Opslag

Collapse
No announcement yet.

begynder tips søges

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• begynder tips søges

Hejsa!
    Som resultat denne tråd: http://www.espressobar.dk/index.php?...id=18198#18198 er jeg nu den heldige ejer af en NS Oscar + en Eureka Mignon.
    Og det er en rar fornemmelse at ”flaskehalsen” lige nu er det udførende led – undertegnet!

Jeg har nu forsøgt mig frem i et par dage, og har erfaret at det ikke er ligetil med sådan en espresso!

Jeg søger derfor et par begynder råd, som jeg håber jeg kan få lidt hjælp til .

Smagsmæssigt har min skud været præget af en hel del bitterhed, til tider surt. Jeg har været helt i tvivl om jeg virkelig kunne lide espresso .

Min Eureka mignon er jo trinløst justeret så der er ikke lige nogen umiddelbart nogen skala at indstille efter, men hvis jeg justerer den helt i bund (ingenting kommer ud), og går tilbage indtil den begynder at kunne kværne, ja så kommer der fin kaffe ud, som tenderer at klumpe lidt.. (jeg bruger en 100% arabica fra kaffemekka), men hvor meget skal jeg dosere i mit filter? Jeg leger pt med dobbeltfiltret, altså 14 gram.. Jeg har bare ingen vægt som kan afveje 14 gram – men afhængig af formalingsgraden fylder det jo mere eller mindre, så jeg kan vel ikke bare fylde kurven op vel?

I går prøvede jeg så at sætte timeren på maks, og kværne så fint jeg nu kunne få det. Kurven var ikke helt fyldt op, men efter at have presset det med omkring 25 kg, så fik jeg espressoen til at løbe i omkring 20 sekunder, og smagen var første gang drikkelig. Men denne gang var kurven altså ikke fyldt helt op – giver det mening?

Helt kort summeret, så søger jeg altså et tips om formalingsgrad på min eureka, samt om mængden og hvordan jeg bør distribuere?

Og til sidst, hvor hårdt skal jeg spænde håndtaget på min oscar?

Ved godt det er mange spørgsmål, men håber i kan hjælpe 

Mvh
    Ronni

Re:begynder tips søges

Hej Ronni,

Jeg leger pt med dobbeltfiltret, altså 14 gram.. Jeg har bare ingen vægt som kan afveje 14 gram – men afhængig af formalingsgraden fylder det jo mere eller mindre, så jeg kan vel ikke bare fylde kurven op vel?
    Jeg mener ikke at en vægt er nødvendig - og volumemæssigt tror jeg ikke du kan se en betydelig forskel ved forskellige finheder (med konstant vægt). Efter et tryk på 15-20 kg er der ikke meget luft til at give en forskel.

Jeg tror du vil have nemmest ved at finde en rutine indenfor distribution og tampning (noget du kan finde mange gode tråde om i dette forum), og så variere din finhed.

Mht mængde i filteret virker det for mig at fylde på til der er en lille top over filterkanten og så fordele det rundt langs siderne så alle huller er dækkede og kaffen er i filterkantens plan, men uden at trykke kaffen ned før du tamper - du skal gerne, når du har tampet, have en afstand fra kaffe til filterkant der er så stor at kaffen ikke rammer brusehovedet når du indsætter filterholderen. Dette vil nemlig ødelægge din kaffepuk og lave revner som vandet vil presses igennem og ikke få en jævn fordeling og ekstraktion.

Og til sidst, hvor hårdt skal jeg spænde håndtaget på min oscar?
    Du skal bare spænde det godt til uden at være voldelig.. Bare så håndtaget sidde lidt til venstre for midten

Håber det hjælper en smule..
    La Spaziale S1 Vivaldi Mini
    Macap M4
    Ascaso I-mini til stempel
    Gene Café
    Faema Faemina Anni 50

Comment

Hej Søren, og tak for svaret.
      Så det med de 14 gram skal man altså tage med et gran salt? og så i stedet fokusere på at få kurven fyldt til kanten og fint fordelt?

Det underlige var bare at første \"drikkelige\" skud kom fra en kurv som kun var knap fyldt til kanten, hvorfor tanken gik på at det måske havde noget med mængden at gøre..

Den overordnede smag jeg får ud, bærer præg af lidt sødme, men bliver desværre overdøvet af en meget bittersmag som kilder helt på til ørene hvis det siger nogen noget

Comment

Nå, nu så jeg lige denne og så må vi se, om den ene mellemristede bønne kan hjælpe den anden lidt. Ellers kommer der nok et par ekspertråd senere.

