Opslag

Collapse
No announcement yet.

Feedback ønskes til hjemmeespressobrygning på Gs3

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Feedback ønskes til hjemmeespressobrygning på Gs3

Hej til hvem der måtte have lyst til at svare: På min Gs3 har jeg indstillet 2 lungoer til 4oz vand(automatisk indstilling) uden kaffe i filter, hvilket resulterer i ialt 60 ml. espresso. Gennemløbstiden er 30-34 sek.(kaffen begynder først at løbe ud efter 6-7 sek.) Jeg bruger præcist 18 gr. kaffe, rammer v. sidste tamp kanten inden i filterkurven(er det fordi jeg underdoserer?)Jeg har hørt forskellige meninger om temperatur fra 93.5 til 96 grader. Her taler jeg om den temperatur der står i displayet. Min espressoblend er ristet til 2. knæk er i gang. Farven er mahognybrun uden antydninger af olie udenpå bønnerne, og min temperatur i displayet står på 96, i forsøg på at undgå lys crema. Inden tampning sørger jeg for at kaffen fra alle sider skråner op mod midten. Skal jeg overdosere noget mere, for at træne pakketeknik. Måske de profesionelle bruger filterkurver uden kanter inden. Tak til hvem der vil svare. Mvh. Thomas

Re:Feedback ønskes til hjemmeespressobrygning på Gs3

Hej Thomas,

jeg er ikke sikker på hvad dit spørgsmål er, udfra ovenstående lyder det da til du har helt godt styr på processen!
    Mht både doseringen og temperaturen kan man vist ikke sige noget om andet end at du selv må teste dig frem til hvad du syntes smager godt.
    Man kan dog gi følgende retningslinier: hvis det smager surt er det underekstraheret, kværn finere eller doser mindre, hvis det smager bittert/røget er det overekstraheret, kværn grovere eller doser mere.
    Håber det hjælper.
    Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Sænk temperaturen - jeg bruger 95,6c på kedlen som std. udgangspunkt, men går gerne lavere! (at angive temp på display giver ingen næsten ingen mening uden at kende dit offset).
      Du har ikke sat pre-infusuion til, gætter jeg på (jeg bruger det ikke selv).

Få gennemløbstiden ned (25-28 sek.) og prøv at tampe lidt lettere!

Comment

Hvad gør pre-infusionen, her tænker jeg ikke så meget på den tekniske del med gradvis introduktion af vand/tryk, men mere på fordelen ved selve teknikken.

Jeg er stødt på det en del gange uden helt at kunne gennemskue effekten, og kan nu forstå at ihvertfald Jacob har valgt det fra...?
        Simone: Nuova Simonelli Appia Volumetric, stålsider, no-burn arm, WBC-jet & -gliceurs
        Mario: Mahlkönig Vario, the Third
        Betty: 58,7mm Pullman Barista Convex, Cobalt Blue
        Gustav: "The Sound of Syphons", spritdrevet anno ca. 1950

Comment

Kleen™ wrote:
          Hvad gør pre-infusionen, her tænker jeg ikke så meget på den tekniske del med gradvis introduktion af vand/tryk, men mere på fordelen ved selve teknikken.
          Den fugter kaffen så den udvider sig og danner en fastere puck, inden den rammes af 9 bars tryk.
          Administrator på EspressoBar
          Nuova Simonelli Appia 1.GR.
          Mazzer Kony Electronic

Comment

ChrZacho wrote:
            Den fugter kaffen så den udvider sig og danner en fastere puck, inden den rammes af 9 bars tryk.
            Og det at pucken er udvidet/fastere gør hvad?
            - mindre chanelling?
            - mere ensartet ekstraktion?

Og i bekræftende fald, hvad er så argumentet for at fravælge det?!
            Simone: Nuova Simonelli Appia Volumetric, stålsider, no-burn arm, WBC-jet & -gliceurs

Comment

Kleen™ wrote:
              Og det at pucken er udvidet/fastere gør hvad?
              - mindre chanelling?
              - mere ensartet ekstraktion?
              Kaffen udvider sig når den bliver fugtig, derved vil den også pakke/trykke sig.
              Du undgår at kaffen bliver ramt af 9 bar, mens den er mere porøs.

Pris ... hvorfor har du ikke en MV?? .. B)
              Der skal jo en form for styring til.
              Administrator på EspressoBar
              Nuova Simonelli Appia 1.GR.
              Mazzer Kony Electronic

Comment

Tak til alle for feedback. Temperaturoffset hvad mener du lige? At der står 95,6 i displayet. Jeg har også fået at vide, at jeg skulle slå prefinfusion det fra, men interessant, at det skulle give jævnere ekstraktion og dermed fastere puck. Hvor meget mon den skulle indstilles. Det virker temmelig subtilt med indstillingsmuligheden f.eks. 1,6 sek. Rammer du på et tidspunkt inderkanten ved tampning. Jeg mener derfor v. 18 gr., man skal sørge for at have et bjerg i midten, hvad enten man så bruger pege eller tommelfinger(Schomers er nok efterhånden fortid) for at få lagt pres på. Hvis der er andre betragtninger, hører jeg gerne.

