Opslag

Collapse
No announcement yet.

Crema på Silvia

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Crema på Silvia

Nu har jeg eksperimenteret en del med min Silvia og Zassenhauss kværn, og jeg når nu en gennemløbstid på ca 25-30 sekunder med en masse Crema, og jeg synes selv at jeg efterhånden laver en hæderlig Latte/cappuchino (I hvert fald i forhold til det man får serveret i caffén i Ilva i Århus - Bryggetid ca. 40-50 sek, resulterende i ca 1 dl \"espresso\" i hvert glas, toppet med elendigt skummet sødmælk - HELT udrikkeligt! :blink: ).

Jeg har dog to spørgsmål da jeg er en novice på feltet:

1: Under brygningen skifter cremaen fra en flot lys chokoladebrun farve til en noget lysere, nærmest beige, farve i slutningen af brygningen. Er dette korrekt? jeg har set nogle videoer på nettet hvor dette ikke er tilfældet. Hvis det ikke er som det skal være, hvad kan så være årsagen?

2: Der kommer en masse crema i espressoen, men den fortager sig meget inden for de første minutter, og efter ca 4 min. er den næsten væk. Er det som det skal være, og hvis Ikke hvad kan være årsagen?

For en god ordens skyld skal nævnes at jeg bruger hjemmeristede Espressobar 2008 blend fra Kaffeagenterne hvis det kan have indflydelse, jeg tror det dog ikke. Jeg tror ligeledes jeg har (efter MEGET kamp) fundet den rigtige indstilling på Zassenhaussen - nu mærket af med tush så jeg har et godt udgangspunkt.

Re:Crema på Silvia

Stener1000 wrote:
    1: Under brygningen skifter cremaen fra en flot lys chokoladebrun farve til en noget lysere, nærmest beige, farve i slutningen af brygningen. Er dette korrekt? jeg har set nogle videoer på nettet hvor dette ikke er tilfældet. Hvis det ikke er som det skal være, hvad kan så være årsagen?
    I princippet skal du stoppe lige inden den blonder ...

2: Der kommer en masse crema i espressoen, men den fortager sig meget inden for de første minutter, og efter ca 4 min. er den næsten væk. Er det som det skal være, og hvis Ikke hvad kan være årsagen?
    Lige som det skal være ...
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

Comment

Hej Stener,

Hvad angår dit første spørgsmål, tror jeg årsagen kan ligge mange steder. Desværre. Pour\'et bliver helt sikkert lysere i løbet af shottet, og jo længere det er mørkt, jo bedre.

Det jeg tror du umiddelbart kan arbejde med er din dosering i portafilteret og temperaturen på Silviaen.

1. Hvis du ikke får doseret ordentligt, vil der opstå channeling. Dette ville give et generelt lysere pour, og noget af kaffen vil blive meget overekstraheret og bidrage en masse til lysningen af pour\'et.
      Selv synes jeg det er enormt svært at dosere, hvis man ikke dosere fra en opretstående kværn direkte ned i portafilteret. - Så altså prøv at at arbejde med din dosering. Tiden sihrt du er fin, så undlad at ændre indstillingen af kværnen, men eksperimenter istedet med forskellige doseringsteknikker. Hvis du har et bundløs portafilter, kan det hjælpe dig meget.

2. Kyle Glanville, tidligere WBC deltager, har en rigtig god gennemgang af hvordan du kan \"styre\" temperaturen på din Silvia. Jeg bruger selv den teknik.

http://www.youtube.com/watch?v=tZuocqiUG6I

Hvad angår dit andet spørgsmål, så kan det været et udtryk for at kaffen er meget frisk. Frisk kaffe producerer på grund af den meget Co2 i kaffen en masse crema, men den forsvinder hurtigt igen. Hvis det er meget frisk kaffe, så prøv at vente 15-20 sekunder med at dosere ned i portafilteret efter du har kværnet.
      Ellers så vent nogle dage med at bruge kaffen (altså inden du kværner den).

Jeg har aldrig haft en espresso stående i 4 minutter, så jeg skal ikke kunne sige hvordan cremaen skal være efter så lang tid.
      Mvh Morten

--------------------
      Lelit Bianca
      Mazzer Major Electronic
      Mahlkönig Vario
      Hario V60
      Hario 3 kops Siphon
      Hario Skerton

Comment

Mange tak for jeres svar. Hvis man skal stoppe inden den blonder bliver bryggetiden kun 15-20 sek.

Angående doseringen så fylder jeg filteret til der er top på, så breder jeg kaffen så den fylder helt op til kanten over hele fladen. Dernæst fejer jeg det resterende kaffe af og stamper kaffen.

Comment

Angående doseringen så fylder jeg filteret til der er top på, så breder jeg kaffen så den fylder helt op til kanten over hele fladen. Dernæst fejer jeg det resterende kaffe af og stamper kaffen.
          har du prøvet at veje kaffen i filteret ? jeg har selv haft en kværn hvor man først kværnede ned i en beholder, og derefter hældte kaffen i porta filteret. Det gjorde at kaffe lå lidt \"løsere/lettere\" i filteret, og derved fyldte mere - hvilket gjorde at jeg kom til at underdosere. Det kan være derfor at dit \"skud\" blonder tidligt.
          Mazzer Mini Electronic A
          TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
          Gene Café kafferister
          Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
          Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Comment

Stener1000 wrote:
            Mange tak for jeres svar. Hvis man skal stoppe inden den blonder bliver bryggetiden kun 15-20 sek.
            Nu ved jeg at jeg modsiger mit forrige svar, men hvad med at prøve at kværne finere, og så lade den løbe længere?
            Mvh Morten

--------------------
            Lelit Bianca
            Mazzer Major Electronic
            Mahlkönig Vario
            Hario V60
            Hario 3 kops Siphon
            Hario Skerton

Comment

Jeg har prøvet at kværne en smule finere, og det hjælper lidt. Det går dog ud over mængden der bliver brygget. Synes dog at Espressoen nærmere drypper ud end løber nu. Jeg må få anskaffet mig en bundløs filterholder. JEg vil desuden en af de nærmeste dage prøve at veje kaffen i filteret. Tak for jeres svar, I er venner i nøden... Eller så meget nød det nu er at ens crema blonder lidt under brygningen... He he

Comment

Tak for jeres svar, I er venner i nøden... Eller så meget nød det nu er at ens crema blonder lidt under brygningen... He he
                velkommen i klubben af espresso-perfektionister, stener
                Mazzer Mini Electronic A
                TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
                Gene Café kafferister
                Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
                Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Comment

filip wrote:
                  Tak for jeres svar, I er venner i nøden... Eller så meget nød det nu er at ens crema blonder lidt under brygningen... He he
                  velkommen i klubben af espresso-perfektionister, stener

He He Mange tak. Ja det er da en hyggelig hobby, og skal noget gøres, skal det gøres ordentligt. :woohoo:

Comment

Working...
                  X