Opslag

Collapse
No announcement yet.

Helt ny her

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Helt ny her

Hej.
    Ja, her kommer en hel nybegynder.

Har i gave fået en Rancilio silvia og rocky..

Er ved at have styr på kværnen.. men men men..

det går ikke så godt med at lave kaffe haha..

enten er det kold eller så er det øhhh ikke så godt.

øver og øver..

Jeg har læst en del herinde, og det bliver bedre

Spørgsmål.. hvordan undgår jeg at lave lunken kaffe?

hvordan laver man den (bedste) espresso, latte og alm kaffe? - min kæreste driller og jeg vil gerne kunne servere noget godt for ham

på forhånd tak...

Re:Helt ny her

Hvis du får lunken kaffe er det fordi du ikke lader maskinen varme ordentligt igennem før du laver kaffen. De fleste espressomaskiner skal minimum stå 30 minutter tændt (med portalfilteret i, så det også bliver varmet igennem) før de er klar. Jeg er ikke Silvia ekspert, men ved at den har lidt \"særheder\" som man lige skal lære at kende, men så kan den tilgengæld også blive rigtig god. Der er masser af Silvia folk herinde så andre kan helt sikkert komme med en basic guide til god espresso på Silviaen.

Og velkommen herinde forresten!

Edit:

Har du en ordentlig tamper til at tampe kaffen med? Der hører altid en med i plastik, men det er noget af det første man bør udskifte hvis man vil have et godt resultat. En god tamper kan fås for 2-300 kr.

Det sværeste (synes jeg) er at lære at steame mælken helt rigtigt så den bliver luftig og lækker (brug altid sødmælk forresten, eller evt. CafeMælk). Her er en ret omfattende guide til mælke steaming: http://coffeegeek.com/guides/frothingguide
    Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Jeg har kun haft den tændt længe, men ikke med det filter i. Prøver jeg nu

Jeg fik en ekstra tamper med, en 58 mm i rustfrit stål.

tak for svar jeg er slet ikke nået til det med mælken endnu - tager det stille og roligt.

Comment

Hej Blackcatz og velkommen til..

Du kan helt sikkert lære en del af at se Hobzon\'s video her.

Og ellers ja, så er der mange Silvia ejere her i forum, så bare kom med spørgsmål, eller søg i forum :-)

Hjalle
        Miss Silvia m. Manometer & PID
        Rocky SD
        Xpressivo Barista stamper
        Behmor 1600

Comment

blackcatz wrote:
          Jeg har kun haft den tændt længe, men ikke med det filter i. Prøver jeg nu
          Super, det skal nok hjælpe en del. Når vandet bliver presset igennem filteret er det vigtigt at det er varmet ordentligt igennem, ellers vil temperaturen dale og espressoen smager ikke nær så godt så.
          Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Husk også, at det er en god idé at forvarme kopperne. Espressokopper har en ret stor masse i forhold til den smule kaffe der hældes i...
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Udover Hobzons video, så er CoffeeGeeks også god: http://www.youtube.com/watch?v=QhxvDusY3jk

Den har lært mig meget.

Ang. varme, så har jeg efterhånden min Silvia stående tændt i dagevis, så den er godt varm, når jeg bruger den.

Ang. steaming, så køb en 0,35 l kande. Den synes jeg er enormt nem at steame i.
              Mvh Morten

--------------------
              Lelit Bianca
              Mazzer Major Electronic
              Mahlkönig Vario
              Hario V60
              Hario 3 kops Siphon
              Hario Skerton

Comment

Gunde wrote:
                Udover Hobzons video, så er CoffeeGeeks også god: http://www.youtube.com/watch?v=QhxvDusY3jk

Den har lært mig meget.

Ang. varme, så har jeg efterhånden min Silvia stående tændt i dagevis, så den er godt varm, når jeg bruger den.
                I dagevis??!! Mener du 24 timer i døgnet? :blink:
                Elektra Microcasa a Leva
                Demoka-Minimoka kværn
                RB 49mm short ball i træ/stål
                MokaMaster fra VEV-Vicano ita.
                Don Pedro-vaacum kaffebrygger (Bodum
                )

Comment

JkMa wrote:
                  [/quote]I dagevis??!! Mener du 24 timer i døgnet? :blink:[/quote]

Ikke konstant. F.eks er den slukket nu, fordi jeg ved at jeg ikke kommer til at bruge den i aften, men jeg tænder den nok igen inden jeg går i seng, så den er klar til i morgen. Den er dog nok tændt fra torsdag aften til tirsdag morgen, og så har den pauser tirsdag dag og torsdag dag.

