Opslag

Collapse
No announcement yet.

Francis Francis X1, tryk mangel evt.?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Francis Francis X1, tryk mangel evt.?

Hej EspressoBar.

Jeg er en forholdvis ny kaffeelsker, og endnu nyere hjemmebarista. Jeg invisterede i sådan én Francis Francis X1 i sommerferien, og lidt illy kaffe sammen med. Dårlig kvalitet, mangel på viden, I know, og så videre. Sådan har det sådan set kørt lige siden. Jeg har intet ekstra udstyr, foruden et håndtag til rigtig kaffe og en skummekande. Jeg har læst en del her på sitet, i håb om at på et tidspunkt ramme den rigtige mængde af alt inkl. held, og fremstille den perfekte cappucino. Det er langt fra lykkedes, og som regel er det udrikkeligt det jeg får fremstillet. Men i lørdags var jeg forbi Baresso i Aalborg, og beslutter mig for at købe en pose bønner, og får dem til at kværne dem, da jeg ikke har en kværn, endnu. Jeg kommer hjem. Hælder 14 g op, trykker med 15 kg, og maskingen brummer som den plejer. Så går der cirka 15 sekunder, og så bliver den fuldstændig lydløs. Det tager mig cirka 2-3 min at bygge 80 ml espresso, hvilket er en del mere end de 22-30 sekunder det i realiteten skulle tage. Men hvad kan der være galt? Jeg kan ikke forstå at en professionel barista kan kvæne kaffen så forkert? Men på den anden side, kan jeg heller ikke forstå at min maskine ikke kan genere nok tryk til at lave kaffen? Hvad er der galt? I øvrigt, når jeg smider den brugte kaffe ud er det blevet en hårdkogt klump der kan knækkes fra hinanden..

På forhånd tak.

Re:Francis Francis X1, tryk mangel evt.?

lyder lidt som den samme oplevelse jeg har haft med min Krups. Kaffen var malet alt for fint. Og vandet kom ud gennem pakningen mellem bryghoved og portafilter i mit tilfælde. Så mit bud er at kaffen er lidt for fint malet til din Francis. Har du evt noget Illy tilbage ? så du kunne prøve med det og se om den brygger som i \"gamle dage\" ?

eller måske prøve at tampe med lidt mindre tryk.
    Sage espressomaskine BES920UK
    Nuova Simonelli Oscar
    Mahlkönig Vario
    Xpressivo Stamper
    Gene Cafe
    Bodum Antigua kværn

Comment

Ja, jeg har netop prøvet med Illy, og der virkede fint. Så. Det er måske selve kaffen der er brygget for fint. Men at den er for fin til min maskine, det betyder ikke at den er for fin til Baressos maskiner?

Comment

Hej shandersen,

Jeg kender dit problem. Jeg har ½ års erfaring med en X1 og har været igennem præcis det samme, du beskriver. Dårlig Illy-kaffe (uden crema). Den klassiske pumpelyd efterfulgt af lydløshed og lang bryggetid! Jeg var også bekymret for pumpekraften. Fat mod!

Løsningen for mig var 2 ting -

1: Stampningen var for hård - find det korrekte tryk ved at prøve dig frem med den kaffe, du har. Puck\'en skal efter bryg være fast og skal kunne knock\'es ud i store stykker, evt et helt stort stykke. Er kaffen løs, stamper du bare lidt hårdere næste gang. Gennemløbstiden er 20-30 sek.

2: Kaffen var for dårlig. Illy\'s medfølgende kaffe smager dårligt og giver ingen crema (hverken pod eller løs). Jeg bruger nu Super Crema fra KaffeMekka.dk og den giver en perfekt gennemløbstid og god crema med en solid stampning (15kg+). Desuden smager kaffen enormt godt! Super Crema er også bedre mht smag og crema, end den Baresso-kaffe, jeg har prøvet (læs: Nyristet kaffe er det eneste, der du\'r).

Desuden har jeg fået en billig kaffekværn i gave (OBH Kaffekværn: Type 2394). Jeg var yderst skeptisk, da jeg læser her på siden, at en kværn ikke KAN koste under 1000kr+. Maskinen til 300,- lever dog til fulde op til mine krav, så jeg kan anbefale, at du starter med denne billige model med trinvis indstilling. Nyristet og nykværnet kaffe er et must for en god kop espresso. Køb ALDRIG igen bønner, der er mere end 1 måned gamle (helst helt nyristede selvfølgelig).

Held og Lykke!

Vh

B)
        Rocket Appartamento
        Mahlkönig Vario v2
        Gene Café

Comment

plyngby wrote:
          eller måske prøve at tampe med lidt mindre tryk.
          Ja, prøv at tampe lidt lettere, og brug evt et par gram kaffe mindre, for at kompensere for, hvad der sikkert er en lidt for fin formaling. Man kan nu ikke bebrejde baristaen, da forskelligt udstyr kræver meget forskellig formaling, og man skal derfor være temmelig heldig, hvis man køber formalet kaffe, og det er lige i sweet spot.

I morgen, når bønnerne har en dag på bagen som formalet kaffe, kan det være det passer bedre - men så er kaffen nok også allerede ved at være gammel.

Det bedste råd må være, at du skal have investeret i en kværn så hurtigt som muligt.

Og så i øvrigt velkommen på EspressoBar
          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Tak for svarene.

Men ja, det anede mig. Men vil det sige at min Francis X1 faktisk er udmærket? Og jeg kan brygge mig en særdeles udmærket kaffe, hvis bare jeg køber mig en kværn, og noget frisk ristet kaffe?

I øvrigt, jeg skal vel så vidt muligt bestræbe mig på at trykke med cirka 15 kg hver gang, nå 22-30 sekunders gennemløbstid, hvorfor finheden af det kværnet kaffe vil være den eneste rigtige faktor at ændre?

Comment

shandersen wrote:
              I øvrigt, jeg skal vel så vidt muligt bestræbe mig på at trykke med cirka 15 kg hver gang, nå 22-30 sekunders gennemløbstid, hvorfor finheden af det kværnet kaffe vil være den eneste rigtige faktor at ændre?
              Lige præcis. Det er den rigtige måde at gøre det på, når du har fået dig en kværn.

Og jeg er overbevist om, at du med en kværn, god kaffe og lidt øvelse, kan lave en kaffe, der er bedre end på de fleste caféer
              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Og jeg er overbevist om, at du med en kværn, god kaffe og lidt øvelse, kan lave en kaffe, der er bedre end på de fleste caféer
                Helt enig - en fantastisk oplevelse at blive lidt småskuffet over en Cortado fra Altura, når man kan lave den bedre hjemme i køkkenet! :laugh:
                Rocket Appartamento
                Mahlkönig Vario v2
                Gene Café

Comment

Working...
                X