere, etc.[/li][li]Faciliteter til fællesaftener med f.eks. foredrag, etc. (f.eks. 5-10 gange årligt)[/li][/ol][li]Vi kunne bruge vort fælleslokale til at afholde kurser i latte art, cupping, etc.[/li][li]Vi kunne måske investere i en rister, så dem af os der IKKE havde en rister kunne tage hen i foreningens lokale og riste selv[/li][li]Vi kunne have et fælles \"bibliotek\" med referencebøger om kaffe, ristning, espresso, etc.[/li][li]Medlemmer kunne donere \"aflagt\" udstyr til foreningen, der så kunne lånes af andre medlemmer.[/li][/ul]

Ja - man kunne sagtens komme med mange andre formål for en sådan forenings arbejde, muligheder og anvendelsområder for fælleslokaler, etc.

Ja - det er måske lidt \"nørdet\", men helt ærligt... vi er jo alle mere eller mindre \"nørdede\" omkring espresso og kaffe. Vi kan jo sikkert også sagtens finde et tidssvarende navn til foreningen.

Personligt mener jeg det er en SUPER ide. Det vil tage mig ÅR at lære at lave latte art med min egen lille Silvia - men med adgang til en professionel maskine, hvor jeg kun skal medbringe mælk og kaffe, ja så tror jeg jeg vil kunne gøre fremskridt langt hurtigere. Og fremfor at vi hver især skal investere i manometre og dyre termometre, så kunne foreningen investere i nogle instrumenter som vi ALLE kan få glæde af (vi deles om omkostningen).

Jeg mener der er mange argumenter for at gøre det, hvad siger i... Er det noget der er interesse for?
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Re:Forening for hjemmebaristaer

For et år siden troede jeg ikke på siden her, så hvorfor ikke :unsure:

Som træningsmotivation kunne foreningen jo arrangere det årlige amatør DM (i samtlige discipliner).

Et eller andet sted synes jeg det kunne være sjovere at lære at sætte en cupping-konkurrence op, end at blive bedre til latte art :huh:

Comment

Jacob wrote:
      Som træningsmotivation kunne foreningen jo arrangere det årlige amatør DM (i samtlige discipliner).
      Hehe, coming up! Vi har været i dialog med flere i branchen om lige præcis dette. Ideen udsprang under Barista Party\'et til WBC i København, og vi arbejder på det

Jeg synes foreningsideen er god. Men mon ikke der bliver nødt til at være én eller anden form for investor, der køber det dyreste af udstyret. Ellers skal der jo nok findes én eller anden model, som gør at det ikke kun er dem der er med fra starten der tager det store økonomiske slæb, mens mens dem der melder sig ind sidenhen \"bare\" betaler samme kontingent som dem, der også har investeret i udstyr. Det er en detalje, som sikkert kan ordnes. Jeg synes det lyder interessant
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Som jeg sagde i går lyder det som en god ide.

Der er jo at proppe ind i et excel regne ark hvad der skal til før der har ben at gå på.

Det nytter ikke noget der står 10 personer og kigger på en krups maskine.

Men helt sikkert god ide

Comment

Synes ideen er super....jeg har længe talt om, det kunne være en god ideŽ. Når man har sports foreninger og madklubber...hvorfor så ikke en kaffeklub.../eller et andet navn. Vi er faktisk igang med at sætte initiativet igang med kaffeklubben - jeg nævnte for Camilla, jeg synes det kunne være en god ide...og det var med på deres generalforsamling,,,og nu er der igang sat initiativer rundt om i landet...som skulle være med til at understøtte SCAE.....

- Og man kan faktisk også bruge SCAE til dette formål....hvilket kunne være spændende at snakke om.../og måske holde Amatør DM sammen med Pro. DM....hvorfor ikke???? god ide Thybo....

