Opslag

Collapse
No announcement yet.

Udforskning af extraction space

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Udforskning af extraction space

Denne tråd er en afstikker af tråden \'Doseringens indvirkning på smagen\'

RuneL wrote:
    KimH wrote:
    Blot en tanke som måske burde have sin egen tråd: Når nu der er så mange parametre at lege med. Hvordan skyder man sine (hjemmeristede eller nyindkøbte) bønner ind, uden at bruge hele posen af bønner inden man rammer plet? Er der en rækkefølge der giver bedst mening at justere parametre på? Jeg har af og til oplevet at have brugt det meste af en ristning på 250 gram inden resultatet blev godt :blush:
    Hej Kim,

det var præcis dette spørgsmål der satte tankerne igang omkring doserings-forsøget. Jeg vurderede det var det passende startpunkt for mig. Laver du en tråd og beskriver hvordan du udforsker extraction-space?
    Jeg har egentlig ikke udforsket området særlig meget. Men inspireret af denne tråd på HB, fandt jeg at espresso\'erne på min Andreja Premium blev bedst når jeg brugte ca. 16 gram kaffe i dobbeltkurven og altså ikke de ca. 20 gram der ville blive resultatet af diveser kendte distributionsmetoder. Nu kan jeg ikke beskrive espresso smag så fint som visse andre i dette forum, men jeg vil beskrive smagen ved \'underdosering\' som mere rund og mild.

Da jeg for et par måneder siden købte en ny maskine, med en lidt anden gruppeudformning (58mm på Andreja vs. 53mm på Vivaldi, overførte jeg egentlig bare min erfaring fra Andreja\'en og fandt at 14-15 gram kaffe i dobbeltkurven gav ca det samme spillerum mellem puk og showerscreen. Det vil sige at der ikke er synlige mærker af showerscreen i pukken efter brygning. Men efter at have læst resultaterne fra jeres forsøg med dosering bør jeg nok prøve mig frem med andre doseringer på Vivaldi\'en.

Hvad siger i andre derude. Er der nogen der har leget med \'extraction-space\' ???
    - La Spaziale S1 Dream
    - Bestmax S
    - Ceado E37S
    - Rancilio Rocky SD
    - Hottop B

Re:Udforskning af extraction space

Fedt du startede diskussionen Kim! Jeg magter ikke at skrive en længere post ligenu, men vil dog lige gi mit besyv med omkring hvad jeg tolker extraction-space som værende.
    Det er ikke et fysisk rum eller en afstand som måles, det er det mulige udfaldsrum man kan lave med en given kaffemaskine, altså kombinationerne af at justere på alle parametre på maskinen, temperatur, tryk og dosering.

Da alle variablene er til rådighed hver gang man tar hul på 250g kaffe siger det sig selv at det er godt at ha et nogenlunde startpunkt i dette rum, og jeg tolker dit oprindelige spørgsmål som værende \"hvor er det punkt\"
    Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Re:Udforskning af extraction space

Ahaa, jeg misforstod begrebet \'extraction space\' i første omgang, men nu er jeg med

Det gør selvfølgelig denne tråd lidt bredere, men dækker jo egentlig også bedre det jeg spurgte om i den anden tråd

Vi tager den lige endnu engang...for prins Knuds skyld:

Hvordan skyder man sine bønner ind, uden at bruge hele posen af bønner inden man rammer plet? Er der en rækkefølge der giver bedst mening at justere parametre på?
      - La Spaziale S1 Dream
      - Bestmax S
      - Ceado E37S
      - Rancilio Rocky SD
      - Hottop B

Comment

Working...
      X