Opslag

Collapse
No announcement yet.

Jacobs dekorationer

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Jacobs dekorationer

Jeg var lidt ked af at jeg postede et indlæg om min egen mælkekunst i Klaus Thomsen laver Latte Art tråden, så jeg kontaktede Mobak i håb at han kunne skille skidt fra kanel. Det er åbentbart ikke så let som jeg er vant til fra andre fora, så vi har istedet aftalt at jeg opretter en ny tråd og at han derefter sletter de nu \'overflødige\' indlæg i Klaus\' tråd.
    - Der er med andre ord ikke tale om censur, men selvcensur (og respekt)

Det hele startede med at Hobzons video af Klaus\' latte art fik mig til at skrive følgende (og så rullede bolden jo):

Jacob wrote:
    Man får næsten lyst til at rigge et videokamera op til formiddagens sidste kopper. Men som Klaus er inde på, så fungere det her med latteart nok bedst uden kamera (og i mit tilfælde også uden publikum):blush: :laugh:
    MoBak wrote:
    Det er sjovt - det hørte jeg næsten som et løfte, det der! :P
    Jacob wrote:
    Og vejen til helvede er brolagt med dårlige undskyldninger :woohoo:

Nu har jeg dårlige erfaringer med publicering af mindre end perfekte kaffe-videoer, så videoen her bliver slettet igen i morgen!

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=i_AkkeQyYLg]
    ChrZacho wrote:
    Hvaaa .. har du trådt på dine kønsorganer?? ... det sgu da en herrenice latteart du laver der ... ja nærmest perfekt.
    Jacob wrote:
    Kunsten er såmænd OK (og bliver sikkert ikke meget bedre med publikum på), men mikro-skummet er fyldt med store luftbobler :blush:
    Wolff wrote:
    Damn nice , videoen kan du roligt lade ligge lidt endnu , så vi andre der øver i espresso værkstedet har lidt og måle efter
    Søren Wolder wrote:
    Jacob det er rigtig flot arbejde!

Den må du da ikke slette igen!
    Hobzon wrote:
    Øhhhh - hvad snakker du om... det er da KANON, det du laver dér. Det behøver du bestemt ikke skamme dig over...

Lad endelig videoen ligge!

Re:Jacobs dekorationer

Jeg tror aldrig jeg fik skrevet i den oprindelige tråd, så godt du fik den frem i lyset igen.

Det ser da virkelig flot ud! Symmetrisk og mange blade. Godt gået! Lad den endelig ligge.

Og så vil jeg da klappe dig på skulderen for selv at sige at der var for mange/store bobler. Det kan man jo ikke se på videoen. Og det kræver jo mere end almindelig ydmyghed og passion at erkende at skummet kunne være endnu bedre. Det er den rigtige holdning som driver dig mod konstant at blive bedre.
    Klaus Thomsen
    World Barista Champion 2006
    Kig ind på vores Blog her
    The Coffee Collective

Comment

Tak for de pæne ord

Lige præcis latte art er det nok det eneste område som jeg ikke har den store ydmyge respekt for :blush:

Det latte art har kunne gøre for mig, er nok reduceret til mikroskummet (som er den bedste/eneste måde at tilberede mælken på IMHO). Man kommer dog heller ikke uden om latte arts værdi som \'isbryder\'. Latte art har evnen til at få alt og alle i tale.

Men udover det så mener jeg at latte art er et fokus-røvende sidespor for mange espresso-entusiaster. Jeg har svært ved at finde en grinmasse der kan passe når jeg på nettet støder på nybagte GS/3-ejere der panisk prøver at fremstille latte art for at kunne retfærdiggøre deres store investering overfor familie og venner :silly:

Mit største problem med latte art er dog at jeg synes det er synd for drikken. Jeg kan bedst lide mine cappuccini tilberedt med mælk der ikke er løftet helt nok til latte art og skænket så cremaen bliver \'rullet ind i\'/\'blandet op med\' mælken. På den måde overdøves sanserne ikke af aromaen fra cremaen og resten af drikken smager af noget.

Tiltrods for de nævnte forbehold, havde jeg lige forberedt mig på en seriøs omgang \'nu skal det læres\', men så dukkede der en rister op (og så må latte art pænt vente et par år til).

