Opslag

Collapse
No announcement yet.

cappuccino og kalk

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• cappuccino og kalk

1. jeg har købt en vibiemme domobar super hx med permanent vand. Den er tilsluttet et 8 liter blødgøringsfilter. Spørgsmålet er om man kan regne med at den fjerner kalken så meget at det ikke er nødvenigt at afkalke maskinen?

2. Jeg leder lidt efter nogle gode bønner der giver en god sød rund kaffesmag til latte og capp. har prøvet med brasilien santos, og columbia excelto, indien robusta og sumatra lintong (tror jeg det hed).

Mit setup er:
    gene cafe
    mazzer super jolly
    vibiemme domobar super
    Bezzera BZ10
    Electronic A - med display

Re:cappuccino og kalk

Det må gerne være nogle bønner der ikke er alt for dyre.
    Bezzera BZ10

Comment

@2.

Det er mit indtryk at single origin bønner som oftest ikke er velegnede til espresso. TCCs Daterra Sweet Collection, der danner bunden i deres espressoblanding (hvor den er suveræn), klare sig ikke super godt som single origin espresso. Deres mørkristede Idido klarer sig derimod uovertruffent.

Synes det er rimelig hardcore at du har prøvet en robusta SO. Det ville jeg ikke gøre.

Hvor meget er billig?

Risteriet Miscela Bacca er i den billige ende ville jeg sige. Den gør sig godt i capps, både single og double, og er ret sød. Jeg har ikke prøvet den i en latte.
      http://www.risteriet.dk/produkter/Gr...ela_Bacca.html
      Mvh Morten

--------------------
      Lelit Bianca
      Mazzer Major Electronic
      Mahlkönig Vario
      Hario V60
      Hario 3 kops Siphon
      Hario Skerton

Comment

Ja, robustaen var så også kun en engangsforestilling. :-(
        Har haft enkelte succes-oplevelser med blanding af santos og excelto ca. 50-50. Jeg plejer normalt at give ca. 60 kr pr kg, hvilket nok måske er lige i underkanten, men mit indtryk er at pris og cappuccino-egnethed ikke følges ad, derfor dette indlæg.
        Bezzera BZ10

Comment

Det med prisen på kaffen...

Nu er jeg ny i faget hvad angår espressomaskiner, men jeg har en del år været hjemmerister og -kværner. Det har jeg været for at få en kvalitet i koppen, jeg ellers ikke kunne få.

Når jeg nu er sprunget med på espresso-delen af kaffesagen, er det for at få endnu mere kvalitet og desuden større mulighed for at variere og eksperimentere - men jeg skal først til at lære det hele, og nu bliver jeg forvirret:

Betyder kaffebønnernes kvalitet ikke så meget, når der er tale om espresso?

I filter- og stempelbranchen er det da temmelig afgørende, om der er tale om en super kaffe fra Kenya eller en middelmådig sydamerikaner (bare rolig - jeg skal nok lade være med at lave espresso på en Kenya :blink: ).

Selv Rolls-Royce espressomaskine kan vel kun lave middelmådig kaffe, hvis kvaliteten ikke er at finde i den anvendte bønne? På samme måde kan min lille Silvia lave en gudedrik, hvis jeg betjener udstyret optimalt og anvender en kvalitetsbønne? Eller hvad?

Med andre ord tiltaler en kaffe til 60 kr./kg mig kun, hvis den er god. Ellers giver jeg hellere 160 kr./kg, for hvad betyder det for prisen pr. kop? Ikke det store i kroner og ører...ikke hvis der sammenlignes med andre drikkevarer i hvert fald.

Det er mit indtryk, at pris og kvalitet på kaffe følges nogenlunde ad, og det gælder vel også for de espresso-egnede kaffer? Eller skal jeg til at se lidt andlerledes på det?

Mvh
          Lars
          Rancilio Silvia - PID
          Rancilio Rocky
          Gene Café
          I-Roast
          Stempelkande
          Koge- og kaffekande...

Comment

Lars_K wrote:
            Betyder kaffebønnernes kvalitet ikke så meget, når der er tale om espresso?
            Kvalitet er bestemt vigtigt i espresso. Jeg er af den (måske forkerte) oplevelse, at espresso er en ret ekstrem brygmetode, som hiver rigtig meget ud af bønner - godt som dårligt. Så bruger du dårlige bønner får du ved espresso det værste frem i den. Bruger du gode, får du det bedste frem - MEGET forenklet!

