Opslag

Collapse
No announcement yet.

Nye bønner giver for hurtigt gennemløb

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Nye bønner giver for hurtigt gennemløb

Hejsa

Jeg har lige købt nye espresso bønner hos en forhandler jeg ikke har købt ved tidligere og resultatet blev at jeg har alt for hurtig gennemløbstid. Jeg tænkte at det måske var de nye bønner der skulle kværnes lidt finere end de gamle. Jeg endte med at have indstillet kværnen på det aller fineste og stadig have meget kort gennemløbstid.... Meget underligt. Nogen bud på hvad det kan skyldes?
    Mazzer Mini E mod. B
    Mahlkönig K30
    Izzo Alex Duetto II
    Behmor 1600
    Torr Classic Tamper Grenadill

Re:Nye bønner giver for hurtigt gennemløb

jep... at bønnerne ikke er friskristede
    Vibiemme domobar super
    Mazzer mini Electronic B (nero)
    Manufacture Bottomless PF
    Manufacture PF
    RegB stamber
    RegB Knock Box
    Den store stamberstand Risteriet

Comment

Johan wrote:
      jep... at bønnerne ikke er friskristede
      Lige netop min tanke! Jeg er ret skuffet. Jeg har betalt ret mange penge for dem. Mere end dem jeg køber friskristede!

Jeg er normalt ikke typen der klager mig men det vil jeg gøre denne gang!
      Mazzer Mini E mod. B
      Mahlkönig K30
      Izzo Alex Duetto II
      Behmor 1600

Comment

el jefe,

Hvor har du købt dem?

Jeg oplever nu ofte ved SO bønner at jeg ikke kan kværne dem fint nok til at få en ordentlig gennemløbstid. - Tror det kan have noget med den typisk lysere ristning at gøre, for de fleste har været friske.
        Mvh Morten

--------------------
        Lelit Bianca
        Mazzer Major Electronic
        Mahlkönig Vario
        Hario V60
        Hario 3 kops Siphon
        Hario Skerton

Comment

Jeg tror ligegodt aldrig jeg har oplevet at jeg med en rocky ikke kunne kværne fint nok til at jeg ikke kunne stoppe gennemløbet fuldstændigt så der ikke kom noget ud!
          Doserer i ekstremt lidt, har i meget højt tryk på maskinen eller kører i kun til 0 på skalaen på rockyen?
          Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Doserer i ekstremt lidt, har i meget højt tryk på maskinen eller kører i kun til 0 på skalaen på rockyen?
            Jeg har 16 g. i det medfølgende dobbeltfilter, så umiddelbart vil jeg ikke sige at jeg doserer for lidt.
            Reelt 1 på min Rocky er ved dens trin 4. Jeg bruger som regel 4, 5 og 6, og oplever ofte, men det er vel en anden snak, at jeg godt kunne bruge et trin mellem hver af trinene.

Hvad angår trykket, så aner jeg det ikke. Jeg har ikke ændret på det. Det er som da jeg fik maskinen, og jeg har ikke noget manometer til at tjekke det med. - Men det kunne da helt sikkert være interessant at se på.
            Mvh Morten

--------------------
            Lelit Bianca
            Mazzer Major Electronic
            Mahlkönig Vario
            Hario V60
            Hario 3 kops Siphon
            Hario Skerton

Comment

Gunde wrote:
              el jefe,

Hvor har du købt dem?

Jeg oplever nu ofte ved SO bønner at jeg ikke kan kværne dem fint nok til at få en ordentlig gennemløbstid. - Tror det kan have noget med den typisk lysere ristning at gøre, for de fleste har været friske.
              De er købt hos Fru Kjeldsens kaffe på Tordenskjoldsgade i Århus.
              Mazzer Mini E mod. B
              Mahlkönig K30
              Izzo Alex Duetto II
              Behmor 1600

Comment

Gunde wrote:
                Jeg har 16 g. i det medfølgende dobbeltfilter, så umiddelbart vil jeg ikke sige at jeg doserer for lidt.
                Reelt 1 på min Rocky er ved dens trin 4. Jeg bruger som regel 4, 5 og 6, og oplever ofte, men det er vel en anden snak, at jeg godt kunne bruge et trin mellem hver af trinene.

Hvad angår trykket, så aner jeg det ikke. Jeg har ikke ændret på det. Det er som da jeg fik maskinen, og jeg har ikke noget manometer til at tjekke det med. - Men det kunne da helt sikkert være interessant at se på.
                Hej..

Hvor gammel er din kværn???

For mig lyder det som om den skal have nye knive..
                Min Rocky kunne sagtens stoppe min silvia.. Og kan stadig stoppe min Giotto, hvis jeg bruger den..