Vi skal da lige have et \'kunstværk\' med. Sidste weekend begyndte en nyt split-skuds regime (for at øve mig i latte art) og jeg blev med ét bumbet tilbage til stenalderen. Bare det at få mælken god nok til at overleve omhældningen i to kander hmy:

Her er det bedste (mest ens) sæt fra søndags :blush:

Comment

Når jeg er så hård ved mig selv, når det kommer til latte art, er det måske fordi jeg sammenligner mine frembringelser med min \'klassekammerat\' Perrys Karavas\' (en græker fra CG der lærte at skumme mælk ca. samtidig med mig).

Han er altså rimelig hård (til det med latte art):

Perrys Karavas\' photos:

Perrys Karavas\' videos:
        Share your videos with friends, family, and the world

Perrys Karavas\' on CoffeeGeek:

Her er det sæt jeg lige har sat til livs (havde ellers droppet dobbelt-kop princippet igen, men der var ikke andre varme kopper tilbage):

Comment

Et meget nydeligt sæt må man sige
          Fortid
          La Marzocco GS3
          Casadio Macinadosatore Istantaneo
          Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
          Reg Barber 58mm Anodized/Stål
          Pullman/Synesso ridgeless
          Bumper TS
          Motta Knockbox
          Nutid
          Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
          French Press-Bodum 4 cup

Comment

Morn\'

- en mild start på dagen

Comment

Jacob wrote:

Han er altså rimelig hård (til det med latte art):

Perrys Karavas\' photos:
              http://www.flickr.com/photos/perryskaravas/
              Rimelig hård!?! Damn har er mega sej til det latteart - jeg har da aldrig set noget lignende!
              Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

Hej Jakob. Kunne du ikke blive fristet til en privat lektion i det her famøse lirens.

Espresso Dalle

La Cimbali M30 Dosatron år 1996
                Bestmax filter 3/8\\\" medium
                La Fiorenzato M80 kaffekværn
                Pimpet Iroast2
                Gaggia Classic, Brass
                58 mm Tamper, egen fab.

Comment

Det er jeg desværre slet ikke dygtig (og især konsistent) nok til

Udfordringen er at det er hænderne der skal trænes op - og det kræver gentagelser!

\'To ens\' er faktisk en meget god øvelse! Men det var egentlig bare for at fordoble antallet af ophældninger, at jeg prøvede at gå af split-skuds vejen. Samtidig ville jeg så blive bedre (dobbelt så god) til at kapere større selvskaber (75-80% af mine venner foretrækker noget med mælk). Problemet er bare at jeg synes at der er for meget mælk i 2x150ml kopper til at gøre det sådan i det daglige. Det kunne være jeg skulle få testet mit triple-filter.

Vi burde lave nogle flere jam\'s hvor vi kunne dele ud af hver vores små \'observationer\'. Personlig ville jeg dog foretrække at gå i gang med noget cupping og en god omgang riste-jam :evil:

Comment

Vi skal da lige have et sæt mere

Comment

Jah synes du har lidt tendenser til bare og slynge dem ud af ærmet , flot
                      Fortid
                      La Marzocco GS3
                      Casadio Macinadosatore Istantaneo
                      Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
                      Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                      Pullman/Synesso ridgeless
                      Bumper TS
                      Motta Knockbox
                      Nutid
                      Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                      French Press-Bodum 4 cup

Comment

For fremtiden vil jeg sætte et spejl op når der skal tages billeder af dobbelt ophældninger. På den måde kan jeg vælge den bedste og få to helt ens :lol:

Comment

Det går ikke for godt med de store, løse, høje kunstværker :blush:

Comment

Er lidt mere steady når det kommer til de mere tætte

Comment

Det spiller meget godt for dig, Jacob. dejligt du holder gang i tråden. Jeg må også hellere begynde at bidrage. Måske skulle man prøve fremover at beslutte INDEN man hælder op, om man vil tage et billede og lægge på eller ej. Så tager man sig nok sammen, for ikke at blive tvunget til at vise noget langt under niveau
                              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                              Baratza Forté
                              Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