Opslag

Collapse
No announcement yet.

Dualboiler flushing

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Dualboiler flushing

Hey,

Det er en kendt sag at der på HX maskiner og single boiler uden PID kræves en form for cooling flush for at ramme \'the sweet spot\'. For mange af os nørder her på espressobar kan ritualerne i forbindelse med cooling flush være temmelig avancerede og omfatte brug af termometre, stopure osv :dry: Alt det vil jeg helst være foruden næste gang jeg køber en kaffemaskine hmy:

Jeg har forstået at der på dualboiler maskiner og sikkert også på single boilers med PID kræves et \'warming flush\' for at få bryghovedet op på korrekt temperatur umiddelbart før der brygges. Det er vel ikke helt ligegyldigt hvor meget man flusher og hvor lang tid der går inden man så brygger. Jeg kunne godt tænke mig at høre fra nogle af jer med dual boiler maskiner hvilken procedure i følger for at ramme samme temperatur hvergang i brygger..... Hvad siger i derude, hvad er jeres erfaringer?

/Kim
    - La Spaziale S1 Dream
    - Bestmax S
    - Ceado E37S
    - Rancilio Rocky SD
    - Hottop B

Reualboiler flushing

Min procedure er kort og godt følgende....når jeg tænder maskinen om morgenen og den er ved og være oppe i arbejdstemperatur efter ca. 20min. laver jeg et warming flush på en ca. 4-5sek. og det lige inden jeg sætter filterholdren i(og det kun ud fra en videnskabelig fiks ide jeg har) ellers er der ikke behov nogen former for flush resten af dagen, altså kaffen smager ekstremt temperaturstabil derfra .....ok lidt flush-rengøring men så er det også det.....mig og min kaffe er godt tilfreds med den procedure
    Men jo der er nogle der mener der skal warming flushes inden hver shot....måske det bare er noget tilvænning fra tidligere liv de skal have lagt på hylden.Nogen mener sågar det videnskkabeligt bevist at der bør warming flushes hver gang i x-antal sek. inden de brygger.....altså delte meninger på det område.
    En ting er dog sikkert, du slipper for alt det HX-flush helvede i dit næste liv uanset hvilken Dual boiler pid du vælger....
    Fortid
    La Marzocco GS3
    Casadio Macinadosatore Istantaneo
    Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
    Reg Barber 58mm Anodized/Stål
    Pullman/Synesso ridgeless
    Bumper TS
    Motta Knockbox
    Nutid
    Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
    French Press-Bodum 4 cup

Comment

Reualboiler flushing

Jeg følger blindt Klaus\' råd til GS/3\'eren; 4 sekunder.
      Jeg bruger to af mine fire programmerbare bryg-knapper (som programmeres i vandmængde og ikke i tid) til henholdsvis et ca. 4 sekunders pre-brew flush og et kortere clean screen flush (som jeg altid foretager når jeg lige har taget holderen ud af maskinen).

Comment

Reualboiler flushing

Wolff wrote:
        Min procedure er kort og godt følgende....når jeg tænder maskinen om morgenen og den er ved og være oppe i arbejdstemperatur efter ca. 20min. laver jeg et warming flush på en ca. 4-5sek. og det lige inden jeg sætter filterholdren i(og det kun ud fra en videnskabelig fiks ide jeg har) ...altså kaffen smager ekstremt temperaturstabil derfra .....ok lidt flush-rengøring men så er det også det.....mig og min kaffe er godt tilfreds med den procedure
        Men jo der er nogle der mener der skal warming flushes inden hver shot....måske det bare er noget tilvænning fra tidligere liv....Nogen mener sågar det videnskkabeligt bevist at...
        En ting er dog sikkert, du slipper for alt det HX-flush helvede....
        Har du drukket juleøl i aften Polle :blink:
        Vibiemme Domobar Inox
        Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Reualboiler flushing