Jeg har også en del kopper stående ovenpå med et viskestykke over. Det tager lang tid før de bliver ordentlig varme, og jeg foretrækker at varme dem på den måde, frem for at hælde kogende vand i. - De bliver mere gennemvarme af at stå ovenpå maskinen synes jeg.
                  Mvh Morten

--------------------
                  Lelit Bianca
                  Mazzer Major Electronic
                  Mahlkönig Vario
                  Hario V60
                  Hario 3 kops Siphon
                  Hario Skerton

Comment

Gunde wrote:
                    JkMa wrote:
                    I dagevis??!! Mener du 24 timer i døgnet? :blink:[/quote]

Ikke konstant. F.eks er den slukket nu, fordi jeg ved at jeg ikke kommer til at bruge den i aften, men jeg tænder den nok igen inden jeg går i seng, så den er klar til i morgen. Den er dog nok tændt fra torsdag aften til tirsdag morgen, og så har den pauser tirsdag dag og torsdag dag.

Jeg har også en del kopper stående ovenpå med et viskestykke over. Det tager lang tid før de bliver ordentlig varme, og jeg foretrækker at varme dem på den måde, frem for at hælde kogende vand i. - De bliver mere gennemvarme af at stå ovenpå maskinen synes jeg.[/quote]

ok på den måde, nu kender jeg ikke så meget til en Silvia, fra kold til ordentlig opvarmet, hvor lang tid er den om det, altså hvis man ikke tænder den flere timer i forvejen? Og er der ikke chance for den brænder det vand den har i kedelen af?? Med chance for at brænde maskinen af?
                    Elektra Microcasa a Leva
                    Demoka-Minimoka kværn
                    )

Comment

blackcatz wrote:
                      - min kæreste driller og jeg vil gerne kunne servere noget godt for ham
                      Det skal du ikke finde dig i! Når du har fået taget på det, serverer du ham bare én god kop. Og så beder du ham lave sin egen kaffe næste gang. Så griner han nok ikke mere
                      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                      Baratza Forté
                      Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

JKMA,

selvom den er tændt i dagevis, bliver den jo brugt. Det er ikke sådan, at den bare står og koger i flere dage uden af blive brugt. Når det er sagt, så har jeg aldrig hørt at det skulle være et problem. Jeg fylder som regel altid vandtanken op når jeg har brugt den, men synes ikke det virker som om, at den bruger så meget vand når den bare står tændt. - Jeg kan prøve at holde øje.

Jeg vil tro at den skal stå en god halv time, i hver fald, før den er tilstrækkelig varm. Og så skal den også lige lave et dårligt opvarmingsshot.
                        Mvh Morten

--------------------
                        Lelit Bianca
                        Mazzer Major Electronic
                        Mahlkönig Vario
                        Hario V60
                        Hario 3 kops Siphon
                        Hario Skerton

Comment

Gunde wrote:
                          JKMA,

selvom den er tændt i dagevis, bliver den jo brugt. Det er ikke sådan, at den bare står og koger i flere dage uden af blive brugt. Når det er sagt, så har jeg aldrig hørt at det skulle være et problem. Jeg fylder som regel altid vandtanken op når jeg har brugt den, men synes ikke det virker som om, at den bruger så meget vand når den bare står tændt. - Jeg kan prøve at holde øje.

Jeg vil tro at den skal stå en god halv time, i hver fald, før den er tilstrækkelig varm. Og så skal den også lige lave et dårligt opvarmingsshot.
                          Jeg er helt med på hvad du mener med at tænde den i go tid osv.
                          Som sagt kender jeg ikke Silvian´s opbygning, men jeg går ud fra at når du har den tændt er der pumpet vand op i varmelegmet/kedlen. Den vil vel så stå og opretholde en temp. ved at tænde og slukke varmelegmet. Da kedlen vel kun indeholder en vis mængde vand, vil den mængde ved lang tids opvarmning, og uden forbrug/nypumpet vand, vel stille og rolig dampe af, med chance for at varmelegmet brænder af?!?!?!(der er jo selvfølgelig nok en sikring som slår varmelegmet fra ved for høj temp.) Er jeg helt galt på den her hehe?? :unsure:
                          Elektra Microcasa a Leva
                          Demoka-Minimoka kværn
                          )

Comment

Nej, i teorien har du ret. Silviaen pumper ikke automatisk vand ind fra tanken, det sker kun når man manuelt aktiverer pumpen (i modsætning til Oscaren, så vidt jeg husker?). Jeg har dog aldrig hørt om nogen for hvem det var et problem at have den stående tændt. Det må vel i så fald være fordi kedlen er et lukket så tæt at der ingen fordampning sker?
                            Mvh. Anders

Comment

Skurken wrote:
                              Nej, i teorien har du ret. Silviaen pumper ikke automatisk vand ind fra tanken, det sker kun når man manuelt aktiverer pumpen (i modsætning til Oscaren, så vidt jeg husker?). Jeg har dog aldrig hørt om nogen for hvem det var et problem at have den stående tændt. Det må vel i så fald være fordi kedlen er et lukket så tæt at der ingen fordampning sker?
                              Yep, Oscar pumper vand ind en gang imellem.

Så længe han bruger maskinen med jævne mellemrum burde der ikke være noget i vejen for at den står tændt - Andet end at det er hårdt for gummiet...
                              Sort som en panter, sort som slanter
                              Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                              Sort som piloten I en Tie Fighter
                              Sort som pletterne på Pongo
                              Sort som alle andre end Tintin I Congo
                              Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Working...
                              X