Opslag

Collapse
No announcement yet.

Crema og latte art på min nye/brugte Gaggia Class.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Crema og latte art på min nye/brugte Gaggia Class.

En længere smøre mine herrer.

Jeg har i onsdags købt min nye/brugte Gaggia Classic af EspressoDalle her fra siden.
    Siden da har jeg fået lavet mange shots, men ikke altid lige gode :cheer:
    I dag har jeg brugt næsten to timer på at forstå latte art vha. vand, opvaskemiddel og instant kaffe.
    Resultaterne kan I se her - http://www.flickr.com/photos/[email protected]/

Espressoshotsne synes jeg ikke har særlig meget crema!
    På billedet kan ses to shots lavet af færdigkværnet Lavazza espresso fra supermarkedet - gider ikke betale for dyr kaffe når jeg øver mig - ved ikke om jeg virkelig skal ha\' købt et bundløst filter for at få mere crema!?
    Kan det have noget at gøre med at der under portafiltret ikke længere er to \"kanaler\", men kun to huller?

Synes også gennemløbstiden er alt for hurtig - kaffen løber meget hurtigt igennem portafiltret, hvilket normalt tyder på for groft kværnet kaffe - dog er den altid meget hurtig både med hjemmekværnet og købt espressokaffe ved ens 20 kg. tryk!?

Kom meget gerne med råd og kommentarer til mig - jeg er ny i faget :silly:

VH. Bjarke
    Silvia & Rocky
    Motta 58 mm. Tamper

Re:Crema og latte art på min nye/brugte Gaggia Class.

Jeg tør vædde på dit problem er, at kaffen ikke er frisk, og at du ikke kværner selv. Det betyder både mindre crema og hurtigere gennemløbstid.
    Udstyr
    Rancilio Silvia
    Mahlkönig Vario

Comment

BjarkePetersen wrote:
      Synes også gennemløbstiden er alt for hurtig - kaffen løber meget hurtigt igennem portafiltret, hvilket normalt tyder på for groft kværnet kaffe - dog er den altid meget hurtig både med hjemmekværnet og købt espressokaffe ved ens 20 kg. tryk!?
      Hvad for en kværn bruger du? For hurtig gennemløbstid antyder, at den kværn du bruger ikke kan male fint nok til espresso. Eller at du skal indstille kværnen til at male finere.... :-)
      La Marzocco GS/3
      Casadio Istantaneo
      Gene Café
      Aeropress
      Hario V60

Comment

Hej igen

Jeg har en Krups kværn - se linket..

http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTE...4AAAEOHBA03xiY

Jeg ved ikke om den ikke kan male det fint nok, men jeg oplever jo den samme hurtige gennemløbstid når jeg bruger alleredekværnet Lavazza kaffe, hvilket må formodes at være korrekt kværnet!?

VH. Bjarke
        Silvia & Rocky
        Motta 58 mm. Tamper

Comment

Re:Crema og latte art på min nye/brugte Gaggia Cla

BjarkePetersen wrote:
          Jeg ved ikke om den ikke kan male det fint nok, men jeg oplever jo den samme hurtige gennemløbstid når jeg bruger alleredekværnet Lavazza kaffe, hvilket må formodes at være korrekt kværnet!?
          Jeg har ikke selv erfaring med Krups kværnen, men andre har oplevet, at den ikke kan kværne fint nok.

Mht. formalet Lavazza, så skal man være meget heldig hvis man oplever at det er \"korrekt\" formalet. Formalingsgrader er meget individuelle afhængig at kaffens indhold (hvilke bønner), alder fra ristning, maskinens type og tryk, tampeteknik og sågar luftfugtigheden på det tidspunkt du laver din kaffe. En dygtig/omhyggelig barista på en kaffebar vil (efter sigende - jeg har aldrig været barista) justere sin kværn flere gange i løbet af en dag, for hele tiden at have den optimale formaling. Mange hjemmebaristaer har erfaret, at efterhånden som deres espressoblend bliver ældre (ifht. ristedatoen), skal de justere deres kværn, for at få formalingen til at passe.

Der er nok desværre ingen vej udenom. Du skal at lede efter en bedre kværn, hvis du skal have et ordentligt udbytte af din nye espressomaskine.
          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Mange tak for svarene..

Jeg tror jeg smutter ned til Kaffeagenterne i den kommende uge og får dem til at kværne noget kaffe til mig jeg så tager med hjem og afprøver...
            Det må være vejen frem - altså udover at købe en ny kværn :P
            Silvia & Rocky
            Motta 58 mm. Tamper

Comment

BjarkePetersen wrote:
              Mange tak for svarene..

Jeg tror jeg smutter ned til Kaffeagenterne i den kommende uge og får dem til at kværne noget kaffe til mig jeg så tager med hjem og afprøver...
              Det må være vejen frem - altså udover at købe en ny kværn :P
              Ja, så er du sikker på at få en frisk kaffe, men du kan jo sagtens stadig risikere at skuddet løber alt for stærkt. Når man for formalet sin kaffe bliver den jo kværnet på en generel indstilling til espresso og min erfaring er at den ofte er for grov.

Det er dog helt sikkert stadig bedre end Lavazza og den slags, efter min mening.
              Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

BjarkePetersen wrote:
                Jeg har en Krups kværn - se linket..
                Jeg har selv haft en sådan kværn fra Krups (faktisk har jeg den stadig, men nu bruger jeg den KUN til stempelkaffe).

Det var fuldstændigt umuligt at få den til at kværne fint nok - også selv om jeg lavede en mindre modifikation af kværnen, der ´gjorde det muligt at få knivene til at stå meget tæt på hinanden.

