Opslag

Collapse
No announcement yet.

Det sku\' være så godt, men...

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Det sku\' være så godt, men...

Hej alle,

Jeg har endnu ikke fået købt mig en kværn (i know!), så jeg lever pt. af formalet espresso. Dog prøver jeg at købe noget ordentligt. Idag tog jeg ned i Sigfreds i Århus og købte en pose bønner. Jeg bad dem om at male dem, så jeg på den måde var sikker på, at det var gjort ordentligt. Deres blanding er en 80% arabica 20% robusto.

MEN, jeg har problemer med for hurtigt gennemløb. Jeg rammer 0.6 dl (som plejer at være min grænse) på ca. 11 sek. Kaffen får en flot crema og smager glimrende, så på en måde er jeg sådant set tilfreds, men burde gennemløbstiden ikke være længere?! Kan det passe, at bønnerne ikke er malet fint nok?

Jeg tamper to gange - et let og et på ca. 20 kg...

Any ideas?

-Ras
    Rancilio Silvia
    Gaggia MDF
    Gaggia Baby Twin
    Xpressivo Barista Tamper
    Bodum Santos kolbebrygger
    Philips Senseo

Reet sku\' være så godt, men...

Hvor lang tid gik der fra købet til kaffen blev brygget? Hvordan har du opbevaret kaffen?

Kværnet kaffe mister sin friskhed meget hurtigt, så det er vigtigt at bruge det i en fart (nemt nok ) og opbevare det i en lufttæt beholder - gerne med en envejs ventil.
    Udstyr
    Rancilio Silvia
    Mahlkönig Vario

Comment

Det tyder rigtigt nok på at det skulle have været kværnet en anelse finere. Det løser sig når du får din kværn:laugh:
      La Marzocco GS/3 AV
      Mahlkönig K30 Vario
      Mahlkönig Vario Home m/stålknive
      La Pavoni Professional
      Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
      BLOG

Comment

Der gik maks. 15 min fra maling til brygning. Jeg tændte maskinen inden jeg gik hjemmefra

Jeg opbevarer kaffen i den pose jeg fik på Sigfreds - lufttæt med en ventil...
        Rancilio Silvia
        Gaggia MDF
        Gaggia Baby Twin
        Xpressivo Barista Tamper
        Philips Senseo

Comment

Ja det lyder godt nok underligt. Jeg fik også kværnet kaffen nede hos Sigfred et par gang før jeg fik min egen kværn, og det gik fint, men hurtigt blev kaffen \"for gammel\". De må have været lidt for hurtige på knappen, for det lyder til du rigtig nok skal bruge kaffen noget finere.

Et sidste skud i blinde ville være, at du fylder kurven (alt) for lidt(?), men hvis du bare er i stand til at lave et jævnt lag ved toppen af kurven efter distribution men før du tamper, så er det heller ikke her dit problem ligger.

Men men men... når du får din egen kværn bliver alting meget bedre
          Udstyr
          Rancilio Silvia
          Mahlkönig Vario

Comment

Bemærkede du hvilket trin de malede på? Så er det jo bare at bede dem prøve et par trin finere næste gang og se om det hjælper. Men du ved det allerede - det bliver aldrig helt godt
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Det blev kværnet på det næst-fineste trin på en stor, lidt ældre kværn (så desværre ikke mærket, men det kunne vist nemt ha\' været en Mahlkönig). Vil gætte på, at der i alt har været 16-18 trin på den...
              Rancilio Silvia
              Gaggia MDF
              Gaggia Baby Twin
              Xpressivo Barista Tamper
              Philips Senseo

Comment

den store lidt ældre kværn er en Mahkönig (jeg mener det er en VTA 6 eller 8 jeg er dog ikke helt sikker :unsure: ), med det er jo ikke ligefrem en kværn beregnet til espresso, med der imod en lavet til at kværne større mænger i poser (primært i butikker).
                Så løsningen er nok, som du allerede godt selv er klar over, at få din engen kværn.
                Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Working...
                X