Men nu siger Villads ikke \"Kvalitet\" men \"Pris\". Og der vil jeg give ham ret. Generelt er en super god brasiliansk kaffe billigere end en super kenyansk eller etiopisk. Men den brasilianske kan sagtens være bedre egnet til espresso - jeg vil i hvert fald foretrække den i mange tilfælde.

Lars_K wrote:
            I filter- og stempelbranchen er det da temmelig afgørende, om der er tale om en super kaffe fra Kenya eller en middelmådig sydamerikaner (bare rolig - jeg skal nok lade være med at lave espresso på en Kenya :blink: ).
            En Kenya er generelt ikke \"min kop te\" :S som espressoshot. Men der er undtagelser. Kasper Engel fra TCC lavede mig en cappuccino på deres Kenya AA Top Ndioro (eller noget i den stil), og den var fabelagtig. Syrligheden og frugten fra espressoen gav en fantastisk balance med den søde mælk.

Derhjemme prøvede jeg - med bange anelser - at brygge denne Kenya til ren espresso, og det var overraskende godt. Den skulle dog drikkes ret hurtigt, da syrligheden fik alt for meget overtag, efterhånden som den kølede ned.
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Jamen der kan man bare se! Der kan åbenbart eksperimenteres med det hele - herligt - jeg glæder mig til at udforske den for mig nye verden.

Jeg har faktisk en Kenya i min nr. 2 Rocky for tiden - kunne være jeg skulle vove at skrue ned for kornstørrelsen og lave et par shots B)

Mvh
              Lars
              Rancilio Silvia - PID
              Rancilio Rocky
              Gene Café
              I-Roast
              Stempelkande
              Koge- og kaffekande...

Comment

villads wrote:
                1. jeg har købt en vibiemme domobar super hx med permanent vand. Den er tilsluttet et 8 liter blødgøringsfilter. Spørgsmålet er om man kan regne med at den fjerner kalken så meget at det ikke er nødvenigt at afkalke maskinen?

2. Jeg leder lidt efter nogle gode bønner der giver en god sød rund kaffesmag til latte og capp. har prøvet med brasilien santos, og columbia excelto, indien robusta og sumatra lintong (tror jeg det hed).

Mit setup er:
                gene cafe
                mazzer super jolly
                vibiemme domobar super
                1. Mener man kan købe nogle strips, hvormed du kan teste vandet, tror vist nok man kan få dem i matas...

2. http://www.sweetmarias.com/ mon ikke du kan finde noget godt til nogle okay penge?? eller på nogle af de andre utallige webshops der sælger grønne bønner...
                \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

hej villads, det er et fedt set-up du har,- og det vil næsten være synd at bruge billige kaffebønner.
                  For jeg synes også der er en vis sammenhæng mellem pris og kvalitet, når man køber bønner.
                  Når det er sagt så spørger du om gode kaffebønner til en god pris, og jeg drikker ikke caps og lattes så jeg er lidt på udebane..:unsure:
                  derfor vil jeg anbefale at du måske opretter en tråd hvor du søger efter andre der er interesseret i at købe bønner i England hvor prisen er meget lavere. Fragtprisen er dog temmelig meget højere, men er I flere om at købe ind, bliver det selvfølgelig billigere. Jeg har selv købt ind hos Hasbean, hvor jeg købte 4 forskellige bønner, og 3 af dem er virkelig, virkelig gode. Samtidig er Hasbean ret gode til at beskrive smagen af deres bønner og hvad de egner sig bedst til.
                  Jeg er ikke helt enig i at Single Origin bønner ikke egner sig til espresso. Jeg synes netop Daterra er fantastisk i en espresso. \"Problemet\" med espressoblends i mine øjne(jeg foretrækker espresso) er at de ofte skal passe til en cappucino eller latte, og derfor ikke passer specielt godt til en ren espresso. Og det er paradoksalt at det hedder en espressoblend, det burde måske hedde en latteblend eller cappucinoblend. (tror faktisk kaffeagenterne gør det!)
                  Af danske sites der sælger grønne bønner til en fornuftig pris kunne kaffeagenterne være et bud, eller mokkahouse.dk
                  Mazzer Mini Electronic A
                  TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
                  Gene Café kafferister
                  Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
                  Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Comment

Working...
                  X