Opslag

Collapse
No announcement yet.

Flushing teknik på Silvia

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Flushing teknik på Silvia

Jeg er åh så glad for min lille dame, men jeg er ved at blive frustreret over at forsøge at kontrollere temperaturen, så jeg vil lure lidt af jer andres teknik når det kommer til at flushe for at ramme temperaturen så godt som muligt (uden PID vel at mærke). Hvordan smager i jer mere specifikt frem til om vandet skule have været lidt varmere vs lidt koldere?
    Udstyr
    Rancilio Silvia
    Mahlkönig Vario

Re:Flushing teknik på Silvia

Først vil jeg lige sige hej til jer her på forummet; er ret ny her, men har kigget lidt rundt i et stykke tid...

På min Silvia gør jeg det, at jeg tapper vand fra den, så kedlen derefter går i gang med at opvarme igen. Derefter flusher jeg et par sekunder inden jeg brygger mit shot. Lidt ligesom i denne video: http://www.youtube.com/watch?v=QhxvDusY3jk

Jeg ved godt at det ikke er den mest præcise måde, men jeg har ikke indbygget PID, og denne metode giver nogenlunde ensartede shot - hvis ikke det var fordi min kværn ikke er den bedste
    Rancilio Silvia
    Motta 58 mm konveks stamper
    Bodum stempelkande
    Knockbox af mærket skraldespand
    Forhåbentlig snart en bedre kværn...

Comment

Uh de store mysterier..

Det er alt sammen et spørgsmål om hvordan det smager..

Jeg havde et problem med at kaffen blev flad i smagen, så jeg er tilbage til denne her måde.

Flusher (fylder kopperne) så starter kedlen med at varme.

Grinding og tamping (nu slukker lampen)

Tømme og tørre kopperne.

Bryg... Nice.. Dejligt...
      Henrik Palshøj

Comment

Glemte helt at skrive det, men jeg fylder også kopperne med noget af det varme vand. Synes ikke at de bliver helt varme nok af at stå på maskinen... Ihvertfaldt ikke ved de første par skud.
        Rancilio Silvia
        Bodum stempelkande

Comment

Jeg var måske lidt upræcis i mit første indlæg. Jeg varmer også kopperne og jeg flusher også vandet efter lampen går ud. Det jeg er i tvivl om er, hvorvidt det er bedst at flushe lige efter lampen går ud, eller man bør vente x antal sekunder. Hvor længe bør man flushe? Hvordan smager man om kaffen smager forkert pga temperaturen eller fordi man har gjort noget andet galt?
          Udstyr
          Rancilio Silvia
          Mahlkönig Vario

Comment

@rsbrix

Jeg bruger CoffeeGeek metoden (den ovenfor) med Kyle Glanville metoden, som jeg anbefaler dig at se (http://www.youtube.com/watch?v=tZuocqiUG6I). Den første til få temperaturen op. Kyle Glanville metoden til at få den ned og finde den rette.

Der er to indikatorer der siger noget om temperaturen af shottet: Cremaens farve og smagen: Jo lysere cremaen er, jo koldere er vandet - og omvendt.

Hvad angår smagen er det primært surhed, sødme og bitterhed som jeg kam smage forskelle på i forhold til temperatursurfingen. Bitterhed er typisk en konsekvens af et for varmt shot og surhed en konsekvens af et for koldt shot. Jeg sikker på at man med bedre udstyr end mit og dit.

Men når det er sagt, så tror jeg faktisk at Silvia er så temperatur-U-stabil, at bortset fra at bringe den ned under kogepunktet, så tror jeg ikke du kan styre temperaturen så meget.

@kRaa
            Jeg har købt en timer, der starter Silvia et par timer inden jeg typisk skal bruge den. Med et viskestykke over kopperne, bliver de faktisk ok varme, og varme på en måde, der føles bedre mod læberne end vandopvarmede kopper.
            Mvh Morten

--------------------
            Lelit Bianca
            Mazzer Major Electronic
            Mahlkönig Vario
            Hario V60
            Hario 3 kops Siphon
            Hario Skerton

Comment

Jeg har købt en timer, der starter Silvia et par timer inden jeg typisk skal bruge den. Med et viskestykke over kopperne, bliver de faktisk ok varme, og varme på en måde, der føles bedre mod læberne end vandopvarmede kopper.
              Ok, så tror jeg også jeg prøver med et viskestykke over. Havde ikke lige tænkt på det, men det holder selvfølgelig på en del af varmen fra maskinen.
              Rancilio Silvia
              Bodum stempelkande

Comment

Jeg har heller ikke haft hende så længe. Jeg har dog et lidt andet problem, som muligvis også hænger sammen med temperatur.

Jeg har forsøgt at lave temperatur surfing ala coffeegeek. Når jeg får mit shot er starten af espresso\'en helt fantastisk. Det er dog som om, når kommer lidt ned i koppen så begynder det at bliver meget surt. Jeg tænker, at det er pga. for høj temperatur i starten, men jeg er ikke sikker. Er der nogen af jer andre, som oplever noget tilsvarende?

Nogen omkring Århus, som måske ville give en kop kaffe, og lave en hands-on demo?
                85% of the worlds work is done by people who dont feel very well
                -- Winston Churchill

Comment

[quote Men når det er sagt, så tror jeg faktisk at Silvia er så temperatur-U-stabil, at bortset fra at bringe den ned under kogepunktet, så tror jeg ikke du kan styre temperaturen så meget. quote]

Er det nu helt rigtigt? Er en godt gennemvarm Silvia ikke netop rimeligt temperaturstabil? Altså i forhold til et producerer et par shots eller tre i et passende lavt tempo.

Det er vel ikke fair at sammenligne en lille amatørmaskine med 0,3 l tank med de større semi-prof maskiner med kedler i litermål? I sit segment - som er enkeltkedelmaskine med lille volumen beregnet til en privat husholdning - har jeg ikke indtryk af, at der findes en maskine med bedre temperaturstabilitet end Rancilio Silvia, eller hvad?

Mvh
                  Lars
                  Rancilio Silvia - PID
                  Rancilio Rocky
                  Gene Café
                  I-Roast
                  Stempelkande
                  Koge- og kaffekande...

Comment

Working...
                  X