Opslag

Collapse
No announcement yet.

Dosering

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Dosering

Hej

Nu er jeg efterhånden ved at være rigtig godt igang med min Vibiemme. Lækkert køb som jeg er sikker på, vil glæde i lang tid. Jeg synes umiddelbart den bedste måde at få svar på sine spørgsmål er ved at prøve selv, og det går også rigtig godt. Dette spørgsmål vil jeg dog søge assistance til.
    Når jeg kværner i mit dobbeltfilter med en lille top for efterfølgende at dosere og stryge det overskydende kaffe væk, føler jeg, at jeg overdoserer? Ved at bruge lidt mindre kaffe, er det dog svært at dosere rigtigt i filtret, og for at der ikke skal være nogen \"huller/åbninger\" i siderne, er jeg nød til at stryge kaffen fra midten og ud. Dette giver jo en form for fordybning midt i filtret inden tampningen, så mit spørgsmål lyder: Er dette et kompromis man må indgå, eller har jeg en forkert fremgangsmåde? Med andre ord skal man enten overdosere for at dosere rigtigt, eller dosere lidt mindre og gå på kompromis med doseringen? På forhånd tak
    Rocket Appartamento (tidl ECM Giotto, Vibiemme Domobar SB)
    Mahlkönig Vario (tidl Mazzer Super Jolly, Ascaso I2)

Reosering

er ikke helt sikker på jeg forstår dit spørgsmål, så ved ikke om du kan bruge mit svar til noget.
    Det jeg gør, er at dosere rigeligt så der er masse kaffe at skubbe rundt og få ned i alle huller og sprækker, derefter kører jeg det overskudende kaffe af, så jeg har den rette mængde i PF. Der ryger selvfølgelig en del kaffe i skraldespanden på den måde, men sådan er det jo, og jo flere gange jeg prøver, jo bedre kan jeg ramme den rigtige mængde, så det overskudende kaffe kun er minimalt. Håber du kan bruge dette til noget...
    \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Reosering

Det er også, hvad jeg plejer at gøre. Jeg synes bare det virker til, at jeg har overdoseret i filtret efter det sidste strøg. Deri ligger problemet altså. Hmm, men det kan også bare være lidt forskellige børnesygdomme, og at jeg skal lære maskinen lidt bedre at kende. Jeg får dog stadig en våd puck til tider, og det er hvad der irriterer mig..

Comment

Reosering

Kan du ikke uddybe hvad du mener når du skriver, at det virker til du overdoserer? Hvorfor mener du det?
        Udstyr
        Rancilio Silvia
        Mahlkönig Vario

Comment

Reosering

Går udfra at du memer at du med den metode rammer over de 14 gram som alle snakker om? Det gør du højst sandsynligt også, men det er blevet mere og mere udbredt at dosere over de 14 gram, så hvis smagen er i orden med den teknik er det ikke noget du skal bekymre dig om.

Jeg gør selv nøjagtig som du beskriver og det er for mig den bedste måde at opnå meget ensartet dosering og distribuering på. Med mit La Marzocco ridgeless filter bliver det til 17-18 gram med den metode.
          Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Reosering

Det var netop det med de 14 g, jeg tænkte på! Jeg prøver altså at forstætte med denne distributionsmetode. Smagen er i øvrigt helt i orden, og det er vel egentlig det vigtigste parameter
            Min næste opgave på så være at få vandet væk fra pucken efter et skud. Det er så småt begyndt at blive mindre, men til tider ligger der en smule vand oven i pucken. Er det kværnindstilllingen den er gal med? F.eks. grovere formaling og hårdere tamp?

Comment

Reosering

Prøv SS distribution metoden den er enkel og den modvirker canalling.
              Vibiemme domobar super
              Mazzer mini Electronic B (nero)
              Manufacture Bottomless PF
              Manufacture PF
              RegB stamber
              RegB Knock Box
              Den store stamberstand Risteriet

Comment

Reosering

Gider du fortælle Rookierne, hvor vi læser mere om \"SS distributions metoden\":S

/Dobbeltnoerd

Comment

Working...
                X