Til min silvia kørte jeg på 10 - 12. Nu kan jeg ikke helt huske hvad mit nul-punkt er, men mener det ligger på omkring 4 - 5. Men ved 8 - 9 kunne silvia\'en som regel ikke mere..
                Hilsen Johnny

Faema Legend S1
                Faema MD3000 Touch
                Mahlkoenig Vario
                Jura Ena 9 OneTouch

Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

Comment

Nu ved jeg ikke hvem der leverer bønnerne til Fru Kjeldsen, eller om de rister selv? hvis rockyen ikke kan hvad siger så K3eren til bønnerne?
                  Fortid
                  La Marzocco GS3
                  Casadio Macinadosatore Istantaneo
                  Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
                  Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                  Pullman/Synesso ridgeless
                  Bumper TS
                  Motta Knockbox
                  Nutid
                  Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                  French Press-Bodum 4 cup

Comment

Journey wrote:
                    Gunde wrote:

Hej..

Hvor gammel er din kværn???

Min Rocky kunne sagtens stoppe min silvia.. Og kan stadig stoppe min Giotto, hvis jeg bruger den..

Til min silvia kørte jeg på 10 - 12. Nu kan jeg ikke helt huske hvad mit nul-punkt er, men mener det ligger på omkring 4 - 5. Men ved 8 - 9 kunne silvia\'en som regel ikke mere..
                    Mit nulpunkt ligger rent faktisk på 0 på Rocky\'en. Og normalt har jeg intet problem med at kværne så fint at intet kommer igennem. Jeg kværner på omkring 5 med Rockyen normalt. Det er kun med den nye kaffe hvilket får mig til at tro at det er kaffen den er gal med.
                    Mazzer Mini E mod. B
                    Mahlkönig K30
                    Izzo Alex Duetto II
                    Behmor 1600

Comment

Wolff wrote:
                      Nu ved jeg ikke hvem der leverer bønnerne til Fru Kjeldsen, eller om de rister selv? hvis rockyen ikke kan hvad siger så K3eren til bønnerne?
                      K3\'en indstillet til fineste indstilling samt et ret hårdt tryk giver gennemløb på under 10 sek. Den kan da ikke være helt frisk den kaffe?

Jeg tror ikke han sælger meget espresso kaffe dernede hvilket måske kunne forklare at den har fået lov at stå for længe.

De rister ikke selv. Spurgte dernede. Men han forsikrede mig at det var friskristet kaffe.
                      Mazzer Mini E mod. B
                      Mahlkönig K30
                      Izzo Alex Duetto II
                      Behmor 1600

Comment

Rockyen er fra den 19 marts 08, men jeg tror nu også nok den kunne bruge nye knive. Ikke desto mindre har det nu være min oplevelse lige siden jeg købte udstyret.
                        Mvh Morten

--------------------
                        Lelit Bianca
                        Mazzer Major Electronic
                        Mahlkönig Vario
                        Hario V60
                        Hario 3 kops Siphon
                        Hario Skerton

Comment

Gunde wrote:

Rockyen er fra den 19 marts 08, men jeg tror nu også nok den kunne bruge nye knive. Ikke desto mindre har det nu være min oplevelse lige siden jeg købte udstyret.
                          Hvis den (Rockyen) er fra 08 og allerede skal have nye knive, så har du givet den gas... Mener at læse at skæret på den har en levetid på 500 pund......

Hilsen Henrik
                          Henrik Palshøj

Comment

JEg har en Silvia og Rocky og kværner også kaffen ml. 9 og 12. 9 hvis kaffen har ligget for længe og 12 ved helt nyristet kaffe.

Hvis du er helt nede i 4-5 eller lavere, så vil jeg mene at enten er din kaffe meget gammel eller knivene sløve. Når jeg kommer under 7 så kan jeg slet ikke få noget ud af Silvia. Hun stopper helt.

kh, L
                            Lars Winther
                            Rancilio Silvia
                            Rancilio Rocky SD
                            Bumper 58 mm

Can´t seem to be a good example - must remain a horrible warning instead.

Comment

Stolze wrote:
                              JEg har en Silvia og Rocky og kværner også kaffen ml. 9 og 12. 9 hvis kaffen har ligget for længe og 12 ved helt nyristet kaffe.

Hvis du er helt nede i 4-5 eller lavere, så vil jeg mene at enten er din kaffe meget gammel eller knivene sløve. Når jeg kommer under 7 så kan jeg slet ikke få noget ud af Silvia. Hun stopper helt.

kh, L
                              Jeg bruger ikke Rockyen længere, men da jeg gjorde brugte jeg da omkring 5 som indstilling hvilket fungerede fint. Umiddelbart lyder din indstilling af Rocky ret højt til espresso. Hvor er dit absolutte 0 punkt?
                              Mazzer Mini E mod. B
                              Mahlkönig K30
                              Izzo Alex Duetto II
                              Behmor 1600

Comment

Working...
                              X