Opslag

Collapse
No announcement yet.

Cappuccino vs. latte art

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Cappuccino vs. latte art

Er absolut nybegynder indenfor det her, så lige et begynderspørgsmål:
    Er det kun når man laver cappuccino-art at man bruger det der brune stads der ligner kulør, men som forhåbentlig er chokoladesirup? Og kan man blande det selv?

Re:Cappuccino vs. latte art

Hej .. og velkommen til ...

Man laver det lige når man har lyst til ... men som disciplin er latte-art i cappuccino.

Det er chokolade og kaffe der bruges, chokoladen kan du enten selv lave eller købe den.
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

Comment

Tak Er sikker på jeg nok skal finde mig til rette her ;-)

Hvorfor hedder det latte-art hvis det er i cappuccino?

Har du en god opskrift på den der blanding? :unsure:

Comment

Latte betyder mælk, og en cappucino er lavet af espresso og mælkeskum i rette forhold:
        http://da.wikipedia.org/wiki/Cappuccino

Som udgangspunkt anvender man latte som beskrielse af den mælkeskum der bruges - f.eks. Caffe Latte (http://da.wikipedia.org/wiki/Caffe_latte).

Latte art er derfor kunsten at få mælken til at danne et billede (Art) i kaffen.

Brugen af chokolade m.v. tror jeg ikke normalt anvendes til at beskrive latte art, men vist blot Art - men jeg kan jo tage fejl.

Der findes også en Cappucino lavet af jordskokker :woohoo: :
        http://www.weblogs.arla.dk/C1256F0A0...256F4F003C7D6D

Arten af den skal jeg dog ikke udtale mig om ...
        /Anders
        Lidt fattigere - men meget rigere

La Pavoni Stradivari SPH rosen træ, Reg Barber tamper, Mazzer Mini B poleret & valnød
        Simonelli Appia II - naturligvis "tunet" af Kaffemekka, Reg Barber 58,4mm tamper m. træ, Mazzer Mini B poleret & mahogni
        Hario Siphon
        HotTop 8828B
        Ascaso i-mini alu m. træ til Aeropress

Comment

Det lyder virkelig underligt, det med jordskokker..tror bare jeg holder mig til alm. cappuccino :P

Har læst mig frem til herinde hvorfor det hedder latte art, når man ikke laver det i latte, og det er jo selvfølgelig pga. mælken, som du skriver.. Tanketorsk :blink:

Har lidt (store) problemer med at give mælken den rette konsistens når jeg skal prøve at tegne med den..

Comment

fabriciussen wrote:
            Er absolut nybegynder indenfor det her, så lige et begynderspørgsmål:
            Er det kun når man laver cappuccino-art at man bruger det der brune stads der ligner kulør, men som forhåbentlig er chokoladesirup? Og kan man blande det selv?
            Så vidt jeg forstod på Søren Stiller til Fair Fælled kurset i latte art, så falder ovenstående i latte-art underkategorien \'etching\'. I latte-art i normal forstand, laver man mønstrene med mælkens bevægelse i kaffen.
            Mvh Morten

--------------------
            Lelit Bianca
            Mazzer Major Electronic
            Mahlkönig Vario
            Hario V60
            Hario 3 kops Siphon
            Hario Skerton

Comment

Gunde wrote:
              Så vidt jeg forstod på Søren Stiller til Fair Fælled kurset i latte art, så falder ovenstående i latte-art underkategorien \'etching\'. I latte-art i normal forstand, laver man mønstrene med mælkens bevægelse i kaffen.
              Jeg vil sige, at begge dele er latte art. Det ene er free pour, hvor du hælder mælken i i det ønskede mønster og ikke rører mere ved det. Det andet hedder, som du skriver, etching.
              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

MoBak wrote:
                Gunde wrote:
                Jeg vil sige, at begge dele er latte art. Det ene er free pour, hvor du hælder mælken i i det ønskede mønster og ikke rører mere ved det. Det andet hedder, som du skriver, etching.
                Vi er enige.
                Mvh Morten

--------------------
                Lelit Bianca
                Mazzer Major Electronic
                Mahlkönig Vario
                Hario V60
                Hario 3 kops Siphon
                Hario Skerton

Comment

Så dvs. der er latte art free pour, hvor man kun bruger den steamede mælk til at tegne mønstre, og så er der latte art etching, hvor man bruger chokolade og kreerer mønstre vha. det?

Sikke meget man skal holde styr på.. :silly:

Comment

fabriciussen wrote:
                    Så dvs. der er latte art free pour, hvor man kun bruger den steamede mælk til at tegne mønstre, og så er der latte art etching, hvor man bruger chokolade og kreerer mønstre vha. det?

Sikke meget man skal holde styr på.. :silly:
                    Det er ikke så meget chokolade/ikke-chokolade der afgør om det er free pour eller etching. Det er hvorvidt du \"tegner\" i koppen efter du har hældt mælken op eller om du hælder og derefter ikke piller mere ved det. Så du kan godt lave etching uden at bruge chokolade. Her er et sådant eksempel:
                    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                    Baratza Forté
                    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Nåh.. altså! Troede lige jeg var ved at have styr på det, og så kommer du bare og vender rundt på det hele! :angry:

Fint billede forresten

Comment

Botnakken wrote:

Der findes også en Cappucino lavet af jordskokker :woohoo: :
                        http://www.weblogs.arla.dk/C1256F0A0...256F4F003C7D6D

Arten af den skal jeg dog ikke udtale mig om ...
                        Hvorfor kalder Arla det ikke bare hvad det er: jordskokkesuppe!

Cappucino betyder enten Kapucinermunk eller Kaffe med mælk, og der er ikke skyggen af kaffe i deres opskrift (eller munke:huh: ), kun en skvat mælk.

Deres ingridienser svarer stort set til hvad jeg plejer at bruge i en jordskokkesuppe - og den smager forøvrigt himmelsk (i en dyb tallerken)! Den kan klart anbefales. Jordskokken skal man absolut ikke undervudere...
                        Mvh. Ole

Expobar Leva Dual Boiler - Macap M4D - TORR tamper - Gene Café

Comment

Best Cappuccino by the King of the Cappuccino

Comment

:huh:

Jeg er måløs, jeg troede efterhånden jeg havde set alt, men den cappu slår dælme alt.

Ligner nu mest en dessert, og Dam den maskine er beskidt og han gen steamer mælken til døde.

Jeg tager latte art any Day over det. Omend jeg må sige at latte art efterhånden er gået over gevind. Min kaffe behøver ikke ligne et kunstværk det smager den ikke bedre af.
                            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

Comment

Jeg ville gerne have en kop ¨på hans cafe, af ham. Bare for at opleve stemningen. Skid\' være med kaffen, men sikke nogle historier
                              Det er dét man betaler for
                              Dalla Corte Mini Special...
                              Mahlkönig K30 Vario'er
                              Sælges Erics Device, tag temperaturen på din E61 kaffemaskine

Comment

Working...
                              X