Wolff wrote:
          Min procedure er kort og godt følgende....når jeg tænder maskinen om morgenen og den er ved og være oppe i arbejdstemperatur efter ca. 20min. laver jeg et warming flush på en ca. 4-5sek. og det lige inden jeg sætter filterholdren i(og det kun ud fra en videnskabelig fiks ide jeg har) ellers er der ikke behov nogen former for flush resten af dagen, altså kaffen smager ekstremt temperaturstabil derfra .....ok lidt flush-rengøring men så er det også det.....mig og min kaffe er godt tilfreds med den procedure
          Men jo der er nogle der mener der skal warming flushes inden hver shot....måske det bare er noget tilvænning fra tidligere liv de skal have lagt på hylden.Nogen mener sågar det videnskkabeligt bevist at der bør warming flushes hver gang i x-antal sek. inden de brygger.....altså delte meninger på det område.
          En ting er dog sikkert, du slipper for alt det HX-flush helvede i dit næste liv uanset hvilken Dual boiler pid du vælger....
          Tager din maskine kun 20 minutter om at komme op i stabil arbejdstemepratur? Jeg troede ellers at alle E61 maskiner nærmere skulle bruge 45 minutter.

Nå, men det må godt nok være lækkert at der ikke skal flushes mere end 4-5 sekunder ved dagens første skud og derefter ingen flushing.

Jacob wrote:
          Jeg følger blindt Klaus\' råd til GS/3\'eren; 4 sekunder.
          Jeg bruger to af mine fire programmerbare bryg-knapper (som programmeres i vandmængde og ikke i tid) til henholdsvis et ca. 4 sekunders pre-brew flush og et kortere clean screen flush (som jeg altid foretager når jeg lige har taget holderen ud af maskinen).
          Hvor kan jeg læse mere om \'Klaus\' GS/3 råd\'?

/Kim
          - La Spaziale S1 Dream
          - Bestmax S
          - Ceado E37S
          - Rancilio Rocky SD
          - Hottop B

Comment

Reualboiler flushing

Jeg har spurgt mig frem, ikke fundet det på nettet.

Klaus Thomsen with a Synesso
            [youtube:http://www.youtube.com/watch?v=dgrq5GfX8us]

Men også Klaus bliver klogere med tiden, f.eks tror jeg ikke han tapper filterholderen længere :unsure:

Comment

Reualboiler flushing

Hey Kim, maskinen er oppe på temp-set på 7min. og så 23min. derfra til arbejdstemp (altså 2=3 sorry:blush: )
              Og ja efter første shot er der kun rengørings-flush resten af dagen....
              Fortid
              La Marzocco GS3
              Casadio Macinadosatore Istantaneo
              Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
              Reg Barber 58mm Anodized/Stål
              Pullman/Synesso ridgeless
              Bumper TS
              Motta Knockbox
              Nutid
              Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
              French Press-Bodum 4 cup

Comment

Reualboiler flushing

Jacob wrote:
                Jeg har spurgt mig frem, ikke fundet det på nettet.

Klaus Thomsen with a Synesso
                [youtube:http://www.youtube.com/watch?v=dgrq5GfX8us]

Men også Klaus bliver klogere med tiden, f.eks tror jeg ikke han tapper filterholderen længere :unsure:
                Fed video B) Og sådan et flush før hvert skud er da til at overkomme

Wolff wrote:
                Hey Kim, maskinen er oppe på temp-set på 7min. og så 23min. derfra til arbejdstemp (altså 2=3 sorry:blush: )
                Og ja efter første shot er der kun rengørings-flush resten af dagen....
                30 minutter for opvarming af en E61 DB lyder egentlig også mere realistisk. De 45 minutter jeg hentyder til er for en HX\'er som bliver en del varmere end en DB før temperaturen i gruppen er stabil.
                - La Spaziale S1 Dream
                - Bestmax S
                - Ceado E37S
                - Rancilio Rocky SD
                - Hottop B

Comment

Reualboiler flushing

Hvor hurtigt en maskine varmer op har jo meget at gøre med hvor meget man flusher før brug i starten tog det en god time, at få den op i temperatur, men nu da jeg har afkalket, og flusher mindst et minut når kedlen er oppe i temperatur, tager det kun 20min at få den op på noget, der er mere end brugbart - næsten perfekt. Jeg vil dermed sige, at jeg ikke synes varmeveksleren er et problem, hvis man flusher tilstrækkeligt.
                  Vibiemme domobar super
                  Mazzer mini Electronic B (nero)
                  Manufacture Bottomless PF
                  Manufacture PF
                  RegB stamber
                  RegB Knock Box
                  Den store stamberstand Risteriet

