Opslag

Collapse
No announcement yet.

Spørgsmål vedr. reperation af maskine.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Spørgsmål vedr. reperation af maskine.

Hej - første gangs poster, men har læst i lang tid!

Det er desværre sket det at min espresso maskine er gået i stykker!

Talen er om en Francis Francis X1.

Det er en maskine jeg har haft med hjem til DK for 3 år siden ca. (Så intet dansk garanti e.l.)

Og forleden dag da jeg skule steame noget mælk lagde jeg mærke til at der ikke blev opbygget noget tryk og at vand sivede ud af bunden af den! :O

Siges skal at den er blevet afkalket jævnligt.

Spørgsmålet er om nogen kender et sted hvor man kan sende den til reperation?
    Jeg vil meget gerne have den op at køre igen - men vil det mon betale sig at fð den repereret? Når man ser hvor billige en Rancilio Silvia er blevet..

Jeg er meget glad for min Francis og håber at bringe den tilbage fra de døde snart! :dry:

Re:Spørgsmål vedr. reperation af maskine.

Hej Sølvi,

Velkommen til EspressoBar

Trist at høre om din maskine. Mit bedste bud vil være at ringe og høre hos KaffeMekka. Jeg mener at have hørt, at nogle af de maskiner han forhandler, har samme indmad som Francis maskiner. Så måske har han nogle reservedele der passer.

Man kan jo selvfølgelig også tage dem med ind til Inspiration, Magasin eller hvem der ellers forhandler Francis maskiner, men det er nok hverken den hurtigste eller billigste løsning.

Håber du finder en løsning. Ellers må det være tid til en opgradering
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Det mest horrible med FrancisFrancis er, at producenten kræver, at ALLE reparationer foregår hos Scandia Service. Man kan ikke købe reservedele hos netbutikkerne. En del af indmaden i FrancisFranics maskinerne er ikke kompatibel med øvrige standard-dele, som de fleste andre gode espressomaskiner kører med. Derfor kan det være meget vanskeligt for f.eks. kaffe-mekka at reparere en FrancisFrancis - de må ganske enkelt ikke forhandle reservedele eller udføre reparationer.

Jeg har netop kørt en email-korrespondance med den danske importør og fået dette bekræftet.
      Kan det virkeligt være lovligt? Det kræver formentligt ingen specialfærdigheder eller -værktøj at reparare en FrancisFrancis.
      Mon det er noget forbrugerklagenævnet vil se på?

Vh
      Rocket Appartamento
      Mahlkönig Vario v2
      Gene Café

Comment

JensH wrote:
        de må ganske enkelt ikke forhandle reservedele eller udføre reparationer

Vh
        De kan vel ikke forhindre nogen i at lave reperationer, men selvfølgelig kan det være svært, hvis ikke delene kan skaffes. Men som sagt synes jeg engang Niels fortalte at en af hans maskiner havde samme indhold. Men måske tager jeg fejl.

La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter

Comment

Jeg har undersøgt lovginingen en smule, da det jo er enormt urimeligt, at man køber et (dyrt) produkt og bagefter er tvunget til at lade skidtet reparere/vedligeholde hos en af producenten angivet butik. Det bliver 100% sikkert både dyrere og mere besværligt på den måde.

Desværre ser det ud til, at det kan blive svært at lave om på. Dog skulle man synes, at forhandlerne (magasin, inspiration m.fl) skulle kunne skaffe reservedele hjem, hvorefter man kan tage delen og maskinen med til f.eks kaffemekka.
          Et eller andet siger mig dog, at Magasin m.fl ikke/vil kan skaffe den slags. Det må lige undersøges.

Vh

:blink:

Fra konkurrencelovgivningen:

Som udgangspunkt må en virksomhed selv bestemme, hvem virksomheden ønsker at handle med og levere til.
          Hvis en virksomhed er dominerende på markedet, kan det udgøre et misbrug af den dominerende stilling, hvis virksomheden – uden saglig grund – enten nægter at levere eller standser sine leverancer til en anden virksomhed.
          Dette vil f.eks. kunne være tilfældet, hvis køberen er afhængig af den vare, som den dominerende virksomhed sælger, og leveringsnægtelsen derfor kan føre til, at køberen udelukkes fra markedet eller svækkes væsentligt. Det vil også være tilfældet, hvis den dominerende virksomhed uden saglig grund standser leverancerne til en eksisterende samhandelspartner.
          Det samme kan være tilfældet, hvis den dominerende virksomhed kun vil levere på betingelser, der er så urimelige, at det svarer til at nægte levering.
          Rocket Appartamento
          Mahlkönig Vario v2
          Gene Café

Comment

Jeg tyvstjæler lige tråden.

