Opslag

Collapse
No announcement yet.

Hvilken kop

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hvilken kop

Hej alle.

Selv om man ellers havde besluttet sig for at vente med at eksperimentere med Latte Art, til man dels har lært at lave et ordentligt skud espresso, dels er i stand til at skumme mælken korrekt - så kan man jo ikke lade være med at svinge mælkekanden lidt når man nu alligevel står og hælder.

Så kigger man på videoklip, og efterhånden bider man mærke i, at stort set alle laver Latter Art i cappicino koppe - der er ikke mange der laver det i glas.

Skyldes dette koppens udforming og rummål (ca. 180ml), at det ganske enkelt er nemmere at lave Latte Art i en kop fremfor et glas?

Det virker også som om man ikke skal "tøve" for meget, for der skal en vis "turbulens" til i glasset, for overhovedet at gøre det muligt - er dette korrekt opfattet?
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Re:Hvilken kop

Ja, det er nemmere at lave flot latte art i en kop. Det skyldes at det er nemmere at komme tæt på overfladen med tuden, end ved et højt glas. Du er nødt til at have tuden på kanden rimelig tæt på overfladen for at 'tegne' mønstret på.
    Koppen udformning har også en del at sige. Både for smag og latte art. Til VM brugte jeg nogle tulipan-formede, lidt høje men små cappuccino-kopper fra IPA. De er gode da skummet pga den slanke form bliver tykkere, men de er meget vanskelige at lave virkelig flot latte art i. For nogle måneder siden begyndte jeg at eksperimentere meget med forskellige typer kopper, for at finde en, der havde korrekt størrelse, rund bund, ikke gjorde overfladearealet på cremaen alt for stort, men som samtidig var til at lave flot latte art i. Nu har jeg heldigvis fundet nogle som jeg mener lever op til alle disse krav og samtidig er i en flot hvid porcelæn fra D'Ancap (som laver rigtig mange serier, hvor nogle er rigtig gode og andet er noget skrammel).
    Klaus Thomsen
    World Barista Champion 2006
    Kig ind på vores Blog her
    The Coffee Collective

Comment

Tak Klaus, for et meget konkret og konstruktivt svar. Kunne jeg lokke dig til at fortælle lidt mere om hvilken serie fra D'Ancap du mere specifikt tænker på? For det har da godt nok lidt at vælge mellem.
      Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
      Østerbro

La Marzocco GS3
      Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Jeg kan anbefale de små cappuccino kopper fra risteriet.dk. Jeg er ikke selv særlig god til Latte art, men disse kopper har ihvertfald en stor top overflade til noget mønster.
        http://www.risteriet.dk/produkter/Ko...Kaffe_kop.html

Men er da helt sikkert med på en lytter mht. de kopper Klaus snakker om.
        - La Spaziale S1 Dream
        - Bestmax S
        - Ceado E37S
        - Rancilio Rocky SD
        - Hottop B

Comment

Hobzon wrote:
          Tak Klaus, for et meget konkret og konstruktivt svar. Kunne jeg lokke dig til at fortælle lidt mere om hvilken serie fra D\'Ancap du mere specifikt tænker på? For det har da godt nok lidt at vælge mellem.
          Nu er jeg ikke Klaus, men det har du nok opdaget. Jeg tror dog alligevel at jeg har et bud.

TCCs cappucino kopper ser ud til at være fra denne serie:
          http://www.ancap.it/inglese/cultura_...zze/tazze.html

Jeg har selv ledt efter til tulipan formede kopper, men kan ikke finde nogen IPA forhandler i DK: http://www.ipaporcellane.it/inglese/...i/genova/1.htm
          Mvh Morten

--------------------
          Lelit Bianca
          Mazzer Major Electronic
          Mahlkönig Vario
          Hario V60
          Hario 3 kops Siphon
          Hario Skerton

Comment

Jeg så nogle fede nok tulipanformede koppe i Magasin i Kbh, da jeg var derovre til Fair Fælled weekenden.

De er fra Design House Stockholm. Jeg kan ikke lige linke direkte til dem, men de er fra serien der hedder Blond White (klik Products, klik 3. billede i 4. række, hvorefter man kan klikke rundt i hele serien.
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Working...
            X