Comment

MoBak wrote:
            Hehe, coming up! Vi har været i dialog med flere i branchen om lige præcis dette. Ideen udsprang under Barista Party\'et til WBC i København, og vi arbejder på det
            Nu var det bestemt ikke ment som en opfordring til, at espressobar.dk nødvendigvis skulle stå bag et sådant initiativ. Det er da fint at ledelsen bag espressobar OGSÅ har fået en sådan idé, men det betyder jo ikke nødvendigvis at det skal påhvile jer at danne en sådan forening. Jeg er nok af den opfattelse, at det bør være en uafhængig forening. Der må meget gerne være bånd til etablerede organisationer som Kaffeklubben og SCAE - men foreningen skal (ifølge min bedste opfattelse) være medlemmernes egen.

Hvis idéen er god (og det synes jeg den er) - så kan jeg ikke se, det skal være så svært. Så er det jo blot at skrive et forslag til vedtægter, og derefter indkalde til et møde, hvor vedtægter kan formuleres og nedfældes, for så at blive fremlagt på en stiftende generalforsamling.

Jeg mener hér det er VIGTIGT at understrege at det ikke må blive en jysk-, fynsk- eller sjællandsk forening. Lokale (regionale) foreninger skal have lov at udvikle sig i det tempo de har lyst - og vil så finde et fælles fodslag i samarbejdet om de større ting.
            Østerbro

La Marzocco GS3
            Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Søren Stiller Markussen wrote:
              Vi er faktisk igang med at sætte initiativet igang med kaffeklubben - jeg nævnte for Camilla, jeg synes det kunne være en god ide...og det var med på deres generalforsamling,,,og nu er der igang sat initiativer rundt om i landet...som skulle være med til at understøtte SCAE...
              Det synes jeg lyder spændende - omend det jo rækker lidt udenfor formålet for kaffeklubben.net. Er tanken at det skal organiseres i kaffeklubben.net regi, eller skal kaffeklubben.net blot facilitere, at der skabes lokale foreninger rundt om i landet?
              Østerbro

La Marzocco GS3
              Mahlkönig K30 Vario

Comment

Hobzon wrote:
                MoBak wrote:
                Nu var det bestemt ikke ment som en opfordring til, at espressobar.dk nødvendigvis skulle stå bag et sådant initiativ. Det er da fint at ledelsen bag espressobar OGSÅ har fået en sådan idé, men det betyder jo ikke nødvendigvis at det skal påhvile jer at danne en sådan forening. Jeg er nok af den opfattelse, at det bør være en uafhængig forening. Der må meget gerne være bånd til etablerede organisationer som Kaffeklubben og SCAE - men foreningen skal (ifølge min bedste opfattelse) være medlemmernes egen.
                Hej Hobzon,

Min \"coming up\" kommentar gik udelukkende på Jacobs idé om et amatør DM (eller som vi kalder det i vores planlægning: \"DM i Hjemmebarista\").

Resten af min kommentar gik på din idé om en forening. Jeg synes den er god, og jeg er helt enig i, at en sådan skal være uafhængig af E-bar (og andre) - og dermed være selvstændig. Jeg mener ikke, at nogle fra E-bar bør have nogen administrerende eller ledende rolle i en sådan forening - men selvfølgelig vil vi være interesseret i at samarbejde, og for mit eget vedkommende vil jeg da rigtig gerne deltage som alment medlem

La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter

Comment

Det glæder mig at høre Mads-Ole, ikke fordi ledelsen bag espressobar.dk ikke ville være egnede, for det ville i helt sikkert, men alene fordi det skal (mener jeg) være helt uafhængige foreninger.

Men vi skal jo starte et sted...

Så hvis der er nogen der er interesseret i at være med til at starte en sådan forening op (lokalt), så send en email til hobzon[snabela]gmail[punktum]com (det burde være selvforklarende, hvad man skal gøre for at få ovenstående til at ligne en normal e-mailadresse).