Comment

Reualboiler flushing

Wolff wrote:
                    ...Og ja efter første shot er der kun rengørings-flush resten af dagen....
                    Aaaha...så må PIDROT\'en jo have noget opvarmning af gruppehovedet, hvis det kan holde sig på den rette temperatur. Sejt nok!
                    Vibiemme Domobar Inox
                    Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Reualboiler flushing

I vibiemmes maskiner er der altid et flow fra boileren igennem grubbehoved - det fandt jeg ud af, da jeg skilte grubbehoved ad med tryk i kedlen. :blush: (vi drak champagne da vores robåd gik på grund i går) :dry:
                      Vibiemme domobar super
                      Manufacture PF
                      RegB stamber
                      RegB Knock Box

Comment

Reualboiler flushing

Johan wrote:
                        I vibiemmes maskiner er der altid et flow fra boileren igennem grubbehoved - det fandt jeg ud af, da jeg skilte grubbehoved ad med tryk i kedlen. :blush: (vi drak champagne da vores robåd gik på grund i går) :dry:
                        Det er der vidt på de fleste E61 maskiner. Og når det så er en HX maskine er det en af grundene til at der skal flushes så meget, for gruppen bliver SINDSSYGT varm hvis den står meget længe og cirkulerer vandet fra kedlen.
                        Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Reualboiler flushing

Det er sjovt du siger det, det lyder også meget rigtigt, men jeg oplever, at hvis jeg bare lader maskinen stå i f.eks. 20min uden at flushe, er den væsentligt koldere end hvis jeg flusher under opvarmningen. Jeg tror forklaringen skal findes i at det at flushe også er at sende varmt vand gennem grubbehoved. Det varmer naturligvis grubbehoved op hvis grubbehoved er koldere end det vand der bliver flushet med, men det kan vel køle grubbehoved hvis vandet der bliver flushet med er koldere end grubbehoved. Kan det hænge sådan sammen :dry:

Hilsen Johan
                          Vibiemme domobar super
                          Manufacture PF
                          RegB stamber
                          RegB Knock Box

Comment

Reualboiler flushing

Ikke fordi HX flushing ikk er interessant, men hey, skulle vi ikke få denne tråd tilbage til topic?.....:unsure: Dualboiler flushing
                            Vi evt. snakke videre om HX flushing i en anden tråd med et mere sigende emne. Så er der sikkert også flere HX folk der \'opdager\' tråden

Er der andre end Wolff og Jacob der vil dele deres Dualboiler flushing rutiner ?
                            - La Spaziale S1 Dream
                            - Bestmax S
                            - Ceado E37S
                            - Rancilio Rocky SD
                            - Hottop B

Comment

Reualboiler flushing

Nu har jeg haft nogle par uger med min egen DB maskine, så lige et par follow-up spørgsmål.

Jacob skriver at han flusher i ca. 4 sekunder umiddelbart inden der brygges. Denne teknik er vel kun velegnet til maskiner med en stor bryg kedel - ikke sandt. Hvis jeg flusher min maskine (0,4 liter bryg kedel), falder temperaturen omgående, den fyrer op for varmeelementet og det tager ca. 25 sekunder inden den melder klar med stabil temperatur i bryg kedelen igen. Nogen der kan bidrage med lidt viden på området?

Wolff skriver at han hans maskine kun kræver et warming flush fra morgenstunden og så er kampklar resten af dagen. Dette må have noget med offset temperaturen at gøre - ikke sandt? Nu har jeg selv leget lidt med \'offset\' temperaturen på min maskine sammen med et termometer og fundet følgende.

Hvis jeg indstiller offset temperaturen forholdsvis højt, kan jeg opnå samme opførsel som Wolff, dog vil jeg ikke kunne brygge flere skud lige efter hinanden uden at temperaturen i gruppehovedet stiger og dermed bliver min brygge temperatur varmere og varmere.

Hvis jeg derimod indstiller offset temperaturen i nærheden af 0 (Altså 0 graders forskel mellem keddel og hoved) som er standard indstillingen, kræves der et par korte warming flushes inden det første skud brygges. Herefter kan der brygges skud efter skud og temperaturen forbliver stabil i x antal minutter.

Er der andre derude der har lignende erfaringer med dualboiler flushing?? Jeg mindes at have læst om mange nye DB ejere herinde de sidste par måneder.
                              - La Spaziale S1 Dream
                              - Bestmax S
                              - Ceado E37S
                              - Rancilio Rocky SD
                              - Hottop B

Comment

Working...
                              X