Opslag

Collapse
No announcement yet.

Tæt på og ikke af lige vel

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Tæt på og ikke af lige vel

Jeg har prøvet lidt frem, jeg bruger 14 g´s filter 20 g kaffe og min gennemløbstid ligger på ca 18. Syntes det er meget kaffe jeg bruger på en kort gennemløbs tid, jeg drikke hovedesagligt latte. hvad kan der være galt. For meget kaffe eller hva, for fint malet?
    Eureka Mignon

Re:Tæt på og ikke af lige vel

Det lyder tværtimod som om du ikke kværner fint nok. Hvor frisk er din kaffe? Er du stadig på Kaffemekkas? Det kan evt også været fordi du ikke får distribueret kaffen godt nok, så vandet har for nemt ved at finde \"huller\" det kan løbe hurtigt igennem.
    Udstyr
    Rancilio Silvia
    Mahlkönig Vario

Comment

nej, jeg har anskaffet mig en ny kaffe. Du mener der kan være små luftlommer efter stampnig.
      Eureka Mignon

Comment

Men den nye kaffe er stadig frisk? Hvis ja, så tror jeg du skal starte med at kværne finere.

Det er vigtigt, at du får fordelt kaffen så jævnt som muligt i hele portefilteret før du tamper for at undgå channelling, som det hedder når vandet finder \"huller\". Reelt er det jo ikke huller, men blot områder hvor kaffen ikke er pakket så tæt.

For lige at undgår misforståelser, så når du skriver, at din gennemløbstid er 18 sekunder, så forstod jeg det sådan, at du får ca60ml kaffe på 18 sekunder. Er det korrekt?
        Udstyr
        Rancilio Silvia
        Mahlkönig Vario

Comment

Det er rigtig forstået det er de 60 ml som løber igennem på ca 18 sek.og den nye kaffe er stadig frisk, er fra idag. ang.de 20 g. kan de godt gå, eller er der ikke rigtig nogen regel for det, synte bare at de 14-17 g. ser ud af meget lidt i filteret.
          Eureka Mignon

Comment

hmm hvis din kaffe er fin nok til at få plads til hele 20 g så tror jeg du tamper meget let... jeg bruger ca 17 gram hvor der bliver \"strøget\" 1-2 g af ved distribuering og så er den fyldt til randen (inden tamp)

jeg prøver at tampe ens fra gang til gang og bruge samme mængde kaffe så hvis du \"trykker til\" må du jo prøve at kværne finere. Har du en god kværn?

Håber det giver mening. Gik lidt stærkt da jeg er på vej ud for at kaste nogle tunge kugler ind i nogle store kegler

Comment

ups ser lige hvilken lækker kværn du har. den må gå under betegnelsen god! vil gerne selv ha en :-)

Comment

Jeg tror, at det med mængden af kaffe i filteret er lidt religiøst, så det kommer nok an på hvem du spørger. Uanset hvad, så bør en overdosering kun give dig en længere gennemløbstid. Jeg tror umiddelbart det er en finere formalingsgrad der er løsningen på dit problem.
                Udstyr
                Rancilio Silvia
                Mahlkönig Vario

Comment

jesper84 wrote:
                  Det er rigtig forstået det er de 60 ml som løber igennem på ca 18 sek.og den nye kaffe er stadig frisk, er fra idag.
                  Når du siger kaffen er fra i dag, er det så ristetdatoen du mener? Det er nemlig den der er afgørende. Hvad er det før en kaffe?
                  Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Jeg havde en lidt sjov oplevelde med dette. jeg var nede i en kaffe butik i århus. Jeg spurgte om de havde frisk ristede kaffe til espresso, og svaret var ja. Jeg tænkte super. hun tog posen med ned bag disken, kom den i maskinen, og vupti den er så frisk ristet. Det viste sig så at det hun mente var frisk ristet, er når hun kommer den igennem deres kværn. Så jeg kan desvære ikke svare på om de er frisk ristede. Det var vidst sidste gang jeg fik min kaffe derfra.
                    Eureka Mignon

Comment

Tror måske godt de kan være kaffen. Har lige brygget et par kopper er til morgen, hvor jeg prøvet lidt forskellig. Stampe hårde, og trykket ville max op på 6-7 bar, men syntes bare den kaffe som er købt er malet fint nok, Da der kan være 20-22 g i en 14 g filter. Har svært ved at tro den kan blive finere, men det kan jeg jo ikke svare på når jeg ikke har prøvet min kværn.
                      Eureka Mignon

Comment

Er du sikker på at vandet, som rammer kaffen, er tilstrækkeligt varmt? Et E61 hoved tager tid om at varme op

Comment

Om vandet er varmt nok har ikke noget at gøre med gennemløbstid

Hvis du ikke kværner selv er det 100 procent sikkert at det er der dit problem ligger. Det er et meget følsomt parameter og jeg selv justerer min kværn med ganske små hak. Ikke mindst i takt med at kaffen ældes. Så det er med at få gang i Mignonen!

Comment

Hey

Kasper er inde på det rigtige tror jeg. Man skal være superheldig hvis man får købt formalet kaffe der lige præcis passer til sin maskine. Gennemløbstiden/ekstraktiontiden afhænger bla. af justeringer på kværnen, stampningen og mængden af bønner man stopper i filteret, så der er meget man kan ændre.

Her er hvad jeg gjorde da jeg havde samme problem.

Prøv evt. at bruge ét filter...altså f.eks. dobbeltfilteret og så kun det.
                            Brug samme mængde hver gang. Det nemmeste er jo nok at fylde det helt op, så det ligger plant med overkant af filteret. (før stampningen)
                            Brug samme stampning hver gang. Brug f.eks. din badevægt til af få styr på trykket, og brug samme teknik hver gang. Du kan prøve med 10-15 kg. tryk.

Hvis disse parametre ligger nogenlunde fast kan du nu variere din malingsgrad. Så skal du nok ramme noget du synes om.
                            Vibiemme Domobar Super PID m/rotation Electronica 2008
                            Eureka Mignon
                            Hottop P
                            Bumper gear
                            Zassenhaus 154
                            Bodum gear

Comment

det er helt sikker mit problem. Jeg fyldte lige nogle bønner i den igår, og nu brygger den 60 ml på 33. og trykket er på 9,5. Så jeg skal bare have justeret min kværn. Mange tak for alle de fine svar.
                              Eureka Mignon

Comment

Working...
                              X