Opslag

Collapse
No announcement yet.

James Hoffmanns Mokapot teknik

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• James Hoffmanns Mokapot teknik

Hej,

Jeg forsøgte mig i morges med James Hoffmanns mokapot teknik, der kan ses her: http://www.jimseven.com/2009/01/21/v...-pot/#comments

Han anbefaler at man kværner medium til groft. Jeg kværnede en lidt gammel Idido på 42 fra reelt nul punkt på min Rocky, tættere på groft en medium, og det lod til at være en rigtig god indstilling. Jeg brugte, som James også anbefaler, kogende vand fra start af.

Det er klart den bedst kop på en mokapot jeg nogensinde har fået. Nuancerne i Ididoen var ikke helt så fremtrædende som på stempel, og det skyldes til dels nok at kaffen ikke var så frisk, men nok også at det er en stærk kop kaffe kanden producerer.

Endelig var kaffen enormt sød, måske den brygmetode har prøvet, der skaber den sødeste kaffe. Der var også masser af krop og mundfylde, men det synes jeg nu også jeg oplevet på stempel med ididoen.

Så alt i alt, er det en brygmetode som jeg regner med at bruge meget mere. Og fter at jeg, for gud ved hvilken gang, har smadret glasset til min lille stempelkande, tror jeg at mokakanden kommer til at lave min daglige morgenkop.
    Mvh Morten

--------------------
    Lelit Bianca
    Mazzer Major Electronic
    Mahlkönig Vario
    Hario V60
    Hario 3 kops Siphon
    Hario Skerton

Re:James Hoffmanns Mokapot teknik

Hej Gunde

Hvordan går det med mokkadrikkeriet? Jeg er lidt i tvivl om formalingsgraden, og jeg har ikke en Rocky. Hvor tæt er du på en stempel-formalingsgrad?

Mvh Rasmus
    Udstyr
    Rancilio Silvia
    Mahlkönig Vario

Comment

Det går godt med dmokkakande drikkeriet. Jeg synes dog langt fra at den klæder alle kaffer. Syrlige kaffer får fremhævet syrligheden meget.

Jeg kunne godt tænke mig at prøve TCCs Daterra Sweet Collection eller Finca Vista Hermosa på den.

Jeg bruger pt. lige så grov som til stempel. Men jeg eksperimenterer meget.
      Mvh Morten

--------------------
      Lelit Bianca
      Mazzer Major Electronic
      Mahlkönig Vario
      Hario V60
      Hario 3 kops Siphon
      Hario Skerton

Comment

Jeg har bemærket, at GimmeCoffee.com beskrev formalingsgraden således: We used a setting that was coarser than home espresso, but a bit finer than drip brew. Dette lyder meget finere end hvad du beskriver, og også mere end det jeg \"læser\" ud af James Hoffmanns video. Det er vel en smagssag langt hen ad vejen. Jeg stoler \"næsten\" på dig og prøver en kop i aften, med en lidt finere formaling end hvad jeg bruger til stempel

Lige et andet spørgsmål. Har du en mokkakande til kan tilkobles strøm, eller en der skal på kogepladen? Jeg har nemlig det sidste, og jeg kan ikke huske hvor meget varme jeg bør bruge. Jeg har ikke brugt den i over et år :P
        Udstyr
        Rancilio Silvia
        Mahlkönig Vario

Comment

Jeg smider den på kogepladen på varme 4 ud af 6. Jeg koger vandet i elkedel først, så kaffen ikke bager inden den brygger.
          Mvh Morten

--------------------
          Lelit Bianca
          Mazzer Major Electronic
          Mahlkönig Vario
          Hario V60
          Hario 3 kops Siphon
          Hario Skerton

Comment

Jeg har lagt et billede af min moccakande grind op på min ret nye fickr side:

http://www.flickr.com/photos/[email protected]/3392431255/
            Mvh Morten

--------------------
            Lelit Bianca
            Mazzer Major Electronic
            Mahlkönig Vario
            Hario V60
            Hario 3 kops Siphon
            Hario Skerton

Comment

Gunde wrote:
              Jeg har lagt et billede af min moccakande grind op på min ret nye fickr side:

http://www.flickr.com/photos/[email protected]/3392431255/
              Hold da op - ja den er godt nok noget grovere end jeg har set det før! Spændende.
              Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Hold da op - ja den er godt nok noget grovere end jeg har set det før! Spændende.
                Synes også det virker kontra intuitivt. Men det giver fin mening i koppen.
                Mvh Morten

--------------------
                Lelit Bianca
                Mazzer Major Electronic
                Mahlkönig Vario
                Hario V60
                Hario 3 kops Siphon
                Hario Skerton

Comment

Gunde wrote:
                  Jeg kunne godt tænke mig at prøve TCCs Daterra Sweet Collection eller Finca Vista Hermosa på den.
                  Jeg har lige drukket Vinca Vista Hermosa fra moccakande her til morgen, det er bestemt ikke sidste gang jeg gør det!!!
                  Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Bruger også metoden af og til, men når kanden begynder at \"klukke\", hvor man skal tage den af, er der sjældent meget mere end til 1-2 kopper kaffe, selvom det er en 6-koppers jeg bruger.
                    Tilbage i \"kedlen\" er der omkring 2 dl vand.

Nogen der ved kan sige hvad jeg gør forkert?

Comment

Jeg har låget oppe under hele brygprocessen. Straks når det begynder at sprutte stopper jeg brygningen. Jeg har en video, der viser at det blonder lige pludselig. Jeg prøver at smide den op når jeg kommer hjem.
                      Mvh Morten

--------------------
                      Lelit Bianca
                      Mazzer Major Electronic
                      Mahlkönig Vario
                      Hario V60
                      Hario 3 kops Siphon
                      Hario Skerton

Comment

LSM wrote:
                        Bruger også metoden af og til, men når kanden begynder at \"klukke\", hvor man skal tage den af, er der sjældent meget mere end til 1-2 kopper kaffe, selvom det er en 6-koppers jeg bruger.

Dette er kun et gæt, men evt for meget varme?

Mht FVH, så er den også helt perfekt i aeropress, hvor alle noterne virkelig kommer frem. Muligvis min absolutte yndlingskaffe fordi den virkelig har så meget at byde på af for forskellige smagsnoter,
                        Udstyr
                        Rancilio Silvia
                        Mahlkönig Vario

Comment

rsbrix wrote:
                          LSM wrote:

Dette er kun et gæt, men evt for meget varme?
                          Det skal efterprøves... :woohoo:

Har nok ikke lige tænkt over det, men det er nok rigtig. Hvis det er for varmt koger vandet for meget og der slipper damp op igennem tragten istedet for det er dampen der fortættes i toppen og presser vandet op igennem tragten.

Ret mig hvis jeg tager fejl...:side:

Comment

Jeg har \"eksperimenteret\" lidt med at fortynde mokkakande kaffen med vand a la amerikano. Noterne træder tydligere frem, men der er stadig krop i koppen.
                            Mvh Morten

--------------------
                            Lelit Bianca
                            Mazzer Major Electronic
                            Mahlkönig Vario
                            Hario V60
                            Hario 3 kops Siphon
                            Hario Skerton

Comment

Working...
                            X