Opslag

Collapse
No announcement yet.

Bundløst portafilter

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Bundløst portafilter

Hej.

Nu blev jeg træt af at høre om alt den snak vedr. bundløse portafiltre, samt hvad de kan præstere, så jeg købte et...

DAMN!!! Der er jo crema ud over det hele!! :woohoo: , og smagen er som om den er MEGET mere intens. Super duper nammenam.

Jeg ved godt at smagen også er blevet bedre fordi jeg har fået en Gene Café, men det findes der vist mere om i en anden tråd

Så nu er mit/mine spørgsmål:

Hvad med filter, skal man så bruge et 12/14/eller 18g filter, (her tænker jeg ikke på mængden af kaffe der er plads til, men smagen, er der forskel) og hvad betyder det når man siger at et filter er ridgeles??
    Administator på espressobar
    Izzo Alex Duetto
    Toper Cafemino
    Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
    Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Re:Bundløst portafilter

Roed wrote:
    Hej.

Nu blev jeg træt af at høre om alt den snak vedr. bundløse portafiltre, samt hvad de kan præstere, så jeg købte et...

DAMN!!! Der er jo crema ud over det hele!! :woohoo: , og smagen er som om den er MEGET mere intens. Super duper nammenam.
    Vi snakker jo nærmest revolution med bundløs filter! Jeg købte for en lille måneds tid siden, og min kaffe er blevet 100 gange bedre siden!

Så nu er mit/mine spørgsmål:

Hvad med filter, skal man så bruge et 12/14/eller 18g filter, (her tænker jeg ikke på mængden af kaffe der er plads til, men smagen, er der forskel) og hvad betyder det når man siger at et filter er ridgeles??
    Du skal bruge det filter, der passer til mængden af kaffe. Dvs. 12/14g til dobbeltshot. Filtret skal være \"fyldt\" for at få det bedste resultat.

Ridgles er så vidt jeg ved et filter uden rillen. Har læst lidt om et eller andet specielt filter på Coffeegeek som skulle være helt fantastisk...
    Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

Men nærmest umuligt at finde ... øv ..
      Nuova Simonelli Appia 1.GR.
      Mazzer Kony Electronic

Comment

Ja - jeg har også ledt. jeg tror det var på wholelattelover jeg så det på et tidspunkt.

Black coffee rules...

Comment

Søren Wolder wrote:
          Ridgles er så vidt jeg ved et filter uden rillen. Har læst lidt om et eller andet specielt filter på Coffeegeek som skulle være helt fantastisk...
          De kaldes ofte \"La Marzocco ridgeless\" eller \"LM ridgeless\". Så vidt jeg ved, kom LM engang til - ved en fejl - at lave et filter uden rillen i og det blev superpopulært - je ger ikke helt sikker på hvorfor, udover at det selvfølgelig er nemmere at få i og ud af PF. LM laver det ikke selv mere, men andre har videreført ideen. Så prøv at søge på ét af de to navne.
          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Hej..

Jeg har et ridgeless 14 g filter. Tror nu ikke at, det at rillen mangler, i sig selv skulle give en bedre smag..

Men jeg vil sige at da jeg skiftede fra det original filter til min silvia og til det 14 g filter, fik jeg en markant sødere espresso..
            Jeg bruger ikke andet nu.. Men Ridgeless er lidt træls hvis man ønsker at bruge det originale portafilter, da fjerderen skal være rimelig stram for at det ikke bare smutter ud når man banker puck\'en ud..
            Hilsen Johnny

Faema Legend S1
            Faema MD3000 Touch
            Mahlkoenig Vario
            Jura Ena 9 OneTouch

Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

Comment

Ok - lyder spændende.... Kunne da godt tænke mig at prøve det.
              Kommer du egentlig den 16.? Så kunne du jo have det med.

Black coffee rules...

Comment

Hej..

Er stadig lidt i tvivl.. Er lige nogle planer som skal ændres den weekend..

Men jeg regner stærkt med at jeg kan komme..
                Hilsen Johnny

Faema Legend S1
                Faema MD3000 Touch
                Mahlkoenig Vario
                Jura Ena 9 OneTouch

Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

Comment

Har godt nok lidt svært ved at forstå at sådan et bundløst portafilter kan gøre så stor en forskel - Men skal til Shotmaker i morgen tidlig til kaffe, så kan han jo vise mig sandheden om dette
                  Vibiemme Domobar Inox
                  Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Har godt nok lidt svært ved at forstå at sådan et bundløst portafilter kan gøre så stor en forskel - Men skal til Shotmaker i morgen tidlig til kaffe, så kan han jo vise mig sandheden om dette
                    Vibiemme Domobar Inox
                    Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Ehhh .. det gør den for så vidt heller ikke ... tværtom.

Fordelen er at man kan følge med i processen og derved få forbedret sin teknik.

Ulempen er at kaffen skal flyve gennem luften i længre tid (måske teoretisk) og derved afkøles mere end med alm PF som er med til at holde kaffen varm på vej ned i koppen.

Jeg fik selv enormt meget ud af at bruge bundløs men idag bruger jeg kun alm PF, forskellen i smag har jeg ikke kunne finde.
                      Mazzer Kony Electronic

Comment

ChrZacho wrote:

Jeg synes nu også man får mere crema, når man bruger bundløst. Min teori er, at noget af cremaen bliver ødelagt af at løbe igennem spouts\'ne.
                        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                        Baratza Forté
                        Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

MoBak wrote:
                          ChrZacho wrote:

Jeg synes nu også man får mere crema, når man bruger bundløst. Min teori er, at noget af cremaen bliver ødelagt af at løbe igennem spouts\'ne.
                          Bestemt ... men den ødelægges aligevel nede i koppen og spørgsmålet er om smagen egentligt ødelægges ... jeg syntes det ikke
                          Mazzer Kony Electronic

Comment

Hej.

mht bottomless PF kan de købes hos risteriet, kaffemekka og kaffeagenterne (bl.a. i hvert fald).

Risteriet sælger et manufaktur til kr. 425 pt, de andre ligger på ca kr.250 (og det er ikke umiddelbart til at se fabrikatet)

Er der nogle som ved om der er kvalitetsforksel på et sådant, og skal det i så fald købes med 14 eller 21g filter i,?

Hvor ligger forskellen?
                            :S

/nicolai
                            Expobar Brewtus II
                            Macap MC4 stepless
                            Gaggia MDF
                            Heartware Precision
                            Izzo tamper custom made konveks 58,4mm

Comment

Jeg har et af de billige fra kaffeagenterne.dk:

Dette PF er fulstændig magen til de to der fulgte med min Andreja Premium, altså lige bortset fra det store hul i bunden :-) Jeg kender ikke det dyrere PF du nævner, så jeg kan ikke udtale mig om der skulle være en forskel i kvaliteten. Men kan ihvertfald sagtens anbefale det billige, som er blevet brugt dagligt på både "Silvia" og "Andreja".

Med hensyn til valg af filter har jeg erfaret at det kan tage lidt tid at få ordenligt styr på de store tripple filtre. På min Silvia husker jeg at have haft problemer med "channeling" da jeg brugte et 21 grams filter. Idag bruger jeg det dobbeltfilter der fulgte med min "Andreja". Jeg tror det er et 18 grams filter, men for tiden brygger jeg de besdte skud med ca.15 gram kaffe i filteret.

Mvh
                              Kim
                              - La Spaziale S1 Dream
                              - Bestmax S
                              - Ceado E37S
                              - Rancilio Rocky SD
                              - Hottop B

Comment

Working...
                              X