Opslag

Collapse
No announcement yet.

Ristretto/Normal espresso

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Ristretto/Normal espresso

Hvad er definitionen på en Ristretto? Altså hvor i består definitions forskellen på Ristretto og en standard espresso helt præcist? :dry:
    Vibiemme domobar super
    Mazzer mini Electronic B (nero)
    Manufacture Bottomless PF
    Manufacture PF
    RegB stamber
    RegB Knock Box
    Den store stamberstand Risteriet

Re:Ristretto/Normal espresso

Mindre end et almindeligt espressoshot, men med mere koncentreret smag. Men der er vist forskellige opfattelser/definitioner på dem. Her er ihvertfald en.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Ristretto

Comment

Ja, mange tak for det. Det vidste jeg sådan set godt i forvejen jeg mener, jeg ved godt hvad en ristretto er det jeg søgte var mere den direkte forskel på en \"kort\" espresso med fin kærning og en ristretto, for der er vel en forskel, ikke. Eller er det bare mig der er uvidende?
      Vibiemme domobar super
      Manufacture PF
      RegB stamber
      RegB Knock Box

Comment

Mig bekendt er en ristretto netop en \"kort espresso\". Samme mængde bønner, samme tamping, men du stopper skuddet tidligere.
        Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Skurken wrote:
          Mig bekendt er en ristretto netop en \"kort espresso\". Samme mængde bønner, samme tamping, men du stopper skuddet tidligere.
          Tjah, nogle vil dog mene den skal løbe på samme tid som en almindelig espresso ville ha løbet. Dvs. man kværner en anelse finere til ristrettoen. Men det er omdiskutteret og normalt ikke muligt i en kaffebar, hvor shottet enten bare stoppes tidligt (måske v. 20 sekunder) eller tampes hårdere eller doseres højere for at kompensere på den måde.
          Klaus Thomsen
          World Barista Champion 2006
          Kig ind på vores Blog her
          The Coffee Collective

Comment

Ahhh ok. Jeg har altid bare kørt det på \"café-måden\" så. Nok fordi det er sådan man ser det blive gjort når man bestiller dem på diverse kaffesteder.

Men jeg skal da prøve at eksperimentere lidt mere med det kan jeg se.
            Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Det er jo så nemt. Hvis man ved et uheld har kværnet for fint, så siger man bare \"Jeg har lavet en ristretto til dig - på den rigtige måde\"
              Udstyr
              Rancilio Silvia
              Mahlkönig Vario

Comment

rsbrix wrote:
                Det er jo så nemt. Hvis man ved et uheld har kværnet for fint, så siger man bare \"Jeg har lavet en ristretto til dig - på den rigtige måde\"
                Præcis
                Miss Silvia m. Manometer & PID
                Rocky SD
                Xpressivo Barista stamper
                Behmor 1600

Comment

klaus wrote:
                  Skurken wrote:
                  Tjah, nogle vil dog mene den skal løbe på samme tid som en almindelig espresso ville ha løbet. Dvs. man kværner en anelse finere til ristrettoen. Men det er omdiskutteret og normalt ikke muligt i en kaffebar, hvor shottet enten bare stoppes tidligt (måske v. 20 sekunder) eller tampes hårdere eller doseres højere for at kompensere på den måde.
                  Linus lavede faktisk en ristretto til mig nede hos jer på den mørke Idido, tror han kværnede lidt finere og lod den løbe langsomt igennem på 30 sek. Det kan man jo følge på den meget fine maskine I har
                  Den endte vel i ca. 25 ml. og smagte vidunderligt :laugh:

Jeg gør selv det samme på min Elektra, kværner lidt fint og har en gennemløbstid på 30-35 sek og shottet ender også mellem 20 og 30 ml.(også Idido og med ca. 15-16 gram bønne, det dobbelte filter kan ikke ta mere)
                  Når jeg ramme rigtigt smager de så englene synger
                  Elektra Microcasa a Leva
                  Demoka-Minimoka kværn
                  RB 49mm short ball i træ/stål
                  MokaMaster fra VEV-Vicano ita.
                  Don Pedro-vaacum kaffebrygger (Bodum
                  )

Comment

Jeg kværner også altid ret fint, men så stamper jeg tilsvarende blødere, så løber den til espresso på ca.20 sek. og til cappa og latte på ca. 25sek. på den måde bliver espressoen helt \"tyk\" og med spandevis af mørk og ”spættet” crema :P

Næsten alla ristretto, det er FANTASTISK at gøre det med en robusta blend, og lave en cappuccino på den måde
                    Vibiemme domobar super
                    Manufacture PF
                    RegB stamber
                    RegB Knock Box

Comment

Hej.

En Ristretto har intet med hvordan grinderen er indstillet at gøre, den skal laves på præcis den samme måde som en alm espresso. Ristretto betyder kort på italiensk ikke andet. det er en kort espresso. Jeg drikker ikke andet. Har opholdt mig meget i italien. Der bruger vi espresso til Cappuccino til turister. Ristetto drikker vi selv. Det der er vigtigt når man som jeg drikker ca. 20 ristretto i løbet af en dag, er at jeg ikke vil have for meget koffein. I en Ristretto er der så og sige næsten ingen koffein, selv om det er en af de stærkeste kopper kaffe man kan få.

Venligst.

Dante.

Comment

Working...
                      X