Humøret er helt i bund her i det nordlige Aarhus. Silvia er helt kold, formentlig fordi jeg lod knappen til steam stå for længe igår, da jeg glemte den efter jeg havde lavet mælk til aftenskaffen. Jeg går ud fra garantien ikke kan dække, da det er selvforskyldt, men hvordan er muligheden for at få sådan noget lavet? Kan det lade sig gøre? Er det dyrt? Er der som nævnt her i tråden krav til hvor maskinen skal repareres?

Udstyr
            Rancilio Silvia
            Mahlkönig Vario

Comment

rsbrix wrote:

Humøret er helt i bund her i det nordlige Aarhus. Silvia er helt kold, formentlig fordi jeg lod knappen til steam stå for længe igår, da jeg glemte den efter jeg havde lavet mælk til aftenskaffen. Jeg går ud fra garantien ikke kan dække, da det er selvforskyldt, men hvordan er muligheden for at få sådan noget lavet? Kan det lade sig gøre? Er det dyrt? Er der som nævnt her i tråden krav til hvor maskinen skal repareres?

Se det er da i hvert fald ét af de områder, hvor silvias styrker kommer ind i billedet. Du kunne sikkert selv finde dele og fikse det, og kunne sikkert finde en udførlig guide på nettet. Men da du skriver du bor i det nordlige Århus, kan du også smide den ind til KaffeAgenterne - det må være lige i nærheden af dig.

La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter

Comment

Det er ikke unormalt at fabrikanterne har autoriserede værksteder som i de fleste tilfælde er de eneste som kan servicere produkterne.

Sådan er det også i den fotografiske verden hvor jeg bruger min dagligdag.

Det er meget dyrt at ligge med reservedelslager til alle de produkter en fabrikant fremstiller, derfor er reservedele oftest meget dyre.

Der er muligt at få fat i uoriginale reservedele til mange enheder, fx er den gode Silvia jo solgt uhyggeligt mange eksemplarer, og da brugerne af Silvia og andre ligende maskiner oftest er villige til at skrue lidt selv, findes der naturligvis også flere tilgængelige reservedele og reservedele producenter til disse maskiner.

Jeg kender ikke FF maskinerne, men jeg tror ikke at den \"normale\" bruger af en sådan maskine er typen der er så nørdet at man selv skiller maskinen ad.

Det er på ingen måde hensigten af nedgøre FF maskinerne eller at sige at importørens måde at gøre det på er den rigtige.

Det er udelukkende min måde at se sagen på. Korriger mig gerne hvis I er af en anden opfattelse.
                Administator på espressobar
                Izzo Alex Duetto
                Toper Cafemino
                Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Det er næsten min nabo, så jeg har da også allerede skrevet en mail til Thomas. Jeg måtte dog lige beklage min nød herinde. Godt at høre, at det kan lade sig gøre. Har du noget billede af hvad det koster? Jeg kunne ikke lige finde et varmelegeme under reservedele på agenternes hjemmeside
                  Udstyr
                  Rancilio Silvia
                  Mahlkönig Vario

Comment

rsbrix wrote:

Der sidder en termosikring i Silviaen, det er sikkert den der er aktiveret. Den er så vidt jeg husker rød, og kan ses når toppen pilles af.

Den kære Thomas fra Kaffeagenterne har i en anden tråd vist hvor den sidder, men jeg kan ikke lige finde den ( eller rettere jeg gad ikke lede :-) )
                    Izzo Alex Duetto
                    Toper Cafemino

Comment

Roed wrote:
                      Den kære Thomas fra Kaffeagenterne har i en anden tråd vist hvor den sidder, men jeg kan ikke lige finde den ( eller rettere jeg gad ikke lede :-) )
                      Det er da rigtigt. Den omtalte tråd er her

La Marzocco GS/3
                      Baratza Forté
                      Bestmax filter

Comment

Det er godt at vi har \"tråd huskeren\" MoBak til at assistere :laugh:

Men knappen var rød, så det kunne jeg da huske... :silly:
                        Izzo Alex Duetto
                        Toper Cafemino

Comment

Jeg fandt også tråden og har været igang med at rode med det. Umiddelbart tror jeg det virker, med jeg har næsten lige tændt.

Tusind tak for hjælpen. Aftenen startede i gråd, og jeg tror den slutter i glæde OG MASSER AF KAFFE
                          Udstyr
                          Rancilio Silvia
                          Mahlkönig Vario

Comment

rsbrix wrote:
                            Tusind tak for hjælpen. Aftenen startede i gråd...
                            ...men EspressoBar har altid en hjælpende tråd!

La Marzocco GS/3
                            Baratza Forté
                            Bestmax filter

Comment

rsbrix wrote:
                              Jeg fandt også tråden og har været igang med at rode med det. Umiddelbart tror jeg det virker, med jeg har næsten lige tændt.

Tusind tak for hjælpen. Aftenen startede i gråd, og jeg tror den slutter i glæde OG MASSER AF KAFFE
                              Du kan altid give en kop som tak ;-)
                              Izzo Alex Duetto
                              Toper Cafemino

Comment

Working...
                              X