Opslag

Collapse
No announcement yet.

Mangler stadig en kafferister - er ovn acceptabel?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Mangler stadig en kafferister - er ovn acceptabel?

Hej

Jeg har nu en miss Silvia og en Zassenhauss kværn (som jeg døjer med at finde den korrekte indstilling på :angry: ).

Jeg ville kort og godt høre om I mener, at det giver acceptable resultater at riste bønner til espresso i ovn. Jeg har lidt erfaring med at riste bønner fra tidligere ifm. ristning til stempelkande, jeg har ristet ca. 10 kg i ovn indtil nu med gode resultater (omend ritnignen er en smule ujævn.

Grunden til at jeg overvejer at fortsætte med ovn lidt endnu er

1: At jeg overvejer at vente til finanserne tillader en Gene kafferister, og ikke en Iroast da Iroast skulle larme og ryge meget,

2: At ristede bønner er væsentligt dyrere end grønne bønner, i hvert fald hvis man køber nyristede bønner.

Alternativet kunne selvfølgeligt være at købe ristede espressobønner hos en specialbutik i Århus (f.eks. Hans og Grete), men mener I ikke at det er bedre at riste selv i ovn.

Re:Mangler stadig en kafferister - er ovn acceptabel?

Du kan snildt riste i ovn til espresso, dog får du stadig den ujævne ristning.

Om det er bedre ved jeg ikke .. men det er billigere og sjovere ..
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

Comment

ja, fortsæt dog med at riste i ovn hvis du selv er tilfreds. Det handler tit om at lære sit udstyr at kende - med dets styrker og svagheder. Jeg købte en brugt Imex, lærte den at kende, og fik hæderlige riste resultater ud af den. (derfor kender jeg ikke i-roast risteren og kan ikke udtale mig om den)
      Nu har jeg opgraderet til en Gene og føler at den passer godt til mit behov. Men det er en kostbar maskine og 3000-3500kr er mange penge for en rister.
      Jeg ville spare op til en hvis jeg var dig.
      Mht hensyn til røg og larm er det vist svært helt at undgå.
      Jeg synes slet ikke Genen larmer, til gengæld er røgen et problem jeg skal have fundet en løsning på. Har fulgt med på andre tråde herinde.
      Jeg tror ikke det er muligt at undgå røg når kaffebønnerne ristes på 240 grader eller mere.

uanset hvad du vælger - held og lykke
      Mazzer Mini Electronic A
      TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
      Gene Café kafferister
      Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
      Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Comment

Stener1000 wrote:
        Jeg ville kort og godt høre om I mener, at det giver acceptable resultater at riste bønner til espresso i ovn.
        Ja da!!! som du selv og Zacho skriver så er det ikke sikket at resultatet blive lige jævnt hver gang, de fleste ovne har hotspots/coldspots med derfor kan man sagtes få et fint reslutat, specielt hvis man lærer sin ovn at kende.

Stener1000 wrote:
        1: At jeg overvejer at vente til finanserne tillader en Gene kafferister
        Det kan jeg sku godt forstå en Gene er en super fed rister!

Stener1000 wrote:
        2: At ristede bønner er væsentligt dyrere end grønne bønner, i hvert fald hvis man køber nyristede bønner.
        Der er helt sikker en økonomisk gevinst ved at riste selv, desuden er det en go\' måde at få tilfredstillet sin indre kemi nørd på, på den gode måde

Stener1000 wrote:
        Alternativet kunne selvfølgeligt være at købe ristede espressobønner hos en specialbutik i Århus (f.eks. Hans og Grete), men mener I ikke at det er bedre at riste selv i ovn.
        Hans og Grete (med alt respekt) er ikke et alternativ!!! det er bare at få tænt op i den ovn (altså når du ikke er på arbejde for at tjene penge til en Gene)
        Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Super. tak for jeres respons. Har lige købt 2 kg. af kaffeagenternes 2008 espressoblend, har ristet de første to portioner, det giver et SUPER resultat.

Comment

Working...
          X