Skriv hvor du bor i denne mail, så vi kan danne os et overblik over, hvor man kunne placere eventulle lokalforeninger. Jeg vil oprette en mailling-liste, hvor vi kan videreføre diskussionen, hvis der ellers er interesse herfor.
                  Østerbro

La Marzocco GS3
                  Mahlkönig K30 Vario

Comment

God vind , og held og lykke med projektet Hobzon
                    Fortid
                    La Marzocco GS3
                    Casadio Macinadosatore Istantaneo
                    Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
                    Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                    Pullman/Synesso ridgeless
                    Bumper TS
                    Motta Knockbox
                    Nutid
                    Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                    French Press-Bodum 4 cup

Comment

MoBak wrote:
                      Min \"coming up\" kommentar gik udelukkende på Jacobs idé om et amatør DM (eller som vi kalder det i vores planlægning: \"DM i Hjemmebarista\").
                      Søren Stiller Markussen wrote:
                      - Og man kan faktisk også bruge SCAE til dette formål....hvilket kunne være spændende at snakke om.../og måske holde Amatør DM sammen med Pro. DM....hvorfor ikke????
                      OK! Så ADM er der hvor vi konkurrere efter WBC-protokol på prof maskine und alles (selvfølgelig som optakt, eller ligefrem en separat klasse, til proffernes mesterskab) og DMH er der hvor vi konkurrere på eget maskineri og efter tilpassede regler :lol:

Comment

Jacob wrote:
                        OK! Så ADM er der hvor vi konkurrere efter WBC-protokol på prof maskine und alles (selvfølgelig som optakt, eller ligefrem en separat klasse, til proffernes mesterskab) og DMH er der hvor vi konkurrere på eget maskineri og efter tilpassede regler :lol:
                        Nåja, den skelnen kunne man godt lave.

La Marzocco GS/3
                        Baratza Forté
                        Bestmax filter

Comment

Jacob wrote:
                          Så ADM er der hvor vi konkurrere efter WBC-protokol på prof maskine und alles (selvfølgelig som optakt, eller ligefrem en separat klasse, til proffernes mesterskab) og DMH er der hvor vi konkurrere på eget maskineri og efter tilpassede regler :lol:
                          HEHE - ja, hvis interessen er tilstede, så hvorfor ikke. Helt personligt har jeg ikke den store lyst til at konkurrere, men det kunne bestemt være spændende at følge to hjemmebariater i Silvia-klassen rulle sig ud mod hinanden, eller se en passioneret Silvia-ejer konkurrere mod en lige så passioneret Oscar-ejer ;-)

Det skal så nok ikke være 4 x espresso, 4 x cappuccino og 4 x signaturdrik... 2 af hver må være nok, og så måske lave to sæt, ligesom tidsgrænsen nok skulle udvides lidt - hehe

Jeg kan lige se det for mig - det kunne være KANON spændende, og vil nok være præget af en lidt afslappet stemning.
                          Østerbro

La Marzocco GS3
                          Mahlkönig K30 Vario

Comment

Det kunne være en god ide, hvis kaffeklubben kunne facilitere dette....og man kunne bruge pro. baristaer som dommere..../Risteriet har jo også deres amatør DM i ristning....

Comment

Hobzon wrote:
                              Jacob wrote:
                              Så ADM er der hvor vi konkurrere efter WBC-protokol på prof maskine und alles (selvfølgelig som optakt, eller ligefrem en separat klasse, til proffernes mesterskab) og DMH er der hvor vi konkurrere på eget maskineri og efter tilpassede regler :lol:
                              HEHE - ja, hvis interessen er tilstede, så hvorfor ikke. Helt personligt har jeg ikke den store lyst til at konkurrere, men det kunne bestemt være spændende at følge to hjemmebariater i Silvia-klassen rulle sig ud mod hinanden, eller se en passioneret Silvia-ejer konkurrere mod en lige så passioneret Oscar-ejer ;-)

Det skal så nok ikke være 4 x espresso, 4 x cappuccino og 4 x signaturdrik... 2 af hver må være nok, og så måske lave to sæt, ligesom tidsgrænsen nok skulle udvides lidt - hehe

Jeg kan lige se det for mig - det kunne være KANON spændende, og vil nok være præget af en lidt afslappet stemning.
                              Jeg er heller ikke meget for at konkurrere.

Præsis! 4-koppers serier på single groups :woohoo:

Det mest værdifulde for sådan en forening må næsten være lokaler.
                              - Det er så også den største udfordring!

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