Opslag

Collapse
No announcement yet.

Cappuccino art?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Cappuccino art?

Ok, måske et fjollet spørgsmål, men her kommer det alligevel (jeg har læst i en glimrende nordjysk avis, at EspressoBar er stedet hvor ingen spørgsmål er for dumme

Er der andre, der har tænkt over, hvorfor det hedder latte art og ikke cappuccino art? Kan man overhovedet lave art med latte mælk, som jo stort set ikke indeholder skum (eller kun meget lidt)? Jeg kan ikke...

I hvert fald ser man langt oftest art\'en på cappuccinoer og ikke på latte.

Nogen der kender historien?
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Re:Cappuccino art?

Ehhh .. er det ikke Latte .. som i mælk ... :dry:

edit .. altså oversat .. mælke-kunst
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

Comment

ChrZacho wrote:
      Ehhh .. er det ikke Latte .. som i mælk ... :dry:

edit .. altså oversat .. mælke-kunst
      :side: Det har du da sikkert ret i. Jeg har altid tænkt det som \"caffé latte\".

La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter

Comment

Yes, Off cause it is possible...you just have to practice....I think I have made ABOUT 2000 before I got it.....so here is my own made latte.....

Comment

sorry I have to get used to this.....and here is on too...in a small top....for coco...

Comment

Søren Stiller Markussen wrote:
            Yes, Off cause it is possible...you just have to practice....I think I have made ABOUT 2000 before I got it.....so here is my own made latte.....
            WOW - Flot! Hvor meget skum er der på den latte? Det ser ikke ud til at være meget... ret imponerende du har kunne få så god kontrast

La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter

Comment

Latte er mælken. Wikipedia.org siger følgende:

Latte art
              From Wikipedia, the free encyclopedia
              Latte art or coffee art refers to designs created on the tops of espresso based drinks by a barista. These designs are usually created in one of two ways and sometimes using a combination of both.

The first method is by manipulating the flow of milk from a jug into the espresso (known as free pour latte art). Popular free pour designs include rosettas, leaves and hearts. The second is by drawing designs with an implement (known as etching), using stencils, powders and milk foam. Latte art is most commonly seen on a latte because of a latte\'s ideal ratio of milk to foam, although it can also be part of the presentation of a cappuccino, a caffe mocha or even an espresso macchiato. As the popularity of premium espresso-based drinks has risen, the craft of garnishing through latte art has as well.

With the rise in popularity of latte art and artistic presentation in the cup, competitions have emerged all around the world to enable practitioners (baristas) to show off their skills.
              In latte art competitions and in barista discussions, practitioners of latte art are frequently encouraged to first and foremost be attentive to the quality of the espresso and the steamed milk before consideration is given to how the drink should be completed with eye-catching art.
              Administator på espressobar
              Izzo Alex Duetto
              Toper Cafemino
              Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
              Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Yeps - som ChrZacho så korrekt påpeger... det hedder Latte Art, fordi der er kunst lavet med mælk (latte = mælk), ikke fordi det er kunst lavet i Cafè Latte :P

Jeg troede også det var sidstnævnte til at starte med :blush:

Jeg fik dog en idé da jeg så Sørens \"petri-skål\" med latte art i chokolade... Jeg véd jeg bevæger mig off-topic, så MoBak kommer nok efter mig nu... men...

Hvad hvis man nedfrøs en eller anden form for chokolade/kaffe kombination med Latte Art, med en særlig hurtig nedrysningsteknik, der krystalliserede mælken, chokoladen og kaffen på rette måde mens mikroskummet var i gang med at udfælde sig på toppen (efter man havde \"tegnet\" sin Latte Art)? Kunne man så ikke ende med en form for kaffe-chokolade-is-dessert der kunne serveres på en tallerken, og som havde det smukke Latte Art mønster frosset på plads?
                Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                Østerbro

La Marzocco GS3
                Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Hobzon wrote:
                  Hvad hvis man nedfrøs en eller anden form for chokolade/kaffe kombination med Latte Art, med en særlig hurtig nedrysningsteknik, der krystalliserede mælken, chokoladen og kaffen på rette måde mens mikroskummet var i gang med at udfælde sig på toppen (efter man havde \"tegnet\" sin Latte Art)? Kunne man så ikke ende med en form for kaffe-chokolade-is-dessert der kunne serveres på en tallerken, og som havde det smukke Latte Art mønster frosset på plads?
                  Skidegod idé. Du slipper denne gang, Hobzon. Nedfrysningen kunne måske endda laves på scenen med flydende CO2? Ny signaturdrik?

La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter

Comment

MoBak wrote:
                    Nedfrysningen kunne måske endda laves på scenen med flydende CO2? Ny signaturdrik?
                    Ikke nogen dårlig idé... hvis man serverede signaturdrikken som en Cortado, og lagde et stykke chokolade/kaffe/latte-art is ned i, der var lynfrosset på scenen - og evt. krydrede dette med lidt mynte og hakkede orange-skaller, så er vi vel ved at være derhenne af. Spørgsmålet er bare om man har tid nok til at lave fire af den slags signaturdrikke? Jeg tror det vil knibe - men man kunne da prøve. Om ikke andet er det da nytænkning :-)
                    Østerbro

La Marzocco GS3
                    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

No....there is not a lot of foam in it....the technique is how you build it up...thats why I attached the picuture with the small cup.....finding out when to break the surface.....and a lot of cap. and Lattes are made without tasting of coffee because it has white milk foam..but the technique is to build up the espresso, so the art is centred in the middle....Lene is also very good in this....and actually thats what the Latte art competion is about.....

Comment

thats the best latte art I have done until so far.....

Comment

Rigtigt flot, Søren!

Men hvorfor poster du på engelsk?
                          Administator på espressobar
                          Izzo Alex Duetto
                          Toper Cafemino
                          Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                          Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Der er helt sikkert noget at være stolt af! Superflot!

Det er interessant hvad du skriver om at \"bygge op\". Jeg har flere gange overvejet, om den måde den første del af en cappuccino hældes op på, har betydning for selve latte art pour\'et. En del hælder nærmest i et 8 tal, sådan lidt frem og tilbage til at begynde med...

Søren, hvordan mener du man bedst \"bygger op\"?
                            Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

Ja - man kan ikke sige andet end: \"WOW\" :woohoo:
                              Østerbro

La Marzocco GS3
                              Mahlkönig K30 Vario

Comment

Working...
                              X