Opslag

Collapse
No announcement yet.

Våd/tør steaming

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Våd/tør steaming

Måske har jeg sovet i timen, eller måske er jeg mere end bare almindelig langsomt opfattende, men jeg forstår det stadig ikke.
    Er der nogen der gider forklare mig forskellen på våd og tør damp og våd og tør mælk og evt. give lidt tips og tricks til at kunne producere det...
    \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Re:Våd/tør steaming

Anybody???
    \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Hørte du ikke efter på vores mælkekursus?

Som jeg husker det er forskellen, at selvom både våd- og tørsteamet mælk har mikroskum, så er den tørre steamet mere aggressivt og derfor er skummet fastere og mindre cremet. På kurset lavede Søren Stiller både en tør og en våd, som set fra oven begge så ens ud, men i den våde steaming kunne man trække en ske og så samlede skummet sig bag ved skeen.

Jeg synes dog stadig det er svært at lave helt rigtigt, men jeg tror metoden er at undgå at steame med et brag fra starten, eller for aggressivt kan man sige, for så får man den tørre og mere faste skum

Comment

nej som sagt tror jeg at jeg sov i timen, men tak for den lille reminder. Jeg må prøve og se om jeg kan se en forskel.

Comment

Hvis nogen falder over artikler om det på nettet må de endelig poste dem her. Kunne jo være interessant at høre lidt mere om for os der ikke deltog i kurset hos Søren.
          Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Skurken wrote:
            Hvis nogen falder over artikler om det på nettet må de endelig poste dem her. Kunne jo være interessant at høre lidt mere om for os der ikke deltog i kurset hos Søren.

Mælke seminar 24.05.09

/Wolff
            Fortid
            La Marzocco GS3
            Casadio Macinadosatore Istantaneo
            Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
            Reg Barber 58mm Anodized/Stål
            Pullman/Synesso ridgeless
            Bumper TS
            Motta Knockbox
            Nutid
            Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
            French Press-Bodum 4 cup

Comment

Forskellen på våd og tør damp er at ved våd damp er du midt i et fase skifte. Måske en gammel fysiktime springer op. Men det er ligesom når vand fryser.
              Når temperaturen på vand falder vil vandet i en periode være en blanding af vand og is. i denne tilstand er temperaturen 0 grader C. Først når alt vandet er frosset vil temperaturen begynde at falde yderlig.
              Det samme sker i den anden ende, våd damp er 100 grader C og først når alt vandet er fordampet vil temperaturen, på den nu tørre damp, begynde at stige til over de 100 grader.
              CitiZ & Milk D120 BK
              Ascaso I1 + Bodum Stempel

Comment

Hej Hinge
                ..og velkommen til EspressoBar.
                Du har selvfølgelig helt ret din beskrivelse af våd/tør damp, men der tales nu i tråden om våd og tør Steaming som noget konceptuelt. Altså to forskellige måder at steame mælk på.
                La Marzocco GS/3 AV
                Mahlkönig K30 Vario
                Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                La Pavoni Professional
                Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                BLOG

Comment

Sonne wrote:
                  Hej Hinge
                  ..og velkommen til EspressoBar.
                  Du har selvfølgelig helt ret din beskrivelse af våd/tør damp, men der tales nu i tråden om våd og tør Steaming som noget konceptuelt. Altså to forskellige måder at steame mælk på.
                  Tak.

Jeg ved det, men som fagnørd(maskinmester) kunne jeg ikke lade være med at komme med kommentar
                  CitiZ & Milk D120 BK
                  Ascaso I1 + Bodum Stempel

Comment

Våd damp opstår når tryk faldet mellem kedlen og der hvor du lukker damp ud er for stort, f.eks. hvis du bruger får mange eller for store huller i din steamtip. Trykfaldet inde i kedlen, vil få vandet til at rotere og ryge med ud ad steamarmen

Comment

Working...
                    X