Du skal kun satse på dobbeltfilteret - det skulle være langt mere tilgivende end et enkeltfilter.

Når du rammer de 60 ml på de dér 22 - 25 sekunder, er den stort set hjemme. Lidt kortere eller lidt længere tid er vist ikke nogen stor fejl.

Det er finheden på kværnen samt stampe/tampe-trykket, der styrer denne del af sagen.

Hvor meget filetrkurven skal fyldes, afhænger lidt af bryghovedets fysiske udformning, men det skal normalt fyldes godt op. Fylder du for meget, kan håndtaget ikke spændes korrekt. Jeg mener i øvrigt at huske, at en Osacar er spændt til, når håndtaget står vinkelret (?) - andre maskiner går lidt over midten.

Temperaturen er meget vigtig - for varmt = bittert, for koldt = surt. Prøv at justere lidt med flush\'eriet lige for du smækker håndtaget i. Der skal nok være et magisk antal sekunder. Særligt på første skud. I øvrigt er først skud sjældent optimalt...

Det skal nok lykkes. Hvis du ikke kan li\' espresso, kan nok jo forsøge med en \"stærk\" latte - én af mine yndlinge. Det er en dobbelt espresso med kun lidt mælk og skum - noget a la en macchiato, men også med lidt mælk i drikken.

Mvh
        Lars

Mvh
        Lars
        Rancilio Silvia - PID
        Rancilio Rocky
        Gene Café
        I-Roast
        Stempelkande
        Koge- og kaffekande...

Comment

Hej Ronni!

Jeg har også en Eureka, og jeg fylder ikke filteret helt op.
          Både fordi jeg er nok er for nærig til at smide en masse god kaffe væk, men også fordi at når jeg prøver at veje med køkkenvægten - og malingsgraden står med ca 4 direkte ud (se foto), så kommer der nærmere 20 + gram i dobbeltfiltret...
          Jeg har her på siden fået rådet \"Lad smagen guide dig!\" og derved ikke hænge helt så meget i de \"magiske\" 14 gram - eller 25 sekunder for den sags skyld... Jeg stopper gerne skuddet lidt tidligere hvis crema\'en begynder at blive for lys = en mindre kaffe, men med bedre smag :huh:

Jeg ved ikke om det er helligbrøde jeg laver, men det virker i Skive.

Pøj med det og man kan læse sig helt ør både her og mange andre steder... Men hva\'
          Mvh Martin B!
          -----
          LMWDP #387

Arrarex Caravel (+ OE/HLE-ITT tamper 43,5 mm) - Mazzer Super Jolly
          AeroPress - Hario V60 - Wilfa WSCG-2 - Gene Café CBR-101

Comment

Hejsa!
            Til Lars_k: Jeg vil da lige forsøge at smage forskellen på surt / bitter har nok ikke været helt skarp i blikket.

Til Martin: er de 4 fra absolut 0? altså fra du ikke kan stramme den mere, og så ellers kører du med \"grosso\" til den står på 4 udfor?

Comment

Glemte lige:
              Lars: Jeg \"plejer\" at kunne lide espresso - det er bare min egen medicin som jeg ikke bryder mig om pt .

Til Martin: Du skriver at der nærmere kommer 2 gram ud - skal jeg forstå det på den måde at det er når din Timer er på max?

Jeg er helt enig med at jeg skal smage mig frem, men at bedømme ud fra min smag igår, så er jeg ikke bare en guitar der skal fin tunes, men nærmere en guitar med strengene sat forkert på

Jeg må hjem og prøve igen i aften Tak for de mange inputs!

Comment

Kører også med Eureka. Måden justeringsknappen er lavet på gør, at du nok ikke just kan sammenligne tallene med en anden Eureka, den kan du nok kun bruge til at finde \"dit eget\" sted igen... Anyway jeg har haft bedst resultater med at sætte den sådan ca lige derimellem hvor det begynder at klumpe og hvor det ikke gør. Afhængier jo nok af flere ting end finheden - men prøv at tænde kværnen (uden bønner) og så laaangsomt køre over mod Fine indtil du kan høre hjulene begynder at kratte mod hinanden, og så back off en 2-3 \"tal\". Hvis det klumper meget så lidt mere. Og/eller brug WDT teknikken med et papbæger og en nål eller en tandstik.

Jeg fylder kaffe i så det ca. passer med at det går lige til kanten når det er nivilleret ud (med WDT) men uden at være trykket. Efter tampning er der vel 4-5 mm op til kanten.

Min er indstillet på timeren så et tryk grinder i ca. 7,5 sekund, 2 af disse tryk passer lige med en dobbelt.