Kværnen er IKKE til brug til espresso efter min bedste opfattelse. Så du skal nok se dig om efter en anden kværn. Lad dog være med at smide krups-kværnen ud. Gem den og brug den til stempelkaffe.
                Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                Østerbro

La Marzocco GS3
                Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Hey Bjarke.
                  1. fik du købt en god ordentlig tamper??
                  2. Hvor mange kilo tamper du med?, ca 20 kg er det optimale til Gaggia\'en
                  3. Hvor meget kaffe kommer du i filteret?
                  4. Lavazza færdigkøbt/blandet kaffe, er ikke optimalt til god Crema. Hvis det skal være Lavazza, skal det være Crema e Gusto pakken(sort og brun), den er udviklet specielt med hensyn til crema.
                  5. Som jeg vistnok nævnte overfor dig, det kræver øvelse at lave det perfekte espresso skud.
                  6. Sørg for uhyggelig god rengøring af alle bryg dele, det ødelægger crema/smag hvis der er gammel kaffe snams i delene.

Ellers ring til mig.

Espresso Dalle

La Cimbali M30 Dosatron år 1996
                  Bestmax filter 3/8\\\" medium
                  La Fiorenzato M80 kaffekværn
                  Pimpet Iroast2
                  Gaggia Classic, Brass
                  58 mm Tamper, egen fab.

Comment

Espresso Dalle - Hermed svar til dig

1. - Ja det vil jeg mene - Kaffeagenterne havde en Expressivo Presso Barista til omkring 300 - (konveks)
                    2. - Jeg tamper med omkring 20 kilo
                    3. - Jeg fylder løs kaffe helt til kanten af både 7- og 14 grams portafiltret og dernæst tamper
                    4. - har købt den forkerte så
                    5. - I know - har stort set ikke lavet andet siden du afleverede den til mig
                    6. - Jeg gør mit bedste!

Nu skal I høre.
                    Jeg har nu prøvet følgende måde at isolere mine \"brygningsproblemer\"

Har haft problemer med for hurtig gennemløbstid v. Lavazza og egen kværnet kaffe.
                    Har nu prøvet to fuldstændig ens brygninger og tampninger med forskellig kaffe og der er mega forskel.

V. egen kværnet kaffe på fineste setting får jeg en meget langsom gennemløbstid, hvor der går måske 10 sekunder før de første dryp kommer ud af portafiltret og der en ændring af \"knurrelyden\" fra maskinen som om den arbejder under højt tryk. (samtidig kommer der en dryppende lyd af vand inde fra maskinen)

V. Lavazza kaffe er der ingen nævneværdig ændring af lyden i kaffemaskinen og kaffen \"fosser\" nærmest ud ( alt for hurtigt)

En anden observation jeg har gjort mig er, at når jeg tømmer portafiltret efter egen kværnet kaffe er kaffen stadig våd, hvor der v. Lavazza kaffe er en nærmest tør puck tilbage ?.... Burde det ikke være omvendt?

SÅ jeg står tilbage med for langsom og for hurtig gennemløbstid!?

Jeg vil være taknemmelig med tilbagemelding og tips til mig... It\'s a jungle out there!!

VH. Bjarke
                    Silvia & Rocky
                    Motta 58 mm. Tamper

Comment

BjarkePetersen wrote:
                      V. egen kværnet kaffe på fineste setting får jeg en meget langsom gennemløbstid, hvor der går måske 10 sekunder før de første dryp kommer ud af portafiltret og der en ændring af \"knurrelyden\" fra maskinen som om den arbejder under højt tryk. (samtidig kommer der en dryppende lyd af vand inde fra maskinen)
                      Men det lyder jo som om, at din kværn faktisk kan kværne fint nok - omend sikkert ikke énsartet nok!

Hvor lang tid tager der om at brygge 5-6 cl (med dobbeltfilter)? Og hvis du stiller den ét trin finere, hvad sker der så? Løber det så for hurtigt igen?

La Marzocco GS/3
                      Baratza Forté
                      Bestmax filter

Comment

MoBak wrote:
                        BjarkePetersen wrote:
                        Men det lyder jo som om, at din kværn faktisk kan kværne fint nok - omend sikkert ikke énsartet nok!

Hvor lang tid tager der om at brygge 5-6 cl (med dobbeltfilter)? Og hvis du stiller den ét trin finere, hvad sker der så? Løber det så for hurtigt igen?
                        Jeg kan ikke indstille min kværn finere end den er nu, men jeg vil skyde på at brygge 5-6 cl. tager 40 sekunder ca....
                        VH. Bjarke
                        Silvia & Rocky
                        Motta 58 mm. Tamper

Comment

BjarkePetersen wrote:
                          Jeg kan ikke indstille min kværn finere end den er nu, men jeg vil skyde på at brygge 5-6 cl. tager 40 sekunder ca....
                          VH. Bjarke
                          Sorry, jeg mente selvfølgelig også et trin GROVERE :blush:

La Marzocco GS/3
                          Baratza Forté
                          Bestmax filter

Comment

Det du kan høre inde i maskinen som er vand der løber retur er overtryk ventilen der åbner fordi der er for stor modstand i \"pucken\". :angry: Som beskrevet et hak grovere på kværnen, alternativt, lettere tampning.:P
                            Hvorfor valgte du forresten en konveks tamper??.

Dalle

La Cimbali M30 Dosatron år 1996
                            Bestmax filter 3/8\\\" medium
                            La Fiorenzato M80 kaffekværn
                            Pimpet Iroast2
                            Gaggia Classic, Brass
                            58 mm Tamper, egen fab.

Comment

Working...
                            X