Comment

ChrZacho wrote:
                  Kaffen udvider sig når den bliver fugtig, derved vil den også pakke/trykke sig. Du undgår at kaffen bliver ramt af 9 bar, mens den er mere porøs
                  Got that bit, men minder det ikke lidt om de billigere auto-maskiner (uden anden sammenligning iøvrigt), der selv pakker pucken...

Pris ... hvorfor har du ikke en MV?? .. B)
                  Der skal jo en form for styring til.
                  Heheh - primært fordi jeg ikke tror at jeg bliver smasket mere effektivt til pindebrænde med 312 km/t end jeg gør med 300 km/t.
                  Dertil kommer det ikke uvæsentlige faktum at MV\'en er en italiensk produceret maskine, der ikke engang har mulighed for at brygge kaffe...B)

BS aside: Det jeg mente var at det lyder til at Jacob har valgt at slå præinfusionen FRA i hans GS/3, på trods af at funktionen er indbygget - og det formoder jeg at der er en grund til. Men hvilken (-> Jacob..?)

Comment

Re:Feedback ønskes til hjemmeespressobrygning på G

Jacob wrote:
                    Sænk temperaturen - jeg bruger 95,6c på kedlen som std. udgangspunkt, men går gerne lavere! (at angive temp på display giver ingen næsten ingen mening uden at kende dit offset).

Spørgsmål, hvordan kan du anbefale en temperatur, uden at kende OP\'s kaffe eller den smagsprofil han ønsker at opnå? (med mindre du kender maskinen og ved hans indstilligen er helt sindsygt høj)

Det overrasker nok ikke nogen jeg er stor fortaler for at man laver sine egne kontrollerede eksperimenter og danner sig et indtryk af hvordan man betjener maskinen og sin kaffe derudfra.
                    Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Re:Feedback ønskes til hjemmeespressobrygning på G

RuneL wrote:
                      Jacob wrote:

Spørgsmål, hvordan kan du anbefale en temperatur, uden at kende OP\'s kaffe eller den smagsprofil han ønsker at opnå? (med mindre du kender maskinen og ved hans indstillingen er helt sindsygt høj)
                      Jeg synes det lyder som om temperaturen er sat meget, meget højt. Men igen, hvis offsettet er sat til 0 så er alt jo fint.

Jeg må tilstå at jeg ikke helt er med på hvad Hamilton egentlig spørger om i sit første indlæg.

>bruger præcist 18 gr. kaffe, rammer v. sidste tamp kanten
                      >inden i filterkurven(er det fordi jeg underdoserer?)

18 gram er ikke en underdosering i et std. filter! Men mængden af kaffen sammen med pakningen og tamperens diameter er selvfølgelig årsagen til at tamperen rammer kanten. Derfor foreslog jeg en anden måde at pakke kaffen på med et lettere tamp. Personlig har jeg ikke for gode erfaringer med 30+ gennemløbstider for en 18 grams dosering. Derfor en opfordring til at prøve en kortere.

Comment

Hamilton wrote:
                        Temperaturoffset hvad mener du lige? At der står 95,6 i displayet.
                        Forskellen imellem den temperatur som føleren måler i kedlen og den temperatur som vises i displayet.
                        Hvor stort et offset er din maskine sat op til? (hedder noget i retning af \'coffee boiler temperature offset\' i menuerne).

Hamilton wrote:
                        Jeg har også fået at vide, at jeg skulle slå prefinfusion det fra, men interessant, at det skulle give jævnere ekstraktion og dermed fastere puck. Hvor meget mon den skulle indstilles. Det virker temmelig subtilt med indstillingsmuligheden f.eks. 1,6 sek.
                        Jeg oplever ingen forbedring, hverken i smag eller udseendet.
                        Foruden den elektroniske pre-infusion er der også sat en restriktion (ved ikke lige hvad vi kalder den på dansk) i maskinen som gør at trykket er et par sekunder eller 4 om at nå helt op. Godt nok til at en amatør som mig ikke har nogen af de problemer som en pre-infusion ellers kunne hjælpe med. Det kan selvfølgelig være at at man kan vinde noget mht. til smagen ved at benytte pre-infusionen, men jeg har endnu tilgode at finde en kaffe og de dertil hørende rette indstillinger.

Hamilton wrote:
                        Rammer du på et tidspunkt inderkanten ved tampning.
                        Under samme forudsætninger - ja det må man da gå ud fra!

Hamilton wrote:
                        Jeg mener derfor v. 18 gr., man skal sørge for at have et bjerg i midten, hvad enten man så bruger pege eller tommelfinger(Schomers er nok efterhånden fortid) for at få lagt pres på. Hvis der er andre betragtninger, hører jeg gerne.
                        :unsure:

Comment

OT. men hvor stor er egentlig jeres gicleur ? på jeres GS3ere(flowrestricter/vanddyse)
                          Fortid
                          La Marzocco GS3
                          Casadio Macinadosatore Istantaneo
                          Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
                          Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                          Pullman/Synesso ridgeless
                          Bumper TS
                          Motta Knockbox
                          Nutid
                          Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                          French Press-Bodum 4 cup

Comment

Rygtet siger 0,6mm

Comment

Working...
                            X