Opslag

Collapse
No announcement yet.

Rocky settings m. Gaggia Classic?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Rocky settings m. Gaggia Classic?

Jeg har i dag fået min Rocky som jeg har købt af Valentin fra Espressobar.dk
    Det virker virkelig som noget rigtig kram -lækkert!
    Men, men, men - Jeg har svært ved at vurdere hvordan jeg skal justere både min tampeteknik og indstillingerne på maskinen korrekt! - Jeg bruger Pure-Blend fra Kaffeagenterne, som blev ristet for 3 dage siden!

Når jeg sætter Rocky på indstilling 8 og tamper normalt kommer der ikke noget kaffe ud overhovedet, og vandet løber tilbage i beholderen.
    Hvis jeg tamper meget let også v. indstilling 8 kommer der kaffe ud, men en lidt sur omgang!

Jeg har også prøvet v. indsilling omkring 10, hvilket heller ikke var helt tilfredsstillende...

Mit spørgsmål er om nogen af jer har nogen ideer jeg skal prøve - evt. nogen som også har en Gaggia?

På forhånd mange tak!

VH. Bjarke
    Silvia & Rocky
    Motta 58 mm. Tamper

Re:Rocky settings m. Gaggia Classic?

Hej Bjarke !
    Hvis du hver gang du brygger en kop espresso ændrer en masse ting, kommer der til at gå lang tid tid før du rammer den rigtige kværn indstilling.
    Stamp med det samme tryk (ca 20kg) hver gang, distribuer kaffen i portafiltret på samme måde hver gang. Så er det kun at finde den rigtige indstilling på kværnen !
    Jeg har en Cipelletti og min kværn står på 13 til 15, alt efter bønnen og hvor lang tid bønnen har hvilet.
    Gennemløbstiden skal være ca 25-30 sekunder, så jeg kan anbefale at du bruger et stopur.
    Og husk at det er smagen, det handler om:P

vh filip
    Mazzer Mini Electronic A
    TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
    Gene Café kafferister
    Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
    Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Comment

Hej Bjarke,

Jeg har ldit samme problem! Sidste kaffe jeg havde var fra Sigfrids og er nu på en fra Kaffeagentene. Og der er stor forskel og specielt i hvordan de skal kværnes. Så jeg tror du skal tilbage til at eksperimentere med kværnen og lade det andet være uændret.

kh, Lars
      Lars Winther
      Rancilio Silvia
      Rancilio Rocky SD
      Bumper 58 mm

Can´t seem to be a good example - must remain a horrible warning instead.

Comment

Jeg oplever ofte meget oftere channeling (og hurtigere gennemløbstid) med kaffe der er meget frisk ristet. Så hvis din kaffe kun er 3 dage gammel kan det også ændre sig meget over de næste 8-10 dage.
        Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Så hvis din kaffe kun er 3 dage gammel kan det også ændre sig meget over de næste 8-10 dage.
          det er også det jeg mener - jo ældre kaffebønner, jo finere kværnindstilling. Men IKKE i stil med at nyristede bønner skal kværnes på indstilling 15, og 5 dage senere skal bønnerne kværnes på indstilling 10. Det er for stort et spring.
          Når jeg tager hul på en pose friskristede bønner kværner jeg oftest på indstilling 15. Og 5-6 dage senere er jeg måske på indstilling 13.

Har dog lige opdaget at der sidder bønnerester i mit portafilter- i sien :angry: Er det noget I andre kender til ? Eller er det en opgave Novadan kan klare ? Har nemlig ikke prøvet Novadan, og kalkfjerner kunne (naturligvis) ikke fjerne bønneresterne.Så jeg måtte bruge en nål :huh:
          filip
          Mazzer Mini Electronic A
          TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
          Gene Café kafferister
          Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
          Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Comment

Bruger altid en børste til lige at rense filteret mellem hver skud, netop for at undgå det
            Henrik Palshøj

Comment

Working...
            X