Comment

Beklager hvis følgende er et dumt spørgsmål, men med sådan en justeringsskrue på Eureka\'en er det så ikke lidt bøvlet at justere fra espresso til stempel og vice-versa...?
                  Simone: Nuova Simonelli Appia Volumetric, stålsider, no-burn arm, WBC-jet & -gliceurs
                  Mario: Mahlkönig Vario, the Third
                  Betty: 58,7mm Pullman Barista Convex, Cobalt Blue
                  Gustav: "The Sound of Syphons", spritdrevet anno ca. 1950

Comment

Hej Noobie!
                    Du har fuldstændig ret.. jeg erfarede også igår at netop skalaen er til ens egen \"best practivce\".
                    Men efter at have købt en elektronisk vægt gik jeg igang med at indstille, brygge, smage, spytte ud..

Resultatet blev at efter 6. skud, så var det til at drikke. Det interesante er at 14 gram varierer utroligt meget i forhold til hvor fint det er kværnet..

Jeg gik fra at 14 gram fyldte halvdelen af kurven, til at det fyldte faktisk hele kurven, og her var det helt perekt... Min bønner er nogle 100% arabica bønner fra kaffemekka, ret friske, så de klumpede en lille smule (3 - 4 klumper på størrelse med en lillefinger nejl ca.)... jeg grinede ud i en lille plastisk skål, vejede efter, og prøvede at afstemme, så at finheden til sidst passede med Timeren.

Min Eureka er lavet således at den indeholder en Manuael switch som frakobler timeren, så jeg altid manuel kan ramme det rigtige spot.

Så for første gang igår kl 22:30 fik jeg min første drikkelige kop espresso... og lige som jeg skulle til at nyde den opdagede jeg at mit køkken ligende en kriszone fra Dommedag nu...... der er flere elementer i at blive en god barista

Comment

Jeg er enig med Noobie i det der skrives, både mht grindning-spot, massefylde i pf, og timerindstilling.

Og lige til Kleen så jo - det er nærmest umuligt at bruge den samme kværn til espresso og stempel. Derfor slog jeg også til, da jeg fandt en billig blade-kværn i Rema1000. Men hvor tit er det lige der bliver drukket andet end espresso? Hos os er det kun hvis vi har mere end 4 kaffe-drikkende gæster af gangen.
                      Mvh Martin B!
                      -----
                      LMWDP #387

Arrarex Caravel (+ OE/HLE-ITT tamper 43,5 mm) - Mazzer Super Jolly
                      AeroPress - Hario V60 - Wilfa WSCG-2 - Gene Café CBR-101

Comment

Interresant er det dog at Eureka er så fint følende.. justerer man bare 1/3 til den ene side kan det ses, både i volumen men så sandelig også på kornene.. ret så interessant.
                        Jeg fandt en tidligere tråd herinde som linkede til nogle amerikanske begynder guides (et mad program). Da han tampede hold han hånden lidt specielt, også ellers drejede han den rundt til sidst.. ala Push and twist...
                        Er der nogle god råd her til en safe begynder måde?

Mvh
                        Ronni

Comment

Ro9 wrote:
                          Interresant er det dog at Eureka er så fint følende.. justerer man bare 1/3 til den ene side kan det ses, både i volumen men så sandelig også på kornene.. ret så interessant.
                          Jeg fandt en tidligere tråd herinde som linkede til nogle amerikanske begynder guides (et mad program). Da han tampede hold han hånden lidt specielt, også ellers drejede han den rundt til sidst.. ala Push and twist...
                          Er der nogle god råd her til en safe begynder måde?

Mvh
                          Ronni
                          Evt. et link til de dersens guides?
                          - Mypressi Twist v2.
                          - Mazzer Super Jolly
                          - Porlex Håndkværn

Comment

sure thing:
                            http://www.espressobar.dk/index.php?...=12614&catid=3

Comment

Ganske god video - men synes der er mange ting der er lidt off?

Jeg holder altid tamperen lidt som en lommelygte og armen helt lodret, da jeg føler at jeg får bedre balance og kontrol så jeg ikke tamper skævt - samtidig med at jeg føler at jeg har en bedre fornemmelse for trykket. Generelt tamper jeg uden at \"slå\" til PF\'et - Altså først trykker tamperen i med fingerkraft, derefter et ca. 15 kg tryk, efterfulgt at et twist - dog stadig med lidt tyngde.

Hvad har du prøvet indtil videre?
                              - Mypressi Twist v2.
                              - Mazzer Super Jolly
                              - Porlex Håndkværn

Comment

Working...
                              X