Opslag

Collapse
No announcement yet.

Shot på Domobar

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Shot på Domobar

Her er en lille video af et af mine shots den første dag, efter jeg fik min Rocky. Gennemløbet blev ikke ikke helt godt, da den trækker lidt til den ene side. Men det er vist bare min stampning der er blevet lidt off? Tror jeg? Jeg kunne godt tænke mig at høre jer erfarne brugere om det her er ok eller helt ved siden af. Jeg synes også Rocky\'en klumper vildt meget, men sådan er det vel bare. Læg lige mærke til den rystende hånd. Jeg havde vist drukket en espresso eller 8 for meget den dag

http://www.youtube.com/watch?v=9G9o3tvaE5Y
    Vibiemme Domobar
    La Pavoni ELH
    Rancilio Rocky

Re:Shot på Domobar

Nu ikke så beskeden! Det så da super godt ud!

APK
    La Marzocco GS/3
    Casadio Istantaneo
    Gene Café
    Aeropress
    Hario V60

Comment

Det ser da meget fornuftigt ud!:cheer:
      Vigtigste spørgsmål - hvordan smager det ?
      At Rocky\'en klumper lidt er en kendt sag og du kan med fordel bruge WDT - Weiss Distribution Technique.
      La Marzocco GS/3 AV
      Mahlkönig K30 Vario
      Mahlkönig Vario Home m/stålknive
      La Pavoni Professional
      Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
      BLOG

Comment

wuggie wrote:
        Her er en lille video af et af mine shots den første dag, efter jeg fik min Rocky. Gennemløbet blev ikke ikke helt godt, da den trækker lidt til den ene side. Men det er vist bare min stampning der er blevet lidt off? Tror jeg? Jeg kunne godt tænke mig at høre jer erfarne brugere om det her er ok eller helt ved siden af. Jeg synes også Rocky\'en klumper vildt meget, men sådan er det vel bare. Læg lige mærke til den rystende hånd. Jeg havde vist drukket en espresso eller 8 for meget den dag

Ser godt ud. Hvad er det for nogen kopper? De er lækre...
        Mazzer Mini E mod. B
        Mahlkönig K30
        Izzo Alex Duetto II
        Behmor 1600
        Torr Classic Tamper Grenadill

Comment

el jefe wrote:
          wuggie wrote:

Ser godt ud. Hvad er det for nogen kopper? De er lækre...
          Det er nogle Pascucci kopper jeg fik på en bar jeg arbejder. Jeg ved ikke om det er nogen man kan få andre steder.

Tak for linket Sonne, det var interssant læsning
          Vibiemme Domobar
          La Pavoni ELH
          Rancilio Rocky

Comment

Dejligt at se, at min kære Domobar er kommet i gode hænder. Det shot ser slet ikke dumt ud, og jeg tror det er svært at lave en distribution fra en rocky der er ret meget bedre, uden at bruge den ovenstående omtalte WDT. Så prøv ad med det.

Du er allerede dér, hvor du bare skal begynde at smage dig frem og prøve at justere nogle småting efter hvad der smager bedst. Det kan være formalingen et klik eller to grovere eller finere, tampingen lidt hårdere eller blødere, temperaturen lidt højere. Jeg bemærker,a t du faktisk brygger lige dette shot på det laveste sted i varmecyklussen, da lampen tænder lige efter du starter shottet. Til min smag og min espressoblend, er det lige i underkanten og giver en lidt for syrlig espresso.

Men som sagt er du allerede tæt på, så det er bare at øve og smage. Og husk at arbejde med at ændre ÉN parameter ad gangen.

Hvilken blend kører du med på videoen dér. Det var en ret flot mørk crema.
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Tak for svarene Du kan tro den bliver brugt flittigt MoBak Jeg synes både min stampning og kværnen er ved at være der hvor det passer men du har ret i det med lampen. Hvis jeg stamper med ca 15 kg bliver gennemløbstiden noget længere hvis jeg maler finere og ikke særlig jævn, og omvendt hvis den er grovere. Jeg bruger lige nu Super Crema fra kaffemekk(rigtig god)
              Vibiemme Domobar
              La Pavoni ELH
              Rancilio Rocky

Comment

Jeg prøvede at røre klumperne ud efter det var kværnet. Nu er der ingen problemer med ujævnt udløb
                Vibiemme Domobar
                La Pavoni ELH
                Rancilio Rocky

Comment

Det ser da super ud - ingen grund til at være beskeden der, som der også bliver sagt!
                  Vibiemme Domobar Inox
                  Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